• 0

Internationale samenwerking website

Collega ondernemers,

 

Graag zou ik jullie advies vragen over het volgende.

 

Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een website voor een specifieke doelgroep, volgens een concept wat nog niet in Nederland is.

Zoekend naar inspiratie kwam een Amerikaanse site tegen die reeds een site hebben op de manier zoals ik dat voor me zie. Een samenwerking met hun zal mij zeer veel geld besparen omdat ik niet hoef te investeren in de ontwikkeling van deze site.

 

Via de mail hebben we een aantal berichten uitgewisseld. We komen nu op het punt dat we moeten bepalen in hoeverre beide partijen betrokken zullen zien, wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe we de betalingen gaan structureren. Het liefst krijg ik alleen recht over de Nederlandse site en betaal ik hun een percentage van de winst voor hun idee en ontwikkeling.

 

Is dit een realistisch voorstel? Aan welke percentages moet ik denken? Zijn er andere, misschien betere, methodes om deze situatie te structureren?

 

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke factoren/elementen binnen jouw website/dienst zijn bepalend? En welke waarde zou je daaraan kunnen toekennen? Wat zijn je eigen gedachten?

 

Bedoel je dit in het opzicht van meerwaarde bieden aan de huidige Amerikaanse versie?

 

De website kan exact hetzelfde blijven voor de Nederlandse markt, er hoeft niets aan gewijzigd te worden. Het enige verschil is dat de site in het Nederlands vertaald moet worden.

 

Het grote voordeel voor mij om met hun samen te werken is dat ik nooit op korte termijn een site van dergelijk niveau kan ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

Of nog een andere vraag.

In hoeverre voeg jij iets toe aan het geheel. Waarom zou het Amerikaanse bedrijf niet gewoon de site laten vertalen en op een .nl zetten. Als je toegevoegde waarde klein is is ook je onderhandelingspositie slecht. Dus wat moet jij actief doen om het een succes in Nederland maken en wat moeten zij doen om het een succes in Nederland te maken.

 

Als je die Amerikanen alleen betaald om technologie van ze in bruikleen te nemen zou ik niet te veel afstaan. Heb je een idee wat het investeringsniveau van hun site is? Zou het ook goedkoper kunnen?

 

Link naar reactie
  • 0
Een samenwerking met hun zal mij zeer veel geld besparen omdat ik niet hoef te investeren in de ontwikkeling van deze site

 

Dit klinkt nu wellicht aantrekkelijk, maar ik zou me wel drie keer afvragen of je hier later misschien geen spijt van krijgt. Je zegt niks over het concept of type website dus ik kan daar niks specifieks over zeggen, maar bij veel website-concepten is het verdienmodel tweeledig:

 

A) Lopende inkomsten (verdiensten uit banners, online sales, abonnementsgeld, etc)

B) Opbrengst uit overname of participatie door een grote partij

 

Het tweede punt (B) is in veel gevallen pas echt de financiele klapper. Zie Tweakers.net dat voor grof geld werd overgenomen door VNU. Zie Gamer.nl dat door Sanoma is overgenomen. Zie De Telegraaf, die voor veel geld Relatieplanet en Iwannadate overnam en eveneens voor niet misselijke bedragen belangen nam in GeenStijl en Ticketsplus.

 

Als je op licentiebasis de website van een andere partij gaat exploiteren, loop je mogelijk punt B geheel mis. Dan heb je wel brood op de plank maar dan bouw je geen waarde op. Stel dat VNU, PCM, Talpa of wie dan ook bij jou aanklopt met de boodschap "joh, goed concept, we bieden 2 miljoen". Dan ga je jezelf tegen de muur aanslaan wanneer je daarop "nee" moet verkopen omdat je de rechten daarvoor niet hebt. En je gaat dwars door die muur heen als de Yanks jou vervolgens bedanken voor bewezen diensten om daarna die 2 miljoen zelf op te strijken.

 

 

Maar goed, wellicht is dit helemaal niet aan de orde met het type website waar het om gaat. Wat me in ieder geval cruciaal lijkt voor je onderhandelingspositie, is de vraag hoe makkelijk het voor hen zou zijn om gewoon een country manager voor/in Nederland in dienst te nemen. Zou dat voor hen niet veel goedkoper zijn? Als jij er winst mee zou kunnen maken, waarom zou een eigen country manager dat niet kunnen? Dan houden ze bovendien 100% van de winst over. ExTax en Jaguar merken dan ook heel terecht op dat je je eigen toegevoegde waarde overtuigend moet kunnen aangeven. En let dan goed op hoe je dat doet. Als je ze helemaal lyrisch maakt over de kansen op de Nederlandse markt zonder goed duidelijk te kunnen maken waarom jij daar cruciaal in bent, zullen zij vervolgens nog harder nadenken over een eigen country manager.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.