• 0

Waarom hebben veel bekende winkels nog geen webshop?

Hallo,

 

Welke nadelen kleven er voor al bestaande winkels aan het openen van een webshop. Waarom zijn er niet al veel meer winkels online zoals een V&D, Open32 enz? Op het forum kon ik het niet vinden.

 

Ik ga er maar vanuit dat er nadelen aan kleven, anders snap ik niet waarom zulke winkels nog geen webshop hebben. Aanleiding om deze vraag te stellen is een dagje winkelen en tot de ontdekking komen dat eigenlijk veel bekende winkels nog geen online shop hebben. Liggen hier geen kansen voor ondernemers?

 

Groetjes, Kadé

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nadelen van webshops zijn er volgens mij wel genoeg. Betrouwbaarheid, garantie en persoonlijkheid ontbreekt meestal.

 

Misschien een lullig voorbeeld, maar ik had gisteren (zondag) wat gekocht via een webshop. Er stond onduidelijke informatie op, dus ik dacht het juiste te hebben gekocht... vervolgens had ik betaald (ideal) en was het even vlug vlug. In die avond ging ik het nog even na kijken op de officiele website van het product en er bleek dat er een betere op de markt beschikbaar was voor een kleine meerprijs. Gelijk gemaild naar de webshop.... Vandaag (rond een uurtje of 12) gebeld, om te kijken of ze m'n mailtje gezien hadden. En nee hoor, ze hadden het alvast verzonden! Webshops zijn fabrieken, 't gaat bij hun om de continuiteit.... en de klant...? Het idee van even een middagje 'shoppen' is eraf.

 

V&D wil geen Wehkamp worden, kan me dat ook goed voorstellen! Wehkamp levert vaak slechte producten af, te vaak (kan 't weten als DHL servicepoint). V&D zit goed en elk filiaal beschikt over een mooie locatie en de klanttevredenheid is groot. Maar agh, zo denk ik erover. Misschien is het ook wel zo dat ze het nog niet 'ontdekt' hebben als een goede inkomstbron.

The cake is a lie!

Link naar reactie
  • 0

Welke nadelen kleven er voor al bestaande winkels aan het openen van een webshop. Waarom zijn er niet al veel meer winkels online zoals een V&D, Open32 enz? Op het forum kon ik het niet vinden.

 

Dat komt omdat het niet echt een onderwerp voor HL is. Daar wordt door anderen namelijk al meer dan 10 jaar over geschreven. Gebruik Google en kijk ook eens naar de retail- en marketingvakbladen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat komt omdat het niet echt een onderwerp voor HL is. Daar wordt door anderen namelijk al meer dan 10 jaar over geschreven. Gebruik Google en kijk ook eens naar de retail- en marketingvakbladen.

 

Als het een vraag is omdat de nieuwe ondernemer het hier wil toetsen voordat hij de ketens gaat benaderen met zijn dienstverlening, kan het toch wel een vraag zijn voor HL?

 

Maar goed, om mijn antwoord op de oorspronkelijk vraag te geven:

De warenhuizen (en andere bekende winkels/ketens) moet het vaak hebben van hun complete aanbod, klantgerichtheid, vloeroppervlak, schapruimte en de indeling van dit alles (denk aan de koopjes bij de kassa) Bovendien zijn zij (de warenhuizen) vaak een centraal punt is het centrum van de winkels en gaan zij meer voor de beleving dan de snelle verkoop (denk aan de kappers, lunch en eetgelegengheden, speciale merkencorners en themacorners) Je hebt bezoekers nodig om dit rendabel te maken, dus ga je niet een webshop openen met hetzelfde aanbod want dan kan je de beleving niet bieden en zullen de kopers direct naar hun gewenste product gaan zonder langs alle andere te lopen en deze potentieel aan te schaffen.

 

Daarnaast is het niet zo eenvoudig om een webshop te openen naast de fysieke winkels. Het is een winkel op zich met alle organisatiedelen er omheen. Investeren dus met risico's van te laag rendement en kanibalisering als nadelige factoren.

 

Wehkamp hoeft nou niet zo nodig slechte producten af te leveren, maar hun business model is meer in de richting van een webshop.

