• 0

Familielening aftrekbaar na faillissement?

Beste Mensen,

 

Graag zou ik willen weten of een familielening aftrekbaar is als er sprake is van een faillissement of bedrijfsbeëindiging.

 

De situatie is als volgt:

Een familielid heeft een Lening verstrekt, maar door omstandigheden (faillissement of bedrijfsbeëindiging) kan de lening niet terugbetaald worden door de BV.

Kan dit familielid het niet terugbetaalde bedrag aftrekken van de belasting. Zo ja, hoeveel kan hij dan aftrekken? (het volledige bedrag of ene deel daar van).

Of kan dit familielid beter wat anders doen!!

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. ;D

 

MVK

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is een investeering alleen aftrekbaar als die onder de agaath regeling is afgesloten. Dat kan alleen met leningen aan rechtspersonen in de IB sfeer en als die lening vooraf is aangemeld bij de belastingdienst als agaath lening.

 

Aan beide eisen is in uw situatie niet voldaan. Derhalve lijkt de lening met niet aftrekbaar. U kunt navraag doen bij de belastingdienst.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst is soms best coulant. Neem voor je familielid eens contact op met jouw dossierbehandelaar bij de belastingdienst. Is er documentatie van deze transactie? Je familielid kan eea natuurlijk ook gewoon aftrekken in zijn/haar aangifte. Houd er dan wel rekening mee dat de belastingdienst vragen gaat stellen en dat eea mogelijk niet doorgaat. Uiteindelijk gaat het erom dat je een zgn 'pleitbaar standpunt' inneemt.

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien is hier sprake van een BV met naar ik vermoed 1 directeur-aandeelhouder en een familielid van deze aandeelhouder, of te wel drie rechtspersonen.

Belangrijk is hier de verhouding tussen de BV/Dga en het familielid (is de terbeschikkingsstellingsregeling van toepassing?), is de lening in de BV afgewaardeerd en daarbij al dan niet verrekend met verliezen uit het verleden?

Bestond de lening al voordat de BV werd opgericht (eenmanzaak is voortgezet als BV . Verder is van belang hoe oud de lening is en onder welke omstanigheden er werd geleend (heeft de Dga zorgvuldig gehandeld en waarvor werd de lening gebruikt).

 

Verder zal moeten worden vastgesteld of er sprake is van meerdere schuldeisers en tenslotte maakt het nogal wat uit of de BV wordt geliquideerd dan wel dat er sprake is van een faillisement dan wel surceance van betaling is verleend.

Het maakt nogal wat uit of je zelf besluiten kan nemen of dat een curator dit moet doen.

 

Mijn advies is in eerste instantie overleg te plegen met degene die de aangifte vennootschapsbelasting en aangifte IB heeft gedaan, zodat een duidelijk beeld van de situatie bekend is.

Daarnaast is in geval m.i. deskundig advies nodig hoe nu te handelen, want de handelingen in de BV zulen bijna altijd effect hebben op de gevolgen in de IB-sfeer.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.