• 0

Overkopen aandelen investeerder

Hoi allen,

 

ik zou graag eens jullie mening willen weten over het volgende.

 

Ik ben begonnen in dienst van een Holdingmaatschappij met daaronder een vijftal B.V.'s. Na het opzetten van wat zaken had ik het wel gezien en was op zoek naar een andere baan totdat deze Holding maatschappij met de vraag kwam of ik niet samen met hun een B.V. zou willen starten.

 

Na wat uitzoekwerk leek mij het interessant en ben ik met ze (>financierder) in zee gegaan. De aandelenverhouding is hierbij vastgezet op 60% voor hun en 40% voor mij. Meer kreeg ik er op dat moment niet uit.

 

Nu, bijna twee jaar later heb ik het wel gezien met deze verhouding. Al het werk komt van één kant (natuurlijk) en ik werk me kapot voor een bedrijf dat meer van een ander is dan voor mezelf.

 

Ik heb hun een voorstel gedaan voor het overkopen van aandelen. Het voorstel is dat ik 50% van de aandelen erbij wil kopen. Dit was een verassing voor ze en echt blij waren ze er niet mee. Ze gaven aan dat dit te vroeg was voor hun gevoel.

 

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie visie hierop is. Dit bedrijf(ven) zijn ook klant van mij en zorgen voor ongeveer 20-25% van mijn omzet. Grote kans dat ze een andere dienstverlener zoeken voor dit deel.

 

Wat zouden jullie doen in deze positie?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is een lastige situatie. Als ondernemer moet je de baas zijn en dus bij voorkeur een meerderheidsbelang hebben in je eigen onderneming. Als je bij de aanvang niet meer dan 40% kon krijgen, had je een "earn-in" constructie afspreken, waarbij je extra aandelen krijgt als je bepaalde targets haalt. Het probleem niet nu oplossen maar later, maakt de zaak alleen maar ingewikkelder. Naarmate je harder werkt wordt het steeds moeilijker om je aandelen terug te kopen. Ze worden steeds meer waard.

 

Het ziet er naar uit dat je investeerders niet kunnen delen en daarmee slechte investeerders zijn. Ik zou te raden gaan bij een ervaren ondernemer of expert, om je hier een weg uit te onderhandelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi onder_nemer,

 

Altijd lastige situatie. Investeerders verkopen bij voorkeur niet aan het management vanwege de (meestal) niet optimale prijsvorming (lees te lage prijs).

 

Overigens hoeveel geld heb jij geïnvesteerd voor die 40%? Let op: ik schrijf geld en bedoel geld, cash dus en geen tijd! En hoeveel hebben zij op tafel gelegd?

 

Ook zou ik graag weten wat je (bedrijf) verdient op die 20-25% van je omzet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

vaak zit er ook veel pijn in de hoogte van de "doorbelastingen" door de holding naar de werkmaatschappij. wellicht zit daar ook wat ruimte.

 

een andere route is hun duidelijk maken wat de overblijvende waarde zou zijn als je weggaat en dat zij jou aandelen moeten overnemen.

 

een goede besturedering van de participatieovereenkomst, statuten en directie-overeenkomst kan wellicht nog wat lichtpuntjes bieden.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Na het opzetten van wat zaken had ik het wel gezien en was op zoek naar een andere baan totdat deze Holding maatschappij met de vraag kwam of ik niet samen met hun een B.V. zou willen starten.

 

Na wat uitzoekwerk leek mij het interessant en ben ik met ze (>financierder) in zee gegaan. De aandelenverhouding is hierbij vastgezet op 60% voor hun en 40% voor mij. Meer kreeg ik er op dat moment niet uit.

 

Nu, bijna twee jaar later heb ik het wel gezien met deze verhouding. Al het werk komt van één kant (natuurlijk) en ik werk me kapot voor een bedrijf dat meer van een ander is dan voor mezelf.

 

Belangrijke vragen zijn:

 

a. Hoe de verhouding in de investeringen (in geld) was

b. Had je zonder de andere aandeelhouders dit bedrijf kunnen starten?

c. Krijg jij een marktconform salaris voor het je 'kapot werken'?

 

Beantwoord deze vragen eens voor jezelf. Als je voor je werk een normaal salaris krijgt en daarnaast zonder naar evenredigheid te investeren een 40%'s belang hebt gekregen, dan heb je mijns inziens niets te klagen. Bovendien zorgt jouw aandeelhouder voor 20-25% van de omzet.

 

Ik heb het een aantal keren meegemaakt dat wij ondernemers de kans hebben gegeven op een professionele, grootschaliger manier te starten dan zij zonder onze inbreng zouden hebben gekund, en dat zij dat na een paar jaar vergeten waren en een groter belang claimden.

 

Succes

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.