• 0

Formulier belastingdienst (starter)

Ik heb onlangs een formulier van de belastingdienst ontvangen omdat ik pas ingeschreven ben in het KvK.

Nu moet ik op dat formulier allerlei zaken invullen die mij logisch lijken, maar bij een aantal zaken loop ik enigszins vast.

Zo start ik ongeveer rond 1 februari, maar is het niet verstandiger de startdatum op 2 januari te zetten? (ik heb nu een inschrijving bij de KvK voor voorbereidende activiteiten).

Daarnaast werk ik elke week een paar uurtjes bij een bedrijf, en dit wil ik aanhouden. Dus dit houdt in dat ik inkomsten ga genieten uit winst en loon? Daarbij moet je schatten hoeveel klanten je verwacht; hiervoor heb ik genomen de startvoorraad / gemiddelde inkoopprijs (is dan ongeveer 550 klanten). Dan willen ze een schatting van de winst (hier heb ik staan ongeveer 7600 euro winst incl. een loon van maar 300 euro per maand (omdat ik erbij nog werk) maar is deze winst niet te hoog? Ik investeer wel steeds een deel in uitbreiding. Ik ben namelijk bang dat ze me misschien hoog gaan inschalen (ik heb namelijk niet echt een goed idee van hoe het allemaal te werk gaat e.d.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Daarbij moet je schatten hoeveel klanten je verwacht; hiervoor heb ik genomen de startvoorraad / gemiddelde inkoopprijs

 

Die formule berekent het aantal dingen dat je bij de start hebt ingekocht. Wat ze daarentegen vragen is het aantal klanten. Een klant is een persoon of bedrijf dat iets van je koopt.

 

Dan willen ze een schatting van de winst (hier heb ik staan ongeveer 7600 euro winst incl. een loon van maar 300 euro per maand (omdat ik erbij nog werk)

 

Loon is geen onderdeel van de winst. Loon en winst vormen samen je inkomen en dat is belast (daarom heet het inkomstenbelasting).

 

maar is deze winst niet te hoog?

 

Je hebt geen informatie verstrekt waarmee wij dat kunnen narekenen.

Link naar reactie
  • 0

nee klopt, maar ik heb op dit forum vernomen dat je winst zo laag mogelijk moet zijn voor de belastingdienst.

 

Oke, ik zal in ieder geval dan aanpassen van aantal producten naar klanten (ik zal er vanuit gaan dat meerdere mensen herhalingsaankopen gaan doen, maar waarvoor hebben ze dat nodig?)

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb op dit forum vernomen dat je winst zo laag mogelijk moet zijn voor de belastingdienst.

 

Dit kunnen we op verschillende manieren uitleggen en afhankelijk van hoe je het uitlegt is het illegaal, dom of uitstel van belastingbetaling.

 

Als we even van het laatste uitgaan: je kunt voor het eerste jaar je winst lager schatten dan hij in werkelijkheid wordt en dan betaal je op korte termijn minder belasting. Maar later moet je dat natuurlijk inhalen, met heffingsrente. En als je overdrijft dan loop je het risico dat de belastingdienst je schattingen in de toekomst minder serieus neemt.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de uitleg, dat is in ieder geval wat duidelijker...

ik zal het gewoon zo opgeven als ik het in mijn exploitatiebegroting heb staan... ik heb daarin mijn eigen loon niet opgenomen (omdat ik wekelijks sowieso een paar uur werk, dat is voldoende om van rond te komen -> student). Dan kom ik uit op ongeveer 10500 winst wat ik nogal hoog vind, maar aangezien het een Internetwinkel betreft heb ik geen kosten voor pand e.d. en daarnaast ook geen personeel in dienst.

Link naar reactie
  • 0

ik heb op dit forum vernomen dat je winst zo laag mogelijk moet zijn voor de belastingdienst.

 

Dit kunnen we op verschillende manieren uitleggen en afhankelijk van hoe je het uitlegt is het illegaal, dom of uitstel van belastingbetaling.

