• 0

Waarde goodwill "klantenbestand"

Ik ben gisteren benadert door iemand die zijn bedrijfsactiviteiten wil stoppen. Ik ken het bedrijf zeer goed ( jaren lang de concurrent geweest )

en weet dat er redelijk wat handel in zijn klanten bestand zit.

 

Hij kwam met het aanbod dat ik zijn klantenbestand over kon kopen... een soort goodwill... Ik weet hoeveel omzet hij realiseert uit deze "vaste klanten" , wat de winst is, hoeveel klanten het zijn, ed.

 

Hoe kan ik zonder adviseur o.i.d. berekenen wat de realistische waarde cq goodwill is van dit klantenbestand?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Natuurlijk zijn er diverse methoden om goodwill te berekenen, bijvoorbeeld een aantal maal de omzet.. Realistisch gezien is de Goodwill van een klantenbestand eigenlijk 'wat een gek ervoor geeft'. Hoe weet je dat de klanten niet zeer sterk aan de huidige ondernemer hangen? Goodwill is eigenlijk alleen goed objectief vast te stellen als er bijvoorbeeld lang lopende overeenkomsten zijn die gegarandeerde omzet genereren.

Link naar reactie
  • 0

1?> Omzet is natuurlijk leuk, maar hoeveel winst wordt daarmee gemaakt. Is dit niet een belangrijkere factor om mee te rekenen?

 

2?> Welke kosten bedoel je hiermee? Personeelskosten, Rente kosten?

 

3?>Wat bedoel je met aantal jaren dat die situatie voorduurt? Ik hoop de eerste jaren uiteraard de verwachte omzet eruit te halen, maar hoe wordt dan de rekensom?

 

Voorbeeld:

Klantenbestand is waard aan omzet 500.000 euro waar ongeveer 30% wintst op zit.

Extra kosten hiermee verband houdend: 50.000 per jaar.

Jaren dat het voortduurt...?? 5 jaar?

€ 2.250.000

 

Ik zat eerder te denken aan een netto jaar winst min de kosten als goodwill. Daar je niet zeker bent van die ( in dit voorbeeld ) 500.000 euro is het dan niet gek er van uit te gaan de de realistische omzet eerder naar de 300.000 euro gaat. En van daaruit te gaan rekenen?

Link naar reactie
  • 0

hoi,

 

Ik zou kijken naar de winstmarge van de omzet .

Jouw rekensom is dan dat je verwacht dat je 100.000 euro extra winst per jaar gaat maken (500.000 omzet * 30% winstmarge minus 50K extra kosten). Wat verder van invloed is voor de prijs: hoe graag wil je het klantenbestand binnenhalen. Zijn het voor jouw nieuwe klanten, of kom je er zelf ook al.. En bovendien, zijn er extra voordelen mogelijk zoals je huidige business verkopen aan de nieuwe klanten o.i.d.

 

Misschien kun je iets met hem afspreken dat je de winst van het eerste jaar 50/50 verdeelt en misschien nog iets voor het 2e jaar (20% ..), dan beperk je jouw risico een beetje. Je kan dan afspreken dat je na ieder kwartaal afrekent. Als de verkoper ineens en direct het overnamegeld wil ontvangen, heb je weer iets om de prijs naar beneden te onderhandelen.

 

Succes,

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

1?> Omzet is natuurlijk leuk, maar hoeveel winst wordt daarmee gemaakt. Is dit niet een belangrijkere factor om mee te rekenen?

Jazeker, daarom staat er (O-K) in de formule: winst is omzet min kosten.

 

2?> Welke kosten bedoel je hiermee? Personeelskosten, Rente kosten?

Alle kosten die je moet maken i.v.m. de extra omzet van deze klantgroep. Inkoop, apparaten en materialen, jouw uren, inhuur extra personeel, bedrijfsruimte... Welke kosten dat zijn kan ik niet zeggen, daarvoor zou je eerst wat moeten vertellen over de operationele kant van jouw product of dienst.

 

3?>Wat bedoel je met aantal jaren dat die situatie voorduurt?

Goodwill wordt meestal over een aantal jaren afgeschreven. Het is een tikje arbitrair, maar over bijvoorbeeld 10 jaar is de omzet die je van deze klanten maakt veel meer het resultaat van jouw werk dan van het klantenbestand dat je 10 jaar geleden kocht. 8 jaar wordt vaak genoemd als vuistregel bij de waardebepaling bij bedrijfsovername.

 

Klantenbestand is waard aan omzet 500.000 euro waar ongeveer 30% winst op zit.

Extra kosten hiermee verband houdend: 50.000 per jaar.

Je moet iets precieser zijn. Met winst bedoel je zeker de brutomarge? De winst is dan 100.000 per jaar (30% van 500.000 min 50.000).

 

Jaren dat het voortduurt...?? 5 jaar?

€ 2.250.000

Dan zou je op 500.000 moeten komen.

 

Overigens: bij de kosten moet je ook al je eigen inspanningen meerekenen.

 

Wat je dan weet is hoeveel je kunt verdienen door het klantenbestand te kopen. Daar tegenover staat dat je je tijd en geld ook anders kunt besteden om hetzelfde te verdienen. Op de aankoop wil je winst maken en er zitten onzekerheden aan vast. Die overwegingen bij elkaar geven een indicatie van wat het klantenbestand je waard is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al een stuk wijzer geworden door jullie inzicht, dank u!

Als je de situatie beziet zoals een earn-out overeenkomst.

bijvoorbeeld: Brutowinst - kosten - belasting ( eerste jaar 50% delen ) ( tweede jaar 20% ) en je gaat dit vergelijken met de berekening zoals renep die schetst Wr = N x (O - K) ontstaat er nogal een verschil.

Wat is jullie kijk hierop?

Link naar reactie
  • 0

Ons inzicht in deze is niet zo belangrijk... Een earn-out overeenkomst stimuleert de overdragende ondernemer om tot een zo vloeiend mogelijke overdracht te komen. Vraag ronduit wat hij minimaal verwacht. Wil je daarmee in principe akkoord gaan? Kies dan bijvoorbeeld voor 33% cash upfront en vervolgens in de periode daarnaa nog eens 87% als alle doelstellingen gehaald worden... Dat dit meer dan 100% is klopt... de overdrager kan dus nog een bonus verdienen met een succesvolle overdracht...

Link naar reactie
  • 0

Waarom besparen mensen op een paar duizend euro voor een accountant, die een due dilligence (waardebepalingsonderzoek) voor je doet?

 

Vaak wordt dit middels een lagere koopprijs zo weer terugverdiend. Ik zou niet lekker slapen bij een overnamesom, die even handjeklap/ achter op de sigarendoos wordt becijferd.

 

Er zitten zoveel haken en ogen aan, zowel economisch als juridisch. En welke verkoper kan bezwaar maken als je vraagt of een onafhankelijk deskundige even de relevante informatie ter inzage kan krijgen, zodat je de aannames van de verkopende partij kan controleren.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.