• 0

Hyves.nl en andere community's?

Voor geïntresseerde, ben opzoek naar wat antwoorden voor 'n idee van me. Daarom één vraag en één stelling.

 

Vraag: Wat is volgens jullie het succes achter community's zoals Hyves.nl?

 

Stelling: Community's zoals Hyves.nl zijn goed voor onze sociale leven.

Ja, omdat....

Nee, omdat...

 

 

Alvast bedankt!

Roland

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het succes achter community sites: het is een community. Je maakt contact met vrienden, en de vrienden van je vrienden enz. Het is dus redelijk besloten, maar tegelijk ook heel open.

 

Mensen willen graag iets van zichzelf laten zien: foto's, filmpjes (youtube), verhalen (blogs), en communiceren (msn).

 

Hyves is voor mij ideaal om in contact te blijven met al die mensen, collega's en kennissen die je wel eens per jaar wilt spreken, maar die niet tot je directe vrienden behoren.

 

Er is al heeeel veel geschreven over de succesfactoren van bv hyves, myspace en andere communities. (google: succes achter hyves, succes myspace, etc. etc.)

 

Communities als hyves zijn goed voor ons sociale leven, zolang je sociale leven niet alleen bestaat uit hyves :-)

 

Overigens, op langere termijn is het voor communities heel belangrijk om mee te groeien, je ziet dat eerdere community sites als CU2 het eigenlijk niet meer halen, te "saai".

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft is het geen vraag waarop je een simpel ja/nee kan antwoorden. Dergelijke communities zijn een aanvulling op het sociale leven. Het zal in geen geval de persoonlijke contacten, telefoontjes, smsjes etc. vervangen.

 

Het sociaal cultureel planbureau heeft in haar onderzoek van 2004 naar langlopende maatschappelijke processen (16 jaar) verwezen naar de trend van de 5 i's. (overigens komt in dec het nieuwe rapport uit)

 

Individualisering

Internationalisering

Informatisering

Informalisering

Intensivering

 

Ik denk dat de communities zoals hyves, second life, facebook, myspace etc daar prima op aansluiten, cq hebben ingezet.

 

De tijd dat je achter je scherm zit (alleen of niet) ben je bezig om jezelf sociaal op de kaart te zetten (foto's, berichten, krabbbels) of contact te leggen met mensen die je niet vaak ziet vanwege afstand of tijd.

 

Vergeet niet dat cummunities als hyves en second life van marketingoptiek ook interessant zijn. Vooral in second life worden producten eerst virtueel getest voordat het definitief op de markt komt. via Hyves komen adverteerders heel gericht met de doelgroep in aanmerking (regio, interesses etc.)

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht nog meer reactie hoor, maar alvast bedankt voor deze!

 

 

Waar ik mee zat is de eerste van de 5 i's Individualisering. Hyves, myspace etc. richten zich wel op groeps vorming en sociaal gedrag, maar het blijft een individuele benadering van je persoonlijke profiel. Negatieve effecten daarvan vind ik trends als 'wie heeft de meeste vrienden' of erger nog het verval van groeps gedrag of groeps gevoel door het onoverzichtelijke benadering van deze talloze persoonlijke profielen.

 

Forum's zijn wat dat betreft beter naar mijn idee, alleen bieden forum's vaak geen goede basis om bijvoorbeeld een vrienden website of familie website te hebben. (of zijn simpel weg te lastig te onderhouden voor leken)

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

Een forum is ook wel fundamenteel anders. Een forum is een plek waar mensen met een zelfde interesse of vraaggebied bij elkaar komen om elkaar op weg te helpen en bestaat vaak uit een kleine groep fanatieke posters, en een grote groep lezers/volgers.

 

Een community site gaat niet alleen om interesses, maar juist ook om groepsgedrag (meer vrienden willen hebben dan een ander is er 1 van) en contact met bekenden (via internet of in real life).

 

imo is een community een plek waar je in eerste instantie heen gaat voor de mensen die je er kent, en een forum een plek waar je in eerste instantie heen gaat om de interesse die je hebt ergens in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

imo is een community een plek waar je in eerste instantie heen gaat voor de mensen die je er kent, en een forum een plek waar je in eerste instantie heen gaat om de interesse die je hebt ergens in.

 

eens!

 

Dit vind ik veel te beperkt tot de communities zoals Hyves etc. Er zijn ook totaal andere communities waar je niet heengaat omdat je er al mensen kent, maar ook omdat je er bekend wilt worden of andere wilt leren kennen.

