• 0

Lease auto van werkgever en parttime ondernemen?

Ik ben van plan om begin volgend jaar voor mezelf te beginnen. De werkzaamheden die ik ga doen zijn een soort van voortzetting van mijn huidige werk in dienstverband. Ik heb de mogelijkheid om parttime bij mijn huidige werkgever te blijven werken, en de overgebleven dagen freelance aan de slag te gaan. Ik heb hier wel over na zitten denken, want a) geeft mij dat een stukje zekerheid van inkomen, en b) kan ik dan de lease auto die ik nu heb, houden.

 

Over die lease auto... ik betaal nu geen bijtelling, rij er niet privé mee en hou dus een kilometerregistratie bij. Wat gebeurt er fiscaal gezien als ik die auto ook ga gebruiken voor mijn parttime onderneming? Ik ga ervan uit dat de kilometers die ik op die dagen maak, privé kilometers zijn (gezien vanuit mijn werkgever dan).

 

Ik moet bij een parttime dienstverband van minder dan 32 uur een eigen bijdrage voor privégebruik betalen aan mijn werkgever. Ik betaal dan de bijtelling van 22% minus de eigen bijdrage. Klopt dit? En kan ik dan nog (een deel van) de kosten daarvan "in rekening brengen" bij mijn eigen zaak?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje helderheid hierover kunnen verschaffen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zodra je de auto prive/prive-zakelijk gaat gebruiken zijn dat inderdaad prive-kilometers.

 

gevolg fiscaal gezien:

(waarde auto * 22%) - eigen bijdrage = bruto inkomstenbijtellling (en daar moet je dus nog inkomstenbelasting over betalen.

 

Ik weet niet zeker of je de eigen bijdrage voor het prive gebruik van je auto mag opvoeren als kosten, maar ik denk het niet, want deze heb je al eens van je bruto inkomsten af getrokken (zie boven)

 

Je mag natuurlijk wel je freelance opdrachtgevers een kilometervergoeding voor je gemaakte kilometers vragen en de werkelijk gemaakte kilometers opvoeren als kosten bij de belastingdienst. (dit staat dus los van de eigen bijdrage van de leaseauto)

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er fiscaal gezien als ik die leaseauto ook ga gebruiken voor mijn parttime onderneming?

 

Mag je dat van je werkgever??? Over 't algemeen vind een werkgever het niet zo fijn als bedrijfsmiddelen die zij verstrekken, gebruikt worden voor een andere onderneming. Zelfs al heb je toestemming om te freelancen.

 

Voor de rest eens met vorige reactie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel slim om dit na te kijken in je berijderscontract (die je wellicht hebt met je werkgever) Daar staat soms in dat de auto alleen prive mag worden gebruikt en niet voor andere 'werkzaamheden' ook niet voor eigen rekening. (vroeger kwamen nachtelijke koeriersritjes naar het buitenland wel eens voor met de leaseauto...)

 

Heb je geen contract, dan even 'berekenen' of de te verwachten kilometers redelijkerwijs overeenkomen met je eigen bijdrage. Zo niet, dan wellicht open kaart spelen en die bijdrage verhogen of je eigen brandstof betalen. (de eigen bijdrage moet je dan zien als vergoeding voor het kilometergebruik van de auto ex brandstof)

 

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

In het berijderscontract staat niets over wat er precies onder privé gebruik valt. Enige beperkingen in het gebruik zijn "niet dronken achter het stuur, niet racen, maar bv puzzelritten zonder snelheidselement mogen wel". Zou het privé gebruik echt de spuigaten uitlopen, maar dan denk ik meer aan aantal privé kilometers per jaar ten opzichte van zakelijk te rijden kilometers, dan kan de werkgever wel een extra bijdrage vragen, maar nooit met terugwerkende kracht.

 

En met het aantal kilometers dat ik voor m'n eigen zaak ga rijden zal het ook wel meevallen, ik word geen vertegenwoordiger. ;) Het is alleen wel prettig om een betrouwbare auto te hebben. Ik zag het niet zo zitten om zelf te proberen een leasecontract af te sluiten of om privé een derdehandsje aan te schaffen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Simpel gezegd:

 

1. Inderdaad, je moet belasting over de bijtelling gaan betalen en die is 22% van de cataloguswaarde -/- jouw eigen bijdrage. Dat bedrag wordt bij jouw inkomen opgeteld (salaris, winst, -/- aftrekposten) en daar betaal je vervolgens het percentage belasting over van de hoogste schaal waarin jouw inkomen zich bevindt.