 

Overigens zijn er natuurlijk wel webshops vanuit de bekende winkels. De Bijenkorf heeft bijvoorbeeld haar cadeaulijsten voor bruidsparen online. Maar de doelgroep is hiervoor ook anders. De kopers (genodigden van het bruidspaar) hoeven die beleving niet te hebben, maar willen gewoon snel een cadeau uitzoeken die het bruidspaar op de lijst heeft gezet.

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit heeft zeker betrekking op ondernemen en dus HL.... denk ik zo :-X

 

Ik denk dat het inderdaad het persoonlijke contact is met de klant. maar ik denk ook gewoon gebrek aan kennis en inzicht in de mogelijkheden..

 

kijk bijvoorbeeld naar wehkamp.nl (oke oke, die hadden al geen persoonlijk contact) maar hun webshop doet het goed.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het een vraag is omdat de nieuwe ondernemer het hier wil toetsen voordat hij de ketens gaat benaderen met zijn dienstverlening, kan het toch wel een vraag zijn voor HL?

 

Jaahaa. Dat wil deze onderneem(st)er ook, getuige eerdere vragen. Maar ze mag zelf ook wel wat werk doen. Er wordt al tien jaar enorm veel gepubliceerd over retail (brick and mortar) en etail. Me dunkt dat als je in de divisie van de grotere winkels wil meespelen, dat je dan zelf je huiswerk moet kunnen maken. Kadé is niet de eerste die bedacht heeft dat winkelketens misschien wel een webshop moeten hebben. Via Google kan ze over dit vraagstuk enorm veel vinden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt over dat huiswerk, ben ik met je eens.

 

Vraag toetsen kan altijd maar dan wel eerst huiswerk doen.

 

Overigens had ik zelf nagelaten om de historie van vragen na te kijken, gemakzucht he ;)

 

En als je mee wilt spelen op dit vlak dan zou je eigenlijk op z'n minst zelf de voor- en nadelen moeten weten....

 

Maar goed, behulpzaam als ik ben... ;D

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Welke nadelen kleven er voor al bestaande winkels aan het openen van een webshop.

 

Het is nog te vroeg voor ze.

 

Het kost een hoop geld, tijd, managementaandacht etc. om zo'n ding te ontwikkelen en exploiteren.

 

Je moet een bezorgdienst implementeren.

 

Je moet de retourzendingen afhandelen (wet koop op afstand etc.).

 

De dingen die men liever fysiek bekijkt, beluistert, ruikt, proeft of past verkopen voor geen meter.

 

Je moet concurreren met meerwaardeloze dozenschuivers met lage marges.

 

Merk/klantenbinding is moeilijker te ontwikkelen. Tenminste, dat vermoed ik op grond van eigen ervaringen. Ik ben een heleboel webshops waar ik ooit iets noemenswaardigs heb gekocht alweer vergeten, terwijl ik me de meeste winkels kan herinneren.

 

Ze zijn al te laat.

Link naar reactie
  • 0

Welke nadelen kleven er voor al bestaande winkels aan het openen van een webshop.

 

Het is nog te vroeg voor ze.

 

Ze zijn al te laat.

 

Huh? Zijn ze nu te laat of is het te vroeg? ;-)

 

Bezorgdienst, retourzendingen, managementaandacht en funding, allemaal onderdelen waardoor die buiten hun 'normale' activiteiten liggen en dus kost het meer moeite om een online winkel te openen dan een reguliere winkel en met meer risico's zoals ik al eerder noemde.

 

Ik denk zelf dat het nog te vroeg is voor ze. Te laat niet want als de consument en de techniek er klaar voor is zullen de KBB-achtigen er geld in pompen en de kleine webwinkels zullen het dan moeilijk krijgen. (daar komt de merk/klantenbinding om de hoek kijken, de gevestigde winkels zullen het dan snel van de (kleinere) webshops winnen omdat de laatste geen klantbinding kunnen opzetten en de KBB onderdelen nemen die mee vanuit de fysieke winkels.

