• 0

Nieuwe vorm van programma's distribueren...

Nav dit bericht op dutchcowboys, kwam het volgende bij me op.

 

Stel nou dat Symantec op die manier zijn antivirus-software zou gaan verspreiden. Software die controleert of je computer infecteerbaar is (en daarmee een risico vormt) en indien dat het geval is automatisch een antivirus-programma installeert, of die optie aan de gebruiker geeft (middels een popup: je computer kan geinfecteerd worden, wil je dit fixen, klik op ok).

 

Welke juridische haken en ogen zitten dan aan zo'n 'goedaardig virus'?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog afgezien van de eventuele juridische haken en ogen, denk ik dat je als serieus bedrijf toch niet wilt worden gezien als bedrijf dat virussen stuurt om klantjes te winnen. Het blijft het ongevraagd benaderen van mensen (of computers in dit geval) zonder dat er toestemming is gegeven.

 

Nu weet 90% van de mensen niks over computerbeveiliging en als mensen opeens een dergelijke melding krijgt: je computer kan geinfecteerd worden, wil je dit fixen, klik op ok, kan ik me voorstellen dat ze erg schrikken.

 

Juridisch gezien lijkt het me ook lastig, maar er zijn hier andere mensen die daar meer vanaf weten ;-)

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik met je eens, maar ik heb het idee dat er toch wat geschoven gaat worden. Er is grote druk op oa Microsoft om zijn producten veilig te maken. Bij een groot aantal nieuwe pc's staat symantec software al 90 dagen voorgeïnstalleerd.

 

Ik kan mij best voorstellen dat deze vorm van distributie op den duur legaal wordt. Het is, vanuit een technisch/logistiek oogpunt, volgens mij de ideale distributiemethode van antivirus-software.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij helemaal niets.

 

Mijn vriendin heeft laatst een laptop bij DELL gekocht en alleen maar last van die pre-installed trials.

 

Symantec, Jasc, Worldonline etc. Allemaal testprogramma's, met hinderlijke pop-ups, voorkeurinstelling (bijv foto's openen met Jasc maar dan kan je bijv niet alle functionaliteit gebruiken alvorens het te kopen en leg maar uit aan een leek hoe deze voorkeurprogramma's anders ingesteld worden) Voordat je het weet klik je op bestellen en heb je programma's die niet 100% voldoen aan je behoefte (te veel of te weinig functionaliteit)

 

Ik vind het ook misbruik van het vertrouwen. Je legt op een bepaald punt je vertrouwen bij een leverancier (bijv Dell) en dan krijg je allemaal trial software. Leken kunnen dan denken: dat zal wel goed zijn want anders staat het er niet op. Vroeger kreeg je floppies of cd's mee met trials en kon je zelf bepalen of je het wilde installeren. (of weggooien) Nu verwijderen een hoop mensen de pictogrammen van de desktop maar de-installeren niet de trails, dus waste op je harde schijf...

 

Dan nog: Je betaald voor je internetverbinding en om nu continue over die lijn controles te krijgen of je wel bepaalde software hebt geinstalleerd (want het stopt natuurlijk niet bij antivirus, heb je wel een fotoprogramma, de nieuwste internetbrowser, tekstverwerker etc)

 

Alles wat ongevraagd iets over de lijn stuurt of installeert (ook vooraf) is ongewenst, spam en zou dus verboden moeten worden.

 

Dus...

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan nog: Je betaald voor je internetverbinding en om nu continue over die lijn controles te krijgen of je wel bepaalde software hebt geinstalleerd (want het stopt natuurlijk niet bij antivirus, heb je wel een fotoprogramma, de nieuwste internetbrowser, tekstverwerker etc)

 

Alles wat ongevraagd iets over de lijn stuurt of installeert (ook vooraf) is ongewenst, spam en zou dus verboden moeten worden.

 

Dus...

 

Tja, maar hoe je het ook bekijkt, die 'controles' worden toch wel uitgevoerd. Er zijn onderzoeken die aantonen dat een nieuwe gekochte computer die enkel op het internet wordt aangesloten (dus geen activiteit) binnen ongeveer 13 minuten is geinfecteerd.

 

Aan de andere kant, in de wereld is een groot zombie-netwerk ontstaan, doordat 'onwetenden' zich bewust/onbewust niet hebben beschermd. Dit leidt tot zeer grote overlast en als het ware een 'ziek netwerk'. Dé manier om dat netwerk (dat is namelijk van iedereen, maar niemand heeft er echt controle over) te beschermen is door een antivirus-middel in te brengen.

 

Eigenlijk is het namelijk te gek dat je een computer koopt en uberhaupt moet nadenken over antivirus-software of firewalls (let op: dit is een issue bij de nieuwe Vista). De consument wil een computer die net zo veilig is als een TV. Aanzetten en gaan! Alles wat daaraan kan bijdragen lijkt me positief.

Link naar reactie
  • 0

Software die controleert of je computer infecteerbaar is (en daarmee een risico vormt) en indien dat het geval is automatisch een antivirus-programma installeert, of die optie aan de gebruiker geeft (middels een popup: je computer kan geinfecteerd worden, wil je dit fixen, klik op ok).

 

Dergelijke popups worden veel gebruikt als malafide 'reclame' op websites. Op 'okay' drukken resulteerd steevast in de installatie van adware of erger.

 

Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar ik denk dat veel (meer ervaren) gebruikers er zeker niet gecharmeerd van zullen zijn - zelfs niet als je 'nette' software op deze manier aanprijst.