 

2. De kilometers die je zakelijk maakt voer je ook zakelijk op. Dit is 19 cent per kilometer en verlaagt jouw zakelijke winst dus met dat bedrag.

 

Mag ik ook nog een andere suggestie geven?

Is het een idee om de auto van de zaak op te zeggen, zelf een auto aan te schaffen en elke kilometer zakelijk bij zowel jouw huidige werkgever als jouw eigen activiteiten te declareren. Dan heb je geen bijtelling en mogelijk is dat gunstiger qua kosten. Het lijkt me sterk, maar misschien het rekenen waard?

 

Dit is natuurlijk alleen zinvol als jouw baas dat ook wil én als je voldoende zakelijke kilometers maakt.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Welleke, dank voor de suggestie, maar helaas. Woon-werk kilometers mogen bij mijn werk niet gedeclareerd worden, maar worden vergoed volgens een vaste vergoeding, die niet in de buurt komt van 19 cent per kilometer. Bij de lease auto zijn woon-werk kilometers gewoon zakelijk.

 

En bovendien, zelf een betrouwbare auto aanschaffen heb ik effe niet de centen voor liggen, dus dan zou dat weer op een of andere manier gefinancierd moeten worden. En dat soort verplichtingen wil ik nu juist even niet op dit moment hebben.

 

Ik begrijp nog iets niet over die zakelijke kilometers opvoeren. Kun je dat doen ongeacht of je er een vergoeding voor hebt gehad?

Link naar reactie
  • 0

Ja, die zakelijke kilometers die je voor je eigen onderneming maakt, mag je altijd opvoeren als kosten en dus aftrekken van je gemaakte winst. Ongeacht of je deze in rekening brengt bij de klant of niet.

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

In het berijderscontract staat niets over wat er precies onder privé gebruik valt. Enige beperkingen in het gebruik zijn "niet dronken achter het stuur, niet racen, maar bv puzzelritten zonder snelheidselement mogen wel". Zou het privé gebruik echt de spuigaten uitlopen, maar dan denk ik meer aan aantal privé kilometers per jaar ten opzichte van zakelijk te rijden kilometers, dan kan de werkgever wel een extra bijdrage vragen, maar nooit met terugwerkende kracht.

 

En met het aantal kilometers dat ik voor m'n eigen zaak ga rijden zal het ook wel meevallen, ik word geen vertegenwoordiger. ;) Het is alleen wel prettig om een betrouwbare auto te hebben. Ik zag het niet zo zitten om zelf te proberen een leasecontract af te sluiten of om privé een derdehandsje aan te schaffen.

 

 

 

Blijft het feit dat je een bedrijfsmiddel van je werkgever wilt gebruiken waar het niet voor bedoeld is. De leaseauto is bedoeld om a) je werk te doen (evt als secundaire arbeidsvoorwaarde) b) een aantal privekilometers te rijden, al dan niet gelimiteerd.

 

Niet om je eigen bedrijf uit te bouwen (ook al staat dat blijkbaar niet zwart op wit; staat daar misschien iets over in je arbeidsovereenkomst?). De koninklijke weg lijkt me om toestemming vragen.

 

Verplaats je eens in je werkgever: wat zou jij er van vinden als een van jouw werknemers dit doet, terwijl jij de (meeste) kosten hebt van de leaseauto?

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Verplaats je eens in je werkgever: wat zou jij er van vinden als een van jouw werknemers dit doet, terwijl jij de (meeste) kosten hebt van de leaseauto?

 

Uit de reacties van Linda maak ik op dat ze helemaal geen (of vrijwel niet)zakelijke kilometers maakt met haar auto van de zaak en dat deze dus geheel en al behoort tot de secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe jij die in privé aanwendt maakt dan niets uit. Natuurlijk zal er een beperking zitten in het aantal km's (leasecontract alleen al is daarop gebaseerd), maar ik begrijp ook uit de woorden van Linda dat voor haar eigen zakelijke activiteiten weinig kilometers gemaakt zullen worden. Tot slot is de baas van Linda al op de hoogte van haar ondernemersdriften en deze heeft er niet eens bezwaar tegen dat ze concurrerende werkzaamheden gaat vervullen!