 

De techniek zoals Second Life achtigen zullen het alleen maar interessanter voor ze maken omdat de beleving dan meegenomen kan worden in het virtuele. (Grote merken doen dat al) En: Een van de grootste Hyves is de H&M hyves....lijkt me stug als H&M daar niets mee gaat doen binnenkort...of al doen.

 

Proeven, ruiken en passen is geen reden (meer) om op internet te kopen. Esprit heeft een redelijk succesvolle webshop (met de optie om retouren in de winkel te kunnen inleveren en zodoende dus gebruikmakend van het reguliere logistieke traject) Boo.com was waarschijnlijk te vroeg met een kledingwinkel op internet en had bij mijn weten die logistieke afhandeling niet (alles per post)

 

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

OInderdeel van de H&M-experience is natuurlij hippe kleding, maar ook de gewildheid ervan. Vaak zijn er lange rijen voor de pashokjes en kassa's.

 

Op Molblog staat een artikel over de webshop van H&M, en de concusie van de reacties is dat het ze gelukt is om de digitale wereld om te draaien: meestal bekijken mensen online, en kopen offline. Bij de H&M zijn er mensen die offline passen en 'proeven', maar daarna online bestellen. Soms kan een webshop een onverwacht goed effect hebben.

 

Overigens hebben concurrenten Esprit, en Mexx bijvoorbeeld al lang een webwinkel. De retailmerken blijven een beetje achter op de echte merken.

Link naar reactie
  • 0

Als het een vraag is omdat de nieuwe ondernemer het hier wil toetsen voordat hij de ketens gaat benaderen met zijn dienstverlening, kan het toch wel een vraag zijn voor HL?

 

Jaahaa. Dat wil deze onderneem(st)er ook, getuige eerdere vragen. Maar ze mag zelf ook wel wat werk doen. Er wordt al tien jaar enorm veel gepubliceerd over retail (brick and mortar) en etail. Me dunkt dat als je in de divisie van de grotere winkels wil meespelen, dat je dan zelf je huiswerk moet kunnen maken. Kadé is niet de eerste die bedacht heeft dat winkelketens misschien wel een webshop moeten hebben. Via Google kan ze over dit vraagstuk enorm veel vinden.

 

Hoi!

 

Bedankt voor het reageren.

 

Natuurlijk heb ik zelf mijn huiswerk al gedaan, maar soms wil je inzichten van anderen verkrijgen en nieuwe opmerkingen krijgen. En ja, er zijn zeker een aantal opmerkingen geplaatst die mij aan het denken hebben gezet! Daar is het topic toch ook voor? Als het topic niet interessant was geweest had er niemand gereageerd en had ik gewoon weer verder moeten kijken op internet. Nu hebben er wel mensen op gereageerd en daar ben ik heel erg blij mee!

 

Dank je wel!

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Merk/klantenbinding is moeilijker te ontwikkelen. Tenminste, dat vermoed ik op grond van eigen ervaringen. Ik ben een heleboel webshops waar ik ooit iets noemenswaardigs heb gekocht alweer vergeten, terwijl ik me de meeste winkels kan herinneren.

 

 

En juistdaarom denk ik dat de webshopsvan bestaande merken en retailmerken de 'anonieme' webshops in bepaalde branches echt wegdrukken. Nu hebben webshops in kinderkleding nog suces, maar als Oilily zelf begint kan een del gewoon inpakken. INde computerbusiness denk ik dat zelfstandige webshops goed kunnen overleven:de doelgroep is gewend aan zoeken met zoekmachines en bookmarken. Maar de webshops als concurrenten van offline winkels kunnen het nog zwaar krijgen.

 

Waar volgens mij business in zit: webshops ontwikkelen en binnen betrekkelijk kleine retailers implementeren in de fysieke wereld ( logistiek en personeel erop afstemmen), bijvoorbeeld voor Dille en Kamille of zoiets. Zij hebben de kennis niet in huis om ze op te starten maar kunnen de webshops wel runnen als die goed geimplementeerd is. Een soort crossover van ict-advies en interim manager.