 

Als we even van het laatste uitgaan: je kunt voor het eerste jaar je winst lager schatten dan hij in werkelijkheid wordt en dan betaal je op korte termijn minder belasting. Maar later moet je dat natuurlijk inhalen, met heffingsrente. En als je overdrijft dan loop je het risico dat de belastingdienst je schattingen in de toekomst minder serieus neemt.

 

Hallo Linda,

 

Het gebeurt niet vaak, maar in dit geval ben ik het totaal niet eens met een opmerking van Rene. Uitstel van belastingbetaling is zeker niet dom...

 

Sterker nog, ik heb bij een interdepartementaal overleg (moeilijk woord voor vergadering tussen diverse ministeries) gezeten over het vereenvoudigen van het beginnen van een eigen bedrijf. Daar was zelfs een van de voorstellen om startende ondernemers in het eerste jaar een voorlopige aanslag voor de inkomstenbelasting te sturen die de helft bedroeg van het door de ondernemer zelf ingeschatte bedrag. De Belastingdienst heeft namelijk de ervaring dat startende ondernemers veelal hun inkomsten in het eerste jaar veel te positief inschatten. In persoonlijke contacten adviseren hun medewerkers vaak je inkomen zeker de eerste jaren voorzichtig in te schatten. Dan is de kans dat je door verplichtingen aan de Belastingdienst in financiële problemen komt stukken kleiner.

 

Dat de Belastingdienst wil weten hoeveel klanten je hebt is voor jou niet relevant, maar voor bijvoorbeeld starters in de dienstverlening wel. Iemand die aan 1 of 2 klanten per jaar diensten verleent behoort vaak in loondienst ipv ondernemer te zijn. Dat heeft nogal gevolgen voor die starters. Jij hebt waarschijnlijk tientallen tot honderden klanten per jaar en dan is dit onderdeel geen issue, maar ja het formulier is voor alle starters...

 

Veel succes met de andere startersperikelen.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
De Belastingdienst heeft namelijk de ervaring dat startende ondernemers veelal hun inkomsten in het eerste jaar veel te positief inschatten.

 

Mijn bewering was dat het dom zou zijn om je inkomen wezenlijk lager te schatten dan het in werkelijkheid wordt. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat iemand die zijn inkomen te hoog inschat er beter aan doet om de schatting aan de belastingdienst lager te stellen. Maar dat is dan lager dan zijn te hoge schatting, ofwel in de buurt van wat het werkelijk wordt en dat is precies wat ik adviseerde :D

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rene,

 

Bedoel jij nu dat je denkt dat starters bewust hun inkomen te hoog inschatten voor de belastingen? Mijn ervaring is toch echt anders.

Niemand weet bij de start hoe hoog zijn of haar inkomen in werkelijkheid wordt. Mensen adviseren dat werkelijke inkomen op te geven kan dus volgens mij niet.

 

In de praktijk blijkt dat de overgrote meerderheid van de beginnende ondernemers minder winst maken dan ze bij de start hadden verwacht. Het advies van de Belastingdienst (en van mij) is daarom voor de fiscus een lager winstbedrag op te geven dan in je ondernemingsplan staat of dan je eigen realistische verwachting is.

Volgens mij zit de Belastingdienst er helemaal niet mee als een ondernemer achteraf moet bijbetalen. Zolang de ondernemer zijn aangiftes en formulieren netjes op tijd inlevert en de fiscus (uiteindelijk) netjes op tijd betaalt.

 

Ik ben dus erg benieuwd hoe jij op de gedachte komt dat de fiscus je schattingen niet meer serieus nemen als deze de eerste jaren laag zijn. Ik ben die informatie nog niet eerder tegengekomen.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen,

 

bedankt voor je reactie. Ik heb op dit moment een geschatte winst van 10.500 ongeveer in het eerste jaar. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit wel realistisch is etc., maar geef jij het advies dit te verlagen t.o.v de belastingdienst? Mij zijn de voor- en nadelen niet geheel duidelijk

 

Link naar reactie
  • 0

Karen, volgens mij wordt dit een woordenspel. Als de lat op 1 meter ligt en je schat hem op 2 meter, dan mag je van mij de helft van je schatting opgeven. Je kunt dit ook zien als een betere schattingstechniek en zeggen dat je schatting 1 meter is. Het komt op hetzelfde neer.

