• 0

bij verkoop telkens afboeken op voorraad?

Ik hou zelf mijn boekhouding bij in Davilex.

De artikelen die ik verkoop variëren in prijs van EUR 5,= tot EUR 50,=. Mijn vraag (wellicht een domme vraag, maar boekhouden is niet mijn sterkste vak blijkt), moet ik bij elke verkoop nu de inkoopsprijs afboeken op voorraad? Het lijkt mij nl. veel werk om steeds die kleine bedragen af te boeken. Bestaat er een andere mogelijkheid?

Dank alvast voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij wel, alleen heb ik het geleerd dat je gebruikt maakt van journaalposten.

als je dus iets verkoopt voor 10 € en de inkoopwaarde is 2 €

dan krijg je dus

kas 10€

aan te betalen omzetbelasting 1.60 €

aan omzet 8,40 €

+

inkoopwaarde omzet 2€

aan voorraad 2€

 

je ontvangt dus 10 euro in je kas waarvan je 1,60 moet afdragen aan btw, de overige 8,40 is omzet.

Uit je voorraad verdwijnt nu voor 2€ aan goederen die er bij de inkoopwaarde bij komen.

de inkoopwaarde omzet en omzet worden aan het einde van de periode verrekent op de resultatenrekening.

 

Je kan dus op deze manier alle verkopen van hetzelfde soort bij elkaar optellen en dan 1 x alles afboeken.

 

Hoop dat hetgeen ik nu zeg goed is, ik ben maar een 1e jaars student, maar dit forum is een perfecte plek om kennis op te doen.

Link naar reactie
  • 0

Een andere manier is het balansen (deden alle winkeliers vroeger). Gewoon op gezette tijden je voorraad opnemen en kijken wat de waarde daarvan is.

De waarde toe-afname van je voorraad tov de vorige periode -/- de geboekte (en ontvangen) inkopen is de kostprijs van je omzet en die boek je dan van de voorraad af....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Gezien de kleine bedragen is het een hoop werk om bij iedere verkoop de voorraad "af te boeken". Het is ook in een kleine onderneming geen wettelijke verplichting.

Wil je aan de andere kant inzicht houden in de aanwezige voorraad en het bedrijfsresultaat, dan zou ik maandelijks/per kwartaal (afhankelijk van de omvang van de onderneming) de voorraad bijwerken.

Aan het einde van het jaar moet je in ieder geval de voorraad vaststellen en deze gegevens ook zorgvuldig bewaren. De "inkoopprijs" heeft uiteindelijk invloed op je bedrijfsresultaat en dus de daarover te betlaen belasting.

 

Groeit de onderneming, dan is het wel van belang om eens te kijken naar je boekhoudpakket en de mogelijkheden hierin de voorraad "automatisch" te laten bijwerken.

 

Succes,

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.