• 0

Wat is het verschil tussen een merknaam en een beeldmerk?

Ik heb een aantal vragen over de procedure / de kosten van het registreren van een merk. Stel, mijn bedrijf heet "MijnMerk". Ik heb een logo laten ontwerpen, en dat ziet er als volgt uit:

 

mijnmerk.jpg

 

Nu wil ik graag de naam "MijnMerk" laten registreren bij het Benelux Merkenbureau (tegenwoordig BBIE), zodat alleen ik onder die naam producten mag voortbrengen in de klassen die ik aangeef.

Daarnaast wil ik het logo laten registreren, zodat ik de enige ben die dat beeldmerk op zijn producten mag zetten.

 

Als ik de inschrijfformulieren en de toelichting daarop download van het BBIE, is het mij niet precies duidelijk hoe ik dit moet doen:

  • Ik wil een individueel merk inschrijven (vraag 7)
  • Ik wil een combinatie woordmerk-beeldmerk inschrijven (vraag 8 )

Bij vraag 13, weergave van het merk, zou ik dan het bovenstaande plaatje invoegen. In het plaatje staat zowel mijn bedrijfnaam als het logo weergegeven.

  • Betekent dit dat als ik het logo van hierboven registreer, automatisch ook de merknaam "MijnMerk" geregistreerd is, of moet ik dit apart inschrijven?
  • Klopt het dat deze inschrijving mij 240 euro kost (Basisrecht individueel merk, tot drie klassen)?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij algemene woorden, als bijvoorbeeld 'blauwe ruiter' of 'orange' kan het merk niet als woord beschermd worden, maar alleen als combinatie woord-beeldmerk. Wel kan de handelsnaam in Nederland beschermd worden. De meeste kans op bescherming maak je bij fantasienamen als Duropal of Bisofon.

Een logo in zwart indienen betekend dat het in alle kleuren beschermd is, je kunt ook een specifieke kleur beschermen, maar dat kan altijd lastig worden. Zo heeft Orange Easyjet aangeklaagd,omdat die oranje gebruikte. Het is ze niet gelukt om Easy te laten veroordelen: Easyjet gebruikte al oranje toen orange nog niet actief was op de thuismarkt van EasyJet.

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking: het merk "MijnMerk" is slechts ter illustratie. Ik wil de echte bedrijfnaam en logo hier nog niet plaatsen, juist omdat het nog niet beschermd is :)

 

Je kunt voor "MijnMerk" dus een willekeurige merknaam invullen. Het is niet zo dat ik als merknaam werkelijk "MijnMerk" wil deponeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.