• 0

Cijfers franchise-organisatie reëel?

Ik heb sinds enige tijd contact met een franchise organisatie in de mode branche, ik wil een winkel openenen op A1 locatie in een stad met 100.000+ inwoners.

 

Na gesprekken kreeg ik de volgende details voorgeschoteld.

Kunnen jullie dit misschien doorlezen, en jullie mening geven? Ik zou het erg op prijs stellen!

Zijn deze cijfers reeel?

 

Omzet: 600.000

 

Inkoop 58%

Winst 42%

Nettowinst 10%

Kosten 32%

 

 

Kosten:

Huisvesting 10%

O.v. Huisvesting 1%

Automatisering 0.7%

FEE 4%

Reclame 1%

Afschrijvingen 2.3%

Rente bank 2%

Algemene kosten 1%

Administratiekosten 1%

Autokosten 1%

Personeelskosten 8%

 

Totaal 32%

 

 

Wie-o-wie helpt mij!

 

Vriendelijk bedankt! :)

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De omzet wordt door de franchisegever geschat op basis van ervaringscijfers. Die cijfers worden echter meestal niet vrijgegeven maar je mag aan de franchise-gever best vragen om de omzetverwachting van deze specifieke lokatie nader te onderbouwen. Hebben ze bijvoorbeeld een lokatieonderzoek uitgevoerd ? Een omzetverwachting alleen op basis van het aantal inwoners lijkt mij namelijk veel te beperkt. Wat is bijvoorbeeld de leeftijdsopbouw van de bevolking en hoe is de (verwachte) omzet over die leeftijdsklassen verdeeld? Wat is er bekend over de inkomens en hoe verhoudt zich die t.o.v. van andere lokaties. Ik neem aan dat je zelf ook nog wel een aantal slimme vragen kunt bedenken voor de franchisegever zonder dat die inzage in zijn eigen cijfers hoeft te geven.

 

 

Voor de verhouding tussen kosten en opbrengsten kun je vergelijkingsmateriaal vinden bij:

 

De Rabobank (cijfers en trends, vanaf 8 november)

http://www.rabobank.nl/bedrijven/advies/speciaal_voor/mkb/cijfers_en_trends/

 

het hoofdbedrijfsschap voor de detailhandel,

http://www.hbd.nl/index.cfm/24,0,73,75,html

 

en ABN Amro

http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&rls=GGLJ%2CGGLJ%3A2006-42%2CGGLJ%3Aen&q=site%3Aabnamro.nl+sportkleding&btnG=Zoeken&meta=

(Ik weet helaas geen directe link op de ABNAMRO site naar de pdf's daarom een google sitesearch)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Eventjes ter vergelijkiing:

 

Fee, Entreegeld

Coach, 5% v/d omzet, €5000

Intersport, 2,5-3,5% v/d (inclusief communicatievergoeding), €12500

Run2Day, 5% v/d omzet ex btw, €6000

Runnersworld, 3% v/d omzet, €5000

Sport2000, 5% v/d omzet, €5000

Timeout Sport, 4% v/d omzet ex btw, nihil

 

 

Vraag altijd of de fee over omzet inclusief of exclusief btw verschuldigd is en laat dit duidelijk in het franchisecontract vastleggen!

 

Link naar reactie
  • 0

Inkoop 58% van de omzet?? En ik maar denken dat schoenen een aantal maal over de kop gaan... De opgave is in het geheel niet duidelijk... Mijn aanviegroute zou zijn... Inkoop = feitelijke verkoopprijs distributeur van de handelswaar.. Ben je ook nog verplicht om de producten van de franchisegever af te nemen?

 

NB: Wat is die Fee van 4%? Is dat zgn de Franchisevergoeding?...

 

Kijk even simpel... Wat zijn nou feitelijk de marges voor een Franchisegever?... 20%-30%?? (volgens mij zit er nog een belangrijke marge in de inkoopprijs).

Link naar reactie
  • 0

klinkt als een wurg contract...

 

kijk nog eens naar je cijfers vanuit de volgende optiek:

 

hoe ziet je resultaat er uit als je in het eerste jaar €300.000 omzet maakt?

 

let ook even op de duur en aanvullende voorwaarden van het contract, zodat je niet jaren na je franchise nog met handen en voeten gebonden bent als je er uit wilt stappen.

 

veel boeiende informatie is ook te verkrijgen op http://www.franchiseformules.nl/

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

klinkt als een wurg contract...

 

Dit vind ik wel een beetje te kort door de bocht. Als ik de kostenkant bekijk dan ligt dit aardig in de buurt van de gemiddelden in de branche. Voor startende ondernemers is franchising een redelijk veilige manier om te beginnen. Uit onderzoek blijkt ook dat na 5 jaar de franchisers het stukken beter doen dan starters die het geheel alleen moeten doen. Maar dat alles heeft wel een prijs namelijk een deel van je vrijheid inleveren.

 

 

 

 

kijk nog eens naar je cijfers vanuit de volgende optiek:

 

hoe ziet je resultaat er uit als je in het eerste jaar €300.000 omzet maakt?

 

let ook even op de duur en aanvullende voorwaarden van het contract, zodat je niet jaren na je franchise nog met handen en voeten gebonden bent als je er uit wilt stappen.

