• 0

BTW voor referral fees

Hi all,

 

iemand heeft mij een lead doorgespeeld waar een opdracht is uitgekomen. Hierover heb ik met die persoon een afspraak over referral fees. Nou is die persoon een particulier en gaat ie mij een factuurtje ofzo sturen, waar ie WEL BTW OPZET, maar geen BTW-nummer! Hij zegt dat ie het met een accountant overlegd heeft en dat het kan, maar ik vraag me dan af of ik het in de boekhouding kan verwerken.

 

  • Kan iemand wel BTW verrekenen zonder BTW nummer te hebben (kortom: bestaat er zoiets als kleine ondernemers die BTW vrijstelling hebben en dus ook geen BTW nummer hoeven aan te vragen)
  • Zo niet hoe dit dan op te lossen???

 

thnx,

 

Alef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Aleph,

 

Dit is vrij eenvoudig. Iemand is BTW plichtig of niet. Als iemand btw plichtig is heeft hij ook een BTW nummer. Hoeft niet perse op de factuur te staan. Maar dat nummer moet er wel zijn (als je het krijgt kan je het even checken bij de belastingdient.

 

Als iemand niet BTW plichtig is MAG DIE GEEN BTW OP DE FACTUUR ZETTEN! daar kan die grote problemen mee krijgen (alsnog BTW plichtig gemaakt worden en BTW afdragen over ALLE omzet, ongeacht of het gefactureerd is).

 

Een particulier zonder BTW nummer stuurt dus een factuur zonder BTW. Hij hoeft het niet af te dragen en jij kan het nieet aftrekken.

 

Groeten,

De Jury

Link naar reactie
  • 0

Dit is vrij eenvoudig. Iemand is BTW plichtig of niet.

(...)

Een particulier zonder BTW nummer stuurt dus een factuur zonder BTW. Hij hoeft het niet af te dragen en jij kan het nieet aftrekken.

 

Hoe vaak mag de particulier per jaar een faktuur sturen dan? En deze moet als bijzondere inkomsten in de belastingpapieren verwerkt worden? Hij betaald hierover enkel inkomstenbelasting, en de ondernemer dan dit als een gewone faktuur zien?

Link naar reactie
  • 0

Nee, als je een factuur stuurt moet je ondernemer zijn. Als je ondernemer bent, sta je ingeschreven bij de kamer van koophandel en dan sta je ook geregistreerd bij de belastingdienst. Ook rechtspersonen met een BTW vrijstelling hebben een beschikking van de belastingdienst.

 

Particulieren die voor je werken zijn: -of freelancer (dan zijn ze ondernemer), -of vrije beroeper (artsen ed) zij mogen facturen sturen, -of werknemer, -of "pseudo-werknemer" zij sturen geen factuur maar krijgen een salarisstrookje.

 

De Pseudo-werkeners zijn niet in dienst, maar je moet wel sociale lasten inhouden. zie deze discussie

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

volgens mij zie je één optie over het hoofd. nl, de particulier die éénmalig een helpende hand toesteekt en daar een vergoeding voor ontvangt.

 

Deze particlier mag een briefje sturen met de mededeling dat hij de dienst geleverd heeft en het bedrag dat hij daarvoor verwacht. Je kan dat een factuur, een nota of een declaratie noemen.

De officiele manier: Bel de belastigdienst en vraag IB47 formulieren aan. Hierop kan je "eenmalige betalingen aan derden" registreren.

 

De particulier geeft dit inderdaad op als Inkomen uit overige werkzaamheden.

 

Let op:

Dit geldt alleen voor incidentele werkzaamheden! Twee keer per jaar een dag is ongeveer wel de max. Als dit uit de hand loopt ben je achteraf alsnog loonbelasting en premies voor de sociale verzekering verschuldigd.

 

Pseudo werknemers zijn freelancers die met de opdrachtgever overeenkomen dat er loonheffing voor ze afgedragen wordt.

 

Fictief dienstverband (veel pijnlijker), de fiscus en de sociale verzekeraar besluiten achteraf dat er wel een arbeidsverhouding is. Dit is met name het geval als een freelancer een hiërarchische verhouding heeft met de opdrachtgever. Twee voorbeelden:

- Een interim financieel directeur: Wel zelfstandig. Hij moet rapporteren aan de directie, maar deelt zijn eigen agenda is en niemand verteld hem dat hij om 9.00 moