• 0

Docent, student en idee

Voor het tijdschrift TKMST, een tijdschrift voor middelbare scholieren die een studiekeuze gaan maken, schrijf ik een artikel over het volgende.

 

Het komt voor dat studenten op hogescholen en universiteiten een opdracht moeten maken en docenten met het idee ervandoor gaan. Denk aan bijvoorbeeld tv-formats die doorverkocht worden, projecten op de Kunstacademie enz. Maar na het bekijken van dit forum kan ik me voorstellen dat zulke dingen ook op technische opleidingen kunnen gebeuren.

 

Ik ben dus op zoek naar mensen die een dergelijk voorval hebben meegemaakt. Zag je je idee ineens ergens terug? Je scriptie in bewerkte vorm in de boekhandel of andere variaties op het thema. Misschien kunnen jullie me verder helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In deze zin niet. Heb wel iemand gehoord over een vereniging die door de adviezen van studenten aan bedrijven wel erg veel geld verdienden. Dit geld kwam inderdaad bij een docent terecht. Maar dat is echt al wel een tijd geleden, waardoor nu verplicht is dit via stichtingen oid te doen.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn opleiding Product Ontwerpen was er altijd de afspraak dat schoolprojecten in principe eigendom waren van de opleiding en dus niet geschikt voor productie.

 

Stages waren natuurlijk een heel ander verhaal. Daar kwam het regelmatig voor dat een student een idee had dat op de markt gebracht werd. Uiteraard waren de inkomsten veelal voor bedrijf zelf bestemd, maar sommige bedrijven waren zo lojaal om percentage van de winst aan jou af te dragen.

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel meegemaakt dat studenten hetzelfde werk inleveren. Of dat docenten een stuk door studenten als voorbeeld gebruiken en het liefste wil dat iedereen het zo maakt.

 

Zo is er bij mij op de opleiding (Bedrijfskundige Informatica) een keer in een thema een product opgeleverd door studenten, die leraren vervolgens licht hadden aangepast om de opbouw als voorbeeld te gebruiken in een volgend thema.

 

Ik kan eventueel aan mijn zus vragen, die de CIBAP volgt, of daar dergelijke zaken aan de orde komen als je daarin geinteresseerd bent.

 

Groetjes Britta

Link naar reactie
  • 0

Ken wel een leraar die zijn HBO-leerlingen een marketingplan laat schrijven voor een fictief-communicatiebureau, maar in wezen is die casus zijn eigen communicatiebureau. Hij gebruikt dan ook sterke punten uit verslagen.

 

Echt misbruik is het niet, wel sluw, denk ik zo...

 

Zo zijn er wel meer. Bij de Windesheim Hogeschool opleiding Commerciële Economie hebben nogal veel leraren naast hun baan als leraar ook een onderneming, vaak consultancy maar ook andere ondernemingen. Geen makkelijkere casus toch, en maken die leerlingen die dingen ook niet voor niks.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.