Link naar reactie
  • 0

Speaking of which.. waarom zijn alle modems niet standaard van dergelijke software voorzien?

 

Op zich een optie.....maar van welke leverancier? De keuzevrijheid is weg....

 

Ook nette software met pop-ups aanprijzen is ongewenst inderdaad. Software moet op de gebruikelijke plekken worden gepromoot: advertenties, banners, winkels, catalogi etc. En daarna is het aan de koper om actie te ondernemen. Pull marketing en niet Push marketing.

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik een wedervraag: waarom moet ik mij als consument uberhaupt druk maken over anti-virus software? Het is een computer, die wil ik, net als een TV, gewoon aanzetten en ermee aan de slag gaan.

 

(even om aan te geven wat het verschil is tussen anti-virus software en overige 'gebruiks-software')

Link naar reactie
  • 0

net als een TV, gewoon aanzetten en ermee aan de slag gaan.

 

Kon ik daar maar een spamfilter opzetten.

 

Perry

 

die heb je ook.....activeer je door de rode knop op je afstandbediening...

 

Dan heb ik een wedervraag: waarom moet ik mij als consument uberhaupt druk maken over anti-virus software? Het is een computer, die wil ik, net als een TV, gewoon aanzetten en ermee aan de slag gaan.

 

Je hoeft je ook niet druk te maken over de antivirussoftware....wel over de virussen. Sluit je pc af van de buitenwereld en je hebt nergens last van en voor internet sluit je een setopbox aan op je TV. OS op de ROM en je hebt nergens (weinig) last van.

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik te simpel, want dan doe je afbreuk aan de functionaliteit van je computer. Bovendien is het afsluiten van je pc van alles ook een vorm van 'rekening houden met'.

 

Mijn stelling is: er zijn virussen en daar zou een consument zich bij de aanschaf van een computer nooit druk over hoeven maken. Waarom is de PC het enige electrische apparaat waar die verantwoordelijkheid (het virusvrij houden van je computer) bij de consument ligt en niet bij de producent?

Link naar reactie
  • 0

omdat de producent in een redelijk aantal van de gevallen zelf verantwoordelijk is voor de 'nette' spam en virussen die ik niet wil hebben.

 

overigens is de gsm een ander apparaat waarbij spam smsjes op binnen kunnen komen (alleen daar kan je je nog niet van afsluiten, maar komt wel van de leverancier)

 

De beinvloeding van apparatuur zal zich met de voortschrijding van de technologie niet beperken tot pc's. Alle apparaten zijn daar straks (in beperkte mate, maar sommige met grotere gevolgen) gevoelig voor wanneer je deze openstelt aan de buitenwereld.

 

Zelfs infrarood is hier gevoelig voor (ook al moet je in line of sight staan) Ooit eens als grap de tv van de buren met je afstandbediening voor het raam anders ingesteld?

 

Met de introductie van Bluetooth hadden veel gebruikers hun PDA en GSM 'open' staan voor verbinden. Down en uploaden van gegevens/data was toen een gevaar. Wat nu als met de komst van Domotica alles in huis een 'poort' naar de buitenwereld krijgt? Lampen, koelkast, verwarming etc. Of de voetuigen die via een protocol kunnen communiceren met andere voertuigen om snelheid en afstand te kunnen afstemmen....als je daar tussenkomt kan je een hoop ellende bezorgen.

 

Heb je straks in je huis meerdere apparaten met een OS en een poort naar buiten, dan ben je gevoelig voor virussen en ongewenste indringers.

 

maar ik ben het met je eens dat de producenten (ook bij pc's) daar verantwoordelijk voor moeten zijn. Alleen moet daar uiteindelijk controle op komen, standaarden voor komen, reguleren door een centraal orgaan. Hierdoor heb je de kwestie van keuzevrijheid (deels) opgelost en is er geen enkele leverancier is zijn stempel er op kan zetten. (zoals MS)

 

 

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het grotendeels met je eens, maar juist daarom denk ik dat het virusmodel voor distributie van beveiligingsmiddelen door de producent zo prachtig is. Veel zaken zullen gebeuren zonder dat een consument daar vanaf weet. En het ethische vraagstuk is dus of een consument dat zou moeten weten.

 

Want of de producent dat nou zelf doet of een anti-virus-fabrikant, dat maakt me niet uit, daar wil ik als consument namelijk helemaal niet wakker van liggen: ik wil gewoon dat het allemaal veilig is.

Link naar reactie
  • 0

Ok, helemaal mee eens, alleen ik zeg dan, regel dat 1 niveau hoger op netwerkniveau en niet op werkstationniveau. Probleem is dat je niet 'clean' begint en daar moet je dus nog iets op verzinnen. Maar virussen moeten gewoon niet op het netwerk kunnen komen, alleen dan bereik je de situatie dat je je geen zorgen hoeft te maken over antivirussoftware.

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom is de PC het enige electrische apparaat waar die verantwoordelijkheid (het virusvrij houden van je computer) bij de consument ligt en niet bij de producent?

 

Omdat een pc ook het enige apparaat is waarvan je zelf aan de programmatuur kunt sleutelen. Overigens geldt het probleem net zo goed voor pda's, smartphones en dergelijke.

 

Oplossing is natuurlijk om dan de programmatuur ontoegankelijk te maken, waarmee een pc ontstaat waarop je geen software kunt installeren en dergelijke. Dat is nou eenmaal niet wat de consument wil.

 

Overigens is de hardware van een pc maar zeer zelden vatbaar voor virussen, en moet je bijna altijd je klacht neerleggen bij bijv de maker van het operating system.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.