 

Het advies van de Belastingdienst om een lager winstbedrag op te geven dan je eigen realistische verwachting is ben ik nog niet tegengekomen op het schattingsformulier, in de toelichting, op de website, in de brochures etc. Was dat niet een advies van een werkgroep aan de belastingdienst, dat geen advies van de belastingdienst aan de burger is geworden? Maar hier moet ik bij zeggen dat ik dat formulier voor het laatst in 2004 heb ontvangen, misschien is dat inmiddels aangepast.

 

Ik heb zelf een keer mijn inkomen te laag geschat, zo bleek achteraf, doordat de winst onverwacht hoog was. Vervolgens werd ik het jaar daarop geconfronteerd met een nog weer hogere voorlopige aanslag, zonder voorafgaande schattingsmogelijkheid. Daar kun je dan wel bezwaar op maken, dus het is niet zo'n punt.

 

De reden voor mijn 'tegenadvies' is dat ik in mijn omgeving mensen in het omgekeerde probleem heb zien belanden: te laag schatten, hogere winst maken, die lekker consumeren en vergeten dat daarover een jaar later nog fors belasting moet worden betaald, in een hogere schijf dan die persoon gewend was.

 

Bottom line: 'te' is nooit goed.

Link naar reactie
  • 0

Mij zijn de voor- en nadelen niet geheel duidelijk

 

Daar hebben we inmiddels toch een heleboel over gezegd?

Ja klopt, maar informatie is altijd mooi meegenomen. Ik heb de brief net op de post gedaan dus ik zie het allemaal wel hoe het gaat lopen. Eerst maar eens zorgen dat er klanten zijn ;D

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies aan een beginnende ondernemer is, kijk kritisch naar wat je aan omzet en bedrijfslasten verwacht (de commecele winst), schat of je in aanmerking komt voor de starters en zelfstandigenaftrek (1.2.25 uur per kalenderjaar) en houdt houdt rekenig met de extra posten die je eventueel in de inkomstenbelasting krijgt, b.v. een arbeidsongeschiktheidverzekering en/of een lijfrente (ter vervanging van pensioenopbouw bij de werkgever).

 

Geef dit inkomen zo goed mogelijk op. Het heeft m.i. alleen maar nadelen om de winst veel te laag of veel te hoog op te geven. De belastingdienst gaat namelijk voor de voolropige aanslagen uit van de gegevens die ze ter beschikking hebben over eerdere jaren en als je dus een veel te lage wisnt opgeeft (met als doel uitstel van belasting) dan krijg als je ook de je aangifte pas laat inlevert (uitsel gevraagd) in 1 keer een flink aantal aanslagen achter elkaar.

start in 2004 aangifte gedaan hierover eind 2005.

je krijgt dan eind 2005 een aanslag over 2004 en 2005 en in januari 2006 een voorlopige aanslag 2006. De eerste twee moeten in 1 x keer worden betaald en de 2006 in 11 termijnen.

Bovendien betaal je tussen de 3,5-5% heffingrente. Voor 2006 zelfs al vanaf 1-7-2006. De meeste (startende ondernemers) zitten hier niet echt op te wachten.

 

Geef je je inkomen veel te hoog op, dan loop je het risoic op een snele voorlopige aanslag en zit nodeloos veel belasting te betalen.Meestal zal de starter ijn geld wel eegens anders aan willen besteden.

 

Overigens moeten niet alleen starters naturlijk het inkomen schatten, maar alle ondernemers doe dit uiterlijk per 1-7 van ieder jaar (SO-bil biljet). Hier geldt m.i. hetzelfde. doe ik het zo goed mogelijk maar houdst er rekening mee het blijft een schatting en de werkelijk kan later toch nog anders zijn.

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.