Link naar reactie
  • 0

Op Molblog staat een artikel over de webshop van H&M, en de concusie van de reacties is dat het ze gelukt is om de digitale wereld om te draaien: meestal bekijken mensen online, en kopen offline. Bij de H&M zijn er mensen die offline passen en 'proeven', maar daarna online bestellen. Soms kan een webshop een onverwacht goed effect hebben.

 

Voor Nederland is het nog te vroeg om te oordelen, de webshop van H&M is namelijk pas net gelanceerd.

 

Mijn vermoeden is echter dat de resultaten enorm zullen gaan tegenvallen want ze hebben (ook) een ander belangrijk punt van de digitale wereld omgedraait:

 

snelheid

 

De bestellingen lopen namelijk via Zweden. Het is dus aannemelijk dat klanten bij een volgende aankoop gewoon weer de winkel inlopen.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Voor Nederland is het nog te vroeg om te oordelen, de webshop van H&M is namelijk pas net gelanceerd.

 

Mijn vermoeden is echter dat de resultaten enorm zullen gaan tegenvallen want ze hebben (ook) een ander belangrijk punt van de digitale wereld omgedraait:

 

snelheid

 

De bestellingen lopen namelijk via Zweden. Het is dus aannemelijk dat klanten bij een volgende aankoop gewoon weer de winkel inlopen.

 

Katertje,

 

Misschien krijg je toch ongelijk. Ik was gisteren op stap met een vriendin, die graag een jasje wilde uit de Victor en Rolf collectie. Vorige week donderdag ging ie in de fysieke verkoop en om 11.00 uur was alles uitverkocht. Maandagmorgen om 0.01 ging hij online in de verkoop op de Nederlandse site, ze heeft er drie kwartier over gedaan om op een supertrage site het jasje te bemachtigen dat ze volgende week pas ontvangt. Ze zag op de site item voor item uitverkocht raken en om 03.00 uur was de digitale winkel ook helemaal leeg! Daarmee heeft H&M volgens mij toch wel een succesvolle actie in hun webfiliaaltje gehad en de Nederlandse site meteen goed op de kaart gezet.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Karen, het hangt er natuurlijk even vanaf wat je succesvol noemt en of dat visitekaartje wel zo positief is, ik haal 4 kernbegrippen uit je verhaal:

 

uitverkocht, 3 kwartier nodig, trage site en levering over een week.

 

En dit gaat over een speciale campagne waarbij bijna massahysterie onstond en welke we dus niet snel nog een keer zullen zien. Qua sales is het dan wellicht succesvol geweest maar veel bezoekers blijven dus teleurgesteld met lege handen achter na al die moeite. Minimaal een week wachten op zo'n speciaal iets is nog aanvaardbaar maar niet tijdens het gewone online shoppen.

 

 

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

 

Van de 100 grootste winkelketens in Nederland heeft 43% een webwinkel.

 

Dat valt me toch flink tegen al zal het uiteraard niet bij elke formule passen. Ik denk dat het deels ook met terughoudendheid/stugheid binnen de organisatie te maken heeft.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me ook af of iedere keten een webwinkel wil: voor sommige franchiseketens lijkt het me best lastig: of je gaat concurreren met je eigen franchisenemers (die zullen dat niet leuk vinden), of je moet alle bestellingen via de franchisenemers laten lopen,zodat zij juist gebruik kunenn maken van de landelijk opgezette webshop. Dan kunnnen ze zelf ook bijdragen aan het succes van de webshop door de bekendheid ervan in hun regio te vergroten. Simon Levelt bijvoorbeeld, levert via franchise en groothandel, maar beschikt niet over een webshop. De winkels zijn natuurlijk experience-shopping, maar voor de grootverbruiker kan ik me voorstellen dat een doosje koffie en thee via Tante Pos best handig is.

