• 0

btw vrij binnen Europa voor particulieren

Ik heb gezocht en gezocht maar kan het nergens duidelijk op internet vinden.

Klopt het, dat als je binnen Europa maar buiten Nederland wat aan 'n klant levert je btw moet afdragen? Dat je alleen geen btw af hoeft te dragen als je aan 'n bedrijf levert die een btw nummer heeft?

Ik dacht dat het zo zit, maar ik heb nu 'n klant in Noorwegen die zeker is dat zij geen btw hoeft te betalen. Ik heb gezocht op belastingdienst maar kon niets vinden. Is er toevallig een accountant hier die kan laten weten of ik gelijk heb? Hoe zit het trouwens als ik bv aan Amerika lever, hoef ik dan geen btw af te dragen?

 

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp dat het hier gaat om een particuliere transactie binnen de EU. Als de afnemer (ook) particulier is moet er wel degelijk BTW betaald worden. Dit moet dan volgens het systeem van afstandslevering en dus het reguliere nl tarief.

 

Als je iets verkoopt buiten de EU (VS) dan kan je de BTW laten vallen, let er wel op dat je de uitvoerdocumenten krijgt anders mag je alsnog de btw in nl afdragen.

Als het om veel geld gaat kan je bv afspreken dat je het btw bedrag terug stort als jij de uitvoer documenten hebt *retour) ontvangen

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ah dus toch.....heb namelijk flink zitten zoeken, kwam dan weleens pagina's tegen over btw binnen Europa, dan stond er ook vaak bij hoeveel de btw per land is, en Noorwegen stond er dan vaak niet bij....

Dus, als ik het goed begrijp:

- moet er altijd btw betaald worden als het binnen Europa is, bij 'n land die bij de EU hoort

- moet er geen btw betaald worden als het bij 'n andere land is?

 

Is er 'n manier waarop ik dat in de boekhouding moet verwerken?

Link naar reactie
  • 0

Ja "europa" klinkt verwarrend. Er gelden regels voor landen die horen tot de EU en de overige landen.

Verder is binnen de EU van belang of je de goederen levert aan een particulier of aan een ondernemer.

Binnen de EU: leveringen aan een particulier is Nederlandse BTW 19% (soms 6%) en aan een ondernemer is 0% BTW (ja dit is echt een tarief)

 

Verder moet je naast de gewone BTW aangifte bij leveringen binnen de EU een ICL aangifte doen (elktronisch)

Je moet dan ook beschikken over het geldige BTW nummer van de klant in het andere EU land. Op je factuur vermeld je zowel zijn als je eigen BTW nummer.

Verder moet je er op letten dat je kunt aantonen dat de goederen Nederland ook daadwerkelijk hebben verlaten.

 

Vervolgens zal de ontvangende ondernemer (koper) in het eigen EU land de BTW moeten afdragen en dan in principe kunnen verreken.

 

Bij leveringen buiten de EU pas je voor zowel ondernemers als particulieren het 0% tarief toe. Ook hier ben je verantwoordelijk als leverancier dat de goederen Nederland ook daadwerkelijk hebben verlaten.

 

Of er in het eigen land vervlgens belastingen en invoerheffingen moeten worden betaald is voor de Nederlandse lerancier niet van belang.

 

 

Dan hoe in de boekhouding. Je zult verschillende BTW tarieven en opbrengstrekningen hebben. Het is afhankelijk van je boekhoudpakket hoe het daarin moet worden verwerkt. Het is wel van belang dat uiteindelijk de boekhouding aansluit op de aangifte omzetbelasting (BTW).

 

 

Veel succes,

 

Fred Londema

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Tja het is Noorwegen…

 

Zo klopt het allemaal weer, het komt nog steeds in de EU (o.a. Griekenland) voor en soms buiten de EU dat leveranciers en afnemers een zgn

 

CLAIM FOR THE APPLICATION OF THE DOUBLE TAXATION CONVENTION BETWEEN ..AND …

 

Vragen. Dit document is een verklaring dat er in Nederland belasting (BTW) betaald word. Een dergelijk verklaring is meestal een jaar geldig. Deze verklaring moet je zelf invullen en vervolgens laten legaliseren.

 

Maar nogmaals wat heel belangrijk is : zorg voor dat je de uitvoer documenten terug krijg

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.