• 0

Partner VOF van parttime naar fulltime

Medio 2005 hebben mijn (prive) partner en ik een vof opgericht waarin we allebeid parttime aan de slag zijn gegaan. Ondertussen zijn we ruim een jaar verder en blijkt de onderneming zo goed te draaien dat een van beide full time ondernemer kan worden, terwijl de ander er bij blijft werken.

 

In het verleden werd de winst van de vof verdeeld over beide eigenaars, waarna we beiden de volle mep loonbelasting betaalden. Met ingang van 2007 is er 1 persoon full time ondernemer. Is het mogelijk om een contract met je (prive)partner te sluiten, waarin hij afziet van zijn winstaandeel, en zo ja, kan ik zijn uren dan meenemen in de meewerkenden aftrek?

 

Of moet de winst voortaan verdeeld worden conform het aantal uren dat in de onderneming gestoken wordt?

 

Of zijn er nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat een (groot) gedeelte van de winst onder de loonbelasting gaat vallen?

 

Alle hulp is welkom!

 

Renee

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Medio 2005 hebben mijn (prive) partner en ik een vof opgericht waarin we allebeid parttime aan de slag zijn gegaan. Ondertussen zijn we ruim een jaar verder en blijkt de onderneming zo goed te draaien dat een van beide full time ondernemer kan worden, terwijl de ander er bij blijft werken.

 

Gefeliciteerd! Mooi gedaan.

 

In het verleden werd de winst van de vof verdeeld over beide eigenaars, waarna we beiden de volle mep loonbelasting betaalden. Met ingang van 2007 is er 1 persoon full time ondernemer. Is het mogelijk om een contract met je (prive)partner te sluiten, waarin hij afziet van zijn winstaandeel, en zo ja, kan ik zijn uren dan meenemen in de meewerkenden aftrek?

 

Of moet de winst voortaan verdeeld worden conform het aantal uren dat in de onderneming gestoken wordt?

 

In een VOF kunnen de partners afspraken maken over wie wat doet, en wat daar tegenover staat. Daar hoeft geen verband tussen te bestaan.

 

Voorbeeld: jij werkt 10u/week in de VOF, je partner 40u, jij hebt een aandeel van 90% en je partner 10%. Geen probleem.

 

 

Of zijn er nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat een (groot) gedeelte van de winst onder de loonbelasting gaat vallen?

 

 

Als de winst groot genoeg wordt, kan een B.V. interessant worden. Zoek een goede adviseur hiervoor, zonder meer info over wat jullie doen, willen, en financiele gegevens is dit niet zonder meer te zeggen.

 

Sowieso zou ik dit ook doen voor de VOF.

 

Overigens zou ik me meer richten op het ondernemen zelf, en niet zozeer op het besparen van belasting. Ik wilde dat ik 6x zoveel belasting moest betalen, dan verdiende ik een stuk meer! ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred,

 

Bedankt vooor je antwoord. Aan de slag dus met het vennootcontract, waarin we de afspraken dan maar zwart op wit gaan vastleggen.

 

Overigens zou ik me meer richten op het ondernemen zelf, en niet zozeer op het besparen van belasting. Ik wilde dat ik 6x zoveel belasting moest betalen, dan verdiende ik een stuk meer!

 

Hier ben ik het helemaal mee eens, belasting betalen is geen ramp als de winst hoog genoeg is! Maar al met al blijft het zonde om meer te betalen dan noodzakelijk is... :)

 

Renee

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Renee,

Je kunt de winst verdelen volgens het aantal gewerkte uren (arbeidsbeloning) of volgens een andere verdeling. In de meeste v.of. akten zijn hierover afspraken gemaakt. De winst wordt trouwens belast voor de inkomstenbelasting en niet de loonbelasting.

Ik zou niet te snel de BV ingaan. Pas bij een nettowinst van zo'n

€ 150.000 kan een besloten vennootschap aantrekkelijk zijn. Denk daarbij aan de komende (fiscale) veranderingen in het nieuwe jaar.

Suc6

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Even los van het feit dat je om niet fiscale redenen niet voor de VOF maar voor b.v. een belsoten vennootschap kan/zou moeten kiezen, is juistr mooie van een VOF dat je het voor een belangrijk deel zelf in de hand hebt hoe de winst wordt verdeeld en dus dat er optimasal kan worden genoten van de fiscale voordelen (beide zelfstandigenaftrek, startersaftrek, binnen zekere grenzen verdeling van de investeringsaftrek e.d.).

Belangrijk is dat beide partner kerntaken binnen de onderneming uitvoeren en je daarmede in ieder geval 1.225 uur in het kalenderjaar aan de onderneming besteden (voor starters is dit de enige eis om als fiscaal ondernemer binnen de vof geaccepteerd te worden).

Overigens als men niet aan de 1.225 uur komt blijft winstverdeling nog steeds mogelijk, maar vervallen de meeste fiscale voordelen (investeringsaftrek vervalt niet).

 

Zorg dat de winstverdeling goed maar tegelijkertijd flexibel is vastgelegd. Denk daarbij aan situaties als tijdelijke arbeidongeschiktheid e.d.

 

Veel succes,

 

 

Fred Londema

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

is juistr mooie van een VOF dat je het voor een belangrijk deel zelf in de hand hebt hoe de winst wordt verdeeld en dus dat er optimasal kan worden genoten van de fiscale voordelen (beide zelfstandigenaftrek, startersaftrek, binnen zekere grenzen verdeling van de investeringsaftrek e.d.).

Belangrijk is dat beide partner kerntaken binnen de onderneming uitvoeren en je daarmede in ieder geval 1.225 uur in het kalenderjaar aan de onderneming besteden (voor starters is dit de enige eis om als fiscaal ondernemer binnen de vof geaccepteerd te worden).

Overigens als men niet aan de 1.225 uur komt blijft winstverdeling nog steeds mogelijk, maar vervallen de meeste fiscale voordelen (investeringsaftrek vervalt niet).

 

 

De situatie nu is dat we beide geen fiscaal ondernemer zijn. Het is bedoeling dat een van ons beide dat per 1 januari wel wordt. We voeren beide kerntaken binnen de onderneming uit en in het verleden splitsten we de winst gewoon 50-50.

 

Een BV is voorlopig nog niet aan de orde, maar de aanpassing van het vennootschapscontract wel. Het percentage winst dat naar de niet-ondernemer gaat, zal waarschijnlijk rond de 5-10% gaan bedragen (terwijl ruim 40% van de omzet door deze persoon gerealiseerd wordt) en de fiscale ondernemer zal de rest als inkomen opgeven.

 

Allemaal, hartelijk bedankt voor alle adviezen! We gaan ermee aan de slag.

 

Renee

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.