 

Kortom, het zal zo'n bezwaar niet zijn.

 

@Linda

Ik begrijp nog iets niet over die zakelijke kilometers opvoeren. Kun je dat doen ongeacht of je er een vergoeding voor hebt gehad?

De kilometervergoeding mag je altijd opvoeren. Of je nou de auto hebt geleend, gehuurd, een eigen auto is, of een auto van de zaak waar je amper iets voor betaalt, dat maakt inderdaad niet uit.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zal er een beperking zitten in het aantal km's (leasecontract alleen al is daarop gebaseerd), maar ik begrijp ook uit de woorden van Linda dat voor haar eigen zakelijke activiteiten weinig kilometers gemaakt zullen worden.

Nee, correct. Het leasecontract is gebaseerd op 35000 km per jaar, waar ik normaal gesproken met fulltime werken al niet aankwam (rij ongeveer 25000 per jaar). Als ik parttime ga werken ga ik natuurlijk minder zakelijke / woonwerkkilometers maken, maar ik verwacht dat ik voor de eigen zaak niet méér kilometers maak dan voor m'n "vaste" werk. Dus per saldo zal het aantal kilometers per jaar niet veel wijzigen.

 

Tot slot is de baas van Linda al op de hoogte van haar ondernemersdriften en deze heeft er niet eens bezwaar tegen dat ze concurrerende werkzaamheden gaat vervullen!

Kortom, het zal zo'n bezwaar niet zijn.

 

Ik werk momenteel op een stafafdeling, en ben de afgelopen paar jaar heel veel met projecten bezig geweest. Daar ga ik me nu verder in specialiseren, dus van "concurreren" kun je niet echt spreken. Ik heb in ieder geval de volle support van de baas, dus dat is mooi meegenomen. :)

 

Dank voor de reacties zover! Als iemand nog aanvullingen of goeie ideeën heeft, kom maar op! ;)

Link naar reactie
  • 0

Vind de ideale schakel: Software implementeren bij/voor jruidische kantoren! De implementatie laten uitvoeren door iemand die inhoudelijk kennis van zaken heeft, werkt bij alle professionals (o.a. zorg) dus ook bij juristen.

 

Weet alleen niet of deze 'specialisten' al bestaan...

 

Succes!

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Och... de meeste juristen die ik ken zijn redelijk digibeet, dus... Ik ga inderdaad met juridisch getinte software werken, namelijk voor het beheer van grote aantallen juridische entiteiten. Later komt daar misschien nog wel andere software ook bij, maar laat ik me eerst maar eens richten op wat ik goed kan. ;)

 

En nee, voor zover ik weet zijn er niet zoveel mensen die zowel snappen wat de software doet, en ook nog inhoudelijk weten waar het over gaat. Anders had ik niet zoveel moeite gehad om de juiste mensen te vinden voor mijn afdeling op 't werk.

 

En een reusje voor Pelsmaeker voor het creatief meedenken! ;)

Link naar reactie
  • 0

Een korte aanvulling:

De bijtelling van de auto (en de evnetuele eigen bijdrage aan de weerkgever) worden per 1-1-2006 via je salaris verwerkt en komen strak niet meer teru in je aangifte inkomstenbelasting.

 

De kilometers die je voor je eigen zaak gaat rijden mag je voor maximaal 0,19 (tarief 2006) aan je onderneming in rekening brengen.

Alle overige kosten,zoals parkeren, bekerunigen (en die hebben de meeste van ons wel eens) zitten hier dus in.

 

En ja, ik zou goed opletten dat zowel de werkgever maar ook de leasemaatschappij geen "problemen" heben bij het gebruik van de auto ten behoeve van een andere onderneming.

Ik neem aan dat je ook zonder bezwaar naast je dienstbetrekking een eigen onderneming mag hebben en dit niet is uitgelsoten / berperkt in je arbeidsovereenkomst, bedrjfsregelement cao etc.

 

Tenslotte veel succes bij de verandering van je werkzaamheden.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.