 

Dat heet toch ondernemersrisico ? Niemand kan garanderen dat je een bepaalde geprognotiseerde omzet ook daadwerkelijk haalt.

 

veel boeiende informatie is ook te verkrijgen op http://www.franchiseformules.nl/

 

Daar heb ik mijn cijfers net vandaan gehaald ;)

 

[edit] Toch niet hier maar hier:

http://www.denationalefranchisegids.nl

 

@likwit

Weet je of de franchise-gever lid is van de Nederlandse vereniging van franchise-gevers ?

http://www.nfv.nl/

 

Dit waarborgt in ieder geval dat je met een malafide organisatie te maken hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

 

Ik weet niet of ze zijn aangesloten bij de NVF, maar ze hebben 15+ winkels op A1 locaties in nederland.

 

 

Hoe komen ze aan de omzet. Simpelweg huur van het pand X 10 te doen.

in dit geval 60.000 x 10 = 600.000.

Is dit raar of...?

 

Onderzoek word gedaan door de franchisegever zelf in de stad, maar deze zien snel genoeg of er potentieel in zit. Willen binnen twee jaar 10 vestigingen erbij hebben vertelde ze.

 

 

 

Het enige waar ik mij inderdaad zorgen om maak....de 58% inkoop, dit is dus de marge!? Op schoenen hoort normaal een marge van 2.0 to 2.4 te zitten, dit is inderdaad vreemd naar mijn idee, maar hier kan ik wel over onderhandelen?

 

 

Tips en/of commentaar is nog altijd welkom!

Bedankt!! ;D

Link naar reactie
  • 0

"Onderhandelen' heeft eigenlijk geen zin zonder additionele informatie. Spreek eens met een franchisehouder van een concurrerend merk (op een andere locatie natuurlijk). Wellicht dat je zo meer info kan achterhalen over de werkelijke inkoopprijzen.

 

NB: Let op met %-van de omzet als rekeneenheid. FEE/Huur ed gaan dan dus ook omhoog als je meer succesvol bent.. Zit daar een cap op?? Het omgekeerde geldt natuurlijk voor de onderzijde. M.a.w. stel de omzet valt tegen.. kan je dan ook nul verdienen??

Link naar reactie
  • 0

@ Extax!

 

Ik weet dat de marge op schoenen bij nike tussen de 2.0 en de 2.2 ligt. Voor andere merken is dit 2.1 tot 2.4.

Ik weet dus bijna zeker dat er wat tussen uit word gehaald door de franchise organisatie.

 

Maar ik weet dus niet hoe ik hiermee moet omgaan, hoe ik dit naar voren moet brengen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe komen ze aan de omzet. Simpelweg huur van het pand X 10 te doen.

in dit geval 60.000 x 10 = 600.000.

Is dit raar of...?

 

Onderzoek word gedaan door de franchisegever zelf in de stad, maar deze zien snel genoeg of er potentieel in zit. Willen binnen twee jaar 10 vestigingen erbij hebben vertelde ze.

 

Wat de franchise-gever hier bedoelt is dat bij een zekere huur een minimale omzet hoort om het rendabel te laten zijn.Dat is iets anders dan middels een lokatieonderzoek vaststellen of die te maken omzet op een specifieke lokatie ook realistisch is. Iedere franchise-gever wil groeien dus dat zegt niets. Een goede franchise-gever doet een uitgebreid lokatieonderzoek. Dat is geen natte vingerwerk maar dient daadwerkelijk met cijfers onderbouwd te worden. Realiseer je dat jij de gene bent die het risico neemt!

 

Het enige waar ik mij inderdaad zorgen om maak....de 58% inkoop, dit is dus de marge!? Op schoenen hoort normaal een marge van 2.0 to 2.4 te zitten, dit is inderdaad vreemd naar mijn idee, maar hier kan ik wel over onderhandelen?

 

Als ik naar de cijfers in de pdf van de HBD/Abnamro kijk

 

Sport- en kampeerartikelen: 37%

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&rls=GGLJ%2CGGLJ%3A2006-42%2CGGLJ%3Aen&q=site%3Aabnamro.nl+sport&meta=

 

Detailhandel schoenen: 39%

 

http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&rls=GGLJ%2CGGLJ%3A2006-42%2CGGLJ%3Aen&q=site%3Aabnamro.nl+schoenen&btnG=Zoeken&meta=

 

dan is een bruto winstmarge van 42% helemaal niet slecht. Realiseer je dat je zelf veel lagere inkoopkosten hebt doordat deze door de franchise-gever worden gedragen. Dat de franchisegever hiervoor kosten in rekening brengt is niet meer dan logisch. Waarschijnlijk denk je dat die kosten al in de jaarlijkse franchise-fee zijn opgenomen maar dat is bij de meeste franchise-gevers niet het geval. Normaal gesproken is een franchise-gever wel bereid om de inkoopprijzen die zij krijgt en het opslagpercentage vrij te geven. Ik zou er gewoon naar vragen

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Ok, dus de 42% brutowinst is zo gek nog niet? en de 58% inkoopsprijs valt ook nog mee....

 

Ik zal binnenkort nog een telefoontje plegen, maar wat zijn nu de punten die ik allemaal moet vragen voor extra info??

Alles is welkom!

 

Thanks!

:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.