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer je een winkelketen hebt met een behoorlijke landelijke dekking, dan is een webshop helemaal niet zo interessant. Je moet (een deel van) je assortiment online zetten, waardoor je aanbod transparant wordt. Je moet betalingsfaciliteiten bieden, een complete administratie opzetten, bezorging regelen, met retouren rekening houden en dan ga je nog eens concurreren met je eigen franchisenemers. Veel extra kosten, amper meeropbrengsten. Vandaar dat de HEMA en Praxis alleen aanvullende producten verkopen, Hoogvliet met nonfood experimenteert en Kruidvat de long-tail verkent, terwijl de bouwmarkten helemaal niks online verkopen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vorige week tijdens het regionaal ondernemers congres in Arnhem een presentatie gezien van Score. Score heeft naast een redelijke dekking (totaal ongeveer 35 winkels) in Nederland ook een succesvolle internetwinkel. Ze maken daarbij ook zeer succesvol gebruik van een nieuwsbief. Klanten komen ondanks/dankzij de internetwinkel en digitale nieuwsbrief ook beslist naar de fysieke winkel.

Jan Peters, eigenaar van Score, is er zeer tevreden over.

 

Daarom gaat hij ook verder met deze werkwijze bij de start in Duitsland en Belgie, in beide landen nu ongeveer 5 winkels.

 

Hoewel de presentatie niet echt inspirerend was (teveel lezen van dia's / te weinig passie), was het verhaal wel interessant van Jan Peters.

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0

Opzich best handig: Een bouwmarkt online: Hoe vaak staan er weer eens te weinig planken op het juiste formaat, zijn er net niet de goede bouten beschikbaar enzovoorts.

 

Daarnaast heb je als je aan het verbouwen bent vaak toch al tijd te weinig, dus het zou erg handig zijn als ze het even afgooien. Denk ook aan het feit dat je op je gemak de onderdelen van je bouwwerk kunt samenstellen, alle maten voor de zaagmachine rustig in kunt voeren enzovoorts. Het enige grote nadeel is dat je niet langs het rekje met mars en snickers komt bij de kassa ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de meeste grote merken of grote winkelketen het te veel werk vinden om naast hun reguliere winkel verkoop ook nog eens een webshop te gaan openen.

 

Het vergt een hoop tijd en inspanning om zo een winkel op te zetten. Bovendien komt daarbij nog eens kijken dat ze de producten moeten versturen.

 

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat deze webshops er komen.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

Het is ook heel lastig om zo'n kanaal goed in te richten. Als je het internetkanaal niet goed afstemd op de overige kanalen kan er 'kannibalisatie' optreden. Dit houdt in dat je door de toevoeging van het internetkanaal snijdt in de omzet van de andere kanalen.

 

Hiernaast kan het ook zo zijn dat de kosten van de distributie voor bedrijven zoals V&D gewoonweg te hoog worden. Het vervoeren van 100 broeken naar 1 winkel is nu eenmaal goedkoper dan 1 broek naar 1 consument.

 

Hier vind je nog een interessante blogpost: http://blogs.magnus.nl/mblog/2006/10/nog-veel-koudwatervrees-voor-multichannelmanagement/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me ook af of iedere keten een webwinkel wil: voor sommige franchiseketens lijkt het me best lastig: of je gaat concurreren met je eigen franchisenemers (die zullen dat niet leuk vinden), of je moet alle bestellingen via de franchisenemers laten lopen,zodat zij juist gebruik kunenn maken van de landelijk opgezette webshop. Dan kunnnen ze zelf ook bijdragen aan het succes van de webshop door de bekendheid ervan in hun regio te vergroten. Simon Levelt bijvoorbeeld, levert via franchise en groothandel, maar beschikt niet over een webshop. De winkels zijn natuurlijk experience-shopping, maar voor de grootverbruiker kan ik me voorstellen dat een doosje koffie en thee via Tante Pos best handig is.

 

Er zijn voorbeelden van franchiseketens die een webshop hebben en de markt verdelen op postcode basis. Dit betekent dat wanneer er een product gekocht wordt in Amsterdam, de franchisehouder in Amsterdam hier iets aan verdiend. In sommige gevallen is het zelfs zo dat de franchisenemer verantwoordelijk is voor de verzending.

 

 

www.one-stop-webshop.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de omloop snelheid van het (kleding) assortiment ook een belangrijk punt is.

 

Vooral de groot winkel bedrijven zoals b.v. V&D en C&A hebben per seizoen een paar wisselingen van het assortiment zodat het bijna onmogelijk is dit steeds aan te passen en men bijna geen garantie kan geven dat wat je besteld nog in voorraad is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.