 

Neem nu Open BC waar de zakelijke wereld zich op abonneert om te netwerken. Hier wordt echt gekeken naar nieuwe relaties en mogelijkheden.

 

Er verschijnen steeds meer communities gericht op een specifieke branche. Zo is deze week een community live gegaan voor de muziekbranche, Linked Musicians. Via deze website kan ik op zoek gaan naar een band voor mijn bedrijfsfeest, of als band een manager vinden.

 

Het succes van zo'n community zit hem erin dat er vraag is naar een directe benadering van een bepaald netwerk zonder dat je daarvoor al mensen hoeft te kennen. In de community wordt je op je merites beoordeeld aan de hand van trefwoorden en eigenschappen. Zoals je bij openbc kan zoeken op dienstenaanbod en bij Linked Musicians op instrumentsoort bijvoorbeeld.

 

Doordat die vraag bestaat groeit een gebruikersdatabase van zo'n community enorm snel waardoor en met massa ontstaan mogelijkheden!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Interessante topic voor mij, daar ik zelf ook eigenaar ben van een profielensite. (zal de naam niet noemen, omdat dit misschien gezien wordt als spam).

 

Of het goed is voor je sociale leven?

JA ben ik wel van overtuigd, je bouwt altijd leuke kennissen en vrienden op! Ook het forum is een zeer belangrijk onderdeel waarin regelmatig serieuze onderwerpen aan bod komen. Het aller belangrijkste van dergelijke websites is de crew! Deze heeft een sterk controlerende functie zonder hen kun je domweg gewoon niet.

 

Wat betreft Hyves is het goede dat ze direct meertalig zijn gegaan, en dat ze het geluk hebben dat 3fm hun steentje behoorlijk bijdraagt nu. Alles voor de commercie zal ik maar zeggen. Voor succes zijn maar 3 dingen nodig 1e plaats je team, 2e plaats geluk en ten 3e geld. Met geld is tenslotte alles te koop toch?

 

Nicedudes & Nicebabes bestaat nu ruim één jaar en we hebben het toch goed gedaan tot nu toe. Ben mega trots op mijn tem en me leden. En niet in de laatste plaats één persoon die altijd voor me klaar staat en alle dingen regelt voor me. Vertrouw in jezelf en je team, dan redt je het.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

imo is een community een plek waar je in eerste instantie heen gaat voor de mensen die je er kent, en een forum een plek waar je in eerste instantie heen gaat om de interesse die je hebt ergens in.

 

eens!

 

Dit vind ik veel te beperkt tot de communities zoals Hyves etc. Er zijn ook totaal andere communities waar je niet heengaat omdat je er al mensen kent, maar ook omdat je er bekend wilt worden of andere wilt leren kennen.

 

Je hebt gelijk, denk ook dat we dit wel bedoelde alleen niet in woorden uitdrukte.

 

Zelf heb ik een redelijke (2000+ vaste bezoekers) community gehad voor meer dan 5 jaar. Dus ook redelijk veel ervaring op dit gebied. Dit was wel een social networking website, maar dan met een forum als basis. Niet de manier waarop Hyves.nl en MySpace.com werken op profiel. Ik heb mezelf ook vanaf het begin al verbaasd dat deze websites zoveel gebruikers kent.

 

Ik ben dus van mening dat de insteek die Hyves.nl, MySpace.com etc. niet ertoe hebben geleid dat het sociale leven buiten internet zich verbeterd. Het blijft een digitale manier die redelijk afgebakend is om contacten te onderhouden.

 

Als ik mijn persoonlijke vriendenkring bekijk zitten er redelijk wat internet minded mensen tussen. Wij hebben dan ook onze eigen website inclusief forum, agenda, fotoalbum etc. etc. Werkt ideaal en we zien elkaar hierdoor nog steeds veel. (groep van 18 vaste vrienden met gemiddelde leeftijd van 26 jaar). Wij hebben geen Hyves omdat de opties ons beperkt en het meerdendeel geen intresse heeft in onderhoud van zijn eigen profiel.

 

Bij mijn vereniging is dat hetzelfde. Hyves.nl heeft wel zijn aparte sociale kringen, maar het blijft een besloten systeem waar je niet voldoende op kan inspelen.

 

Ik snap dat mensen graag bij elkaar in de keuken kijken om te zien welke vrienden iedereen heeft. Om zo eventueel een oude bekende tegen te komen en deze snel een krabbel te sturen. Ook is dat handig om je contacten te onderhouden door dat krabbel systeem. Maar voor mijn gevoel blijft het een oppervlakkige sociaal leven.... Want 400+ vrienden is natuurlijk ook wel irreeël??

 

Ik zou graag mijn idee verklappen, maar ben bang dat andere ermee aan de haal gaan. Dus helaas wil ik daar verder niet op ingaan op dit moment.

 

Wel wil ik nog meer meningen horen!! ;)

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0
Ik snap dat mensen graag bij elkaar in de keuken kijken om te zien welke vrienden iedereen heeft. Om zo eventueel een oude bekende tegen te komen en deze snel een krabbel te sturen. Ook is dat handig om je contacten te onderhouden door dat krabbel systeem. Maar voor mijn gevoel blijft het een oppervlakkige sociaal leven.... Want 400+ vrienden is natuurlijk ook wel irreeël??

Daarom zijn er ook mensen die denken dat het succes van die partijen vergankelijk is. Op een gegeven moment is de lol ervan af en biedt het weinig extra's meer, het aantal actieve gebruikers zal dan flink dalen.

 

Mij lijkt het dan ook dat je op een veel persoonlijkere manier een community moet bouwen. Er moeten meer elementen in zitten die de persoon raken, dat betekent dus meer gespecialiseerd zoals openbc en linked-musicians.com daar voorbeelden van zijn.

 

Ik heb alleen het vermoeden dat jij zelf ook al meer in die richting zit te denken, of vergis ik me?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Ik heb alleen het vermoeden dat jij zelf ook al meer in die richting zit te denken, of vergis ik me?

 

Daar zou je zomaar gelijk kunnen hebben ;)

 

Probleem is dat mijn idee een flinke financiele investering nodig heeft.

Maar sinds gister heb ik ook hier een oplossing voor gevonden die nog wel eens heel goed zou kunnen gaan werken.

 

Ben dus al druk bezig met mijn idee verder uit te schrijven en daarna ga ik het wel onder de man brengen om te kijken wat potentiele klanten en leveranciers ervan vinden. Financieel wil ik een beroep gaan doen op het bedrijfsleven uit een of twee branche's waar ik ook mijn eerste doelgroep mee ga invullen. Daarna moet het een sneeuwbal effect gaan worden waarbij steeds meer branches en doelgroepen zichzelf (kunnen) gaan aanmelden.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring weet ik dat het heel belangrijk is dat je ook echt met de branche verbonden bent. Een sneeuwbaleffect bereik je niet zo maar. Je zult ingangen moeten hebben in de branche, die ervoor kunnen zorgen dat de juiste partijen zich relateren aan jouw community. Ik heb ooit de fout gemaakt technisch een goed werkende website te hebben, maar ik had onvoldoende betrokkenheid in de betreffende markt teweeg gebracht voor de lancering. Het is niet meer goedgekomen ;)

 

Zorg dus op tijd voor betrokkenheid!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik praat niet over één community die ik zelf ga onderhouden.

Want dan heb je helemaal gelijk. De commitment is dan zeker van essentiel belang, wat ik ook uit ervaring weet van met mijn eerdere community's.

 

En nee, ik onderschat het sneeuwbal effect ook zeker niet. Waarschijnlijk zal ik daarna ook verder de boer op moeten om nieuwe branches te intresseren... maar er zal uiteindelijk een sneeuwbal effect moeten ontstaan. Dat is bij Hyves.nl maar zelf Google Search ook gebeurd. Daar moet wel de nadruk op komen te liggen, want zonder die sneeuwbal ben je zelf teveel tijd kwijt aan het druk leggen op je product om maar die leveranciers te scoren (dat is vaak het enige waar bedrijven mee bezig zijn). Hyves.nl heeft ook een sneeuwbal effect gehad, maar die komen binnenkort met het dilemma wat ze nu moeten doen zonder een sneeuwbal. Zodra de sneeuw begint te smelten zullen ze met nieuwe functionaliteiten moeten komen om bezoekers warm te maken en te houden. Probleem bij Hyves.nl is dat dit de gehele lijn van denken zal ondermijnen aangezien ze met persoonlijke profielen werken... Mijn idee is op daarop gebaseerd. Maar goed, wie weet komen hun ook met een innovatieve oplossing!

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.