• 0

Starterskrediet / KOR

Ik ben bezig met mijn eerste omzetbelastingaangifte, en kwam uit op het te betalen bedrag belasting van 2,82 euro. Nu had ik gelezen dat ik van de Kleine Ondernemers Regeling gebuik kan maken, zodat ik dit (inmens grote) bedrag niet hoef te betalen.

 

Alleen, moet ik dit niet betalen, of moet ik het betalen en terugkrijgen?

 

En nog een vraag, ik heb ongeveer 200 euro in mijn bedrijfje gestoken vanaf mijn prive rekening, hoe zet ik dit op de aangifte? Of betaal ik hier geen BTW over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben bezig met mijn eerste omzetbelastingaangifte, en kwam uit op het te betalen bedrag belasting van 2,82 euro. Nu had ik gelezen dat ik van de Kleine Ondernemers Regeling gebuik kan maken, zodat ik dit (inmens grote) bedrag niet hoef te betalen.

 

Alleen, moet ik dit niet betalen, of moet ik het betalen en terugkrijgen?

 

En nog een vraag, ik heb ongeveer 200 euro in mijn bedrijfje gestoken vanaf mijn prive rekening, hoe zet ik dit op de aangifte? Of betaal ik hier geen BTW over?

 

 

Over geld wat je in de onderneming steekt betaal je geen ozb (omzetbelasting=btw). Ozb betaal je over geld waarvoor je een factuur stuurt (volgens de regelsvan de belastingdienst) en krijgje terug over kosten die je gemaakt hebt (waar je een geldige factuur van moet hebben). Desite van de belastingdienst kan je eenstuk op weg helpen. Als je er nog niet veel kennis van hebt: verdiep je er even voordat je ergens de fout in gaat en straks ineens wel veel moet betalen...

Als je ook voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien: zoek vast een boekhouder. Met deze kennis van belasting/boekhouden kun je dat al niet zelf meer.

Link naar reactie
  • 0

 

De Kor kun je eigenlijk het beste aan het eind van het jaar berekenen. Sowieso werkt het volgens mij met het systeem: jij betaald, en de belastingdienst beslist of je het terugkrijgt.

 

 

 

Dus niet invullen op mn kwartaal aangifte?

 

Of 5d Vermindering volgend KOR 2,82 euro

5e Totaal te betalen 2,82 euro

 

En dan aan het einde van het jaar, met welk formulier moet ik dit terugvragen, is er een formulier over de KOR? Ik dacht dat op de site van de belastingdienst stond dat je per kwartaal KOR kan gebruiken namelijk.

Link naar reactie
  • 0

Op jouw eerste vraag, over de KOR.

 

Het is inderdaad zo dat je het bedrag aan B.T.W. niet hoeft te betalen. Dat MOET je zelf invullen op het overzicht, anders moet het later gecorrigeerd worden (of je krijgt niets terug). Dus je vult inderdaad het bedrag in op die post zodat het uiteindelijk te betalen bedrag op 0 euro uitkomt.

 

Meer info (voorwaarden etc.) op de site van de belastingdienst: Kleine ondernemers regeling

 

De tweede vraag:

De 200 euro die jij "in de zaak" hebt gestoken is voor de BTW niet van belang. Wat ExTax op een wat knullige manier duidelijk probeert te maken is dat de dingen die je hebt gekocht van de 200 euro wel af te trekken zijn als je bonnetjes hebt. Maar dit zit als het goed is allemaal al in jouw administratie en berekening van de 2,82 euro.

 

Natuurlijk komt de 200 euro als prive storting wel terug in jouw boekhouding, maar dat staat volledig los van de exploitatierekening of het btw overzicht. Het is gewoon schuiven met eigen geld ;)

 

Tot slot. In jouw onderwerp spreek je over "Starterskrediet", maar ik heb je geen concrete vraag zien stellen daarover. Vergeten?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.