• 0

3D ontwerpen in de 21e eeuw

Dit vind ik nu echt een prachtig voorbeeld van innovatie.

3D programa's met hun (on)mogelijkheden kennen de meeste

(ontwerpers) wel. Maar dit had ik nog niet eerder gezien

 

Letterlijk schetsen in de ruimte, waarna met rapid prototyping

van je schets een 3D model gemaakt wordt! Kijk maar eens

naar het filmpje op http://www.frontdesign.se/sketchfurniture/

 

(Link gevonden via http://www.core77.com/ )

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

wow, dit is wat de mensheid nodig heeft. Ik heb in 1994 op "doors of perception" een aantal video's gezien uit Japan en Duitsland die soortgelijke dingen lieten zien. Was heel multimediaal.

In Landsmeer zit een bedrijfje dat dergelijke 3D ontwerpen kan omzetten in echte materiele dingen.

 

Ik vraag me erg af hoe die lui in jouw filmpje de dingen maken, het komt een beetje magisch uit een bad naar boven. Die Landsmeerders doen het door het ontwerp met een laser uit piepschuim te snijden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Veelalkan het op twee manieren (3dprinten): of er wordt met een cnc-frees materiaal uit eenmassiefblok weggehaald totdat de vormoverblijft, of tweekruisende lasers verhitten een poeder of gel-achtige vloeistof plaatselijk zo dat er een soort epoxy overblijft.

 

Binnen de interieurontwerpwereld gaan de 3d ontwikkelingen nu erg hard: sketchup by google kon al rechtstreeks naar 3d printers printen voor maquettes uit een digitaal bestand, vectorworks converteert parametrische aanzichten van meubels naar bestanden voor de cnc-frees, zodat je een meubelontwerp, en de productiebestandenrechstreeks naar de fabriek gemailed kunnen worden (of je kunt de cnc-frees op je pc aansluiten).

 

De handicap van de Link van DirkPieter vind ik dat het uiterlijk wel erg bepaald is: het is een soort pop-art-achtige vormtaal die ontzettend gaaf is, maar ook zijn beperkingen kent. Als je hier nou een 3d-scnaner aan koppelt, dan kun je gewoon een model 1/10 van een meubel maken, en dat er met de eenvoud van een printje realiseren. Dat zou welde wegopenen voor eenbrederevormtaal. Maar ondanks dit punt: het blijft een heel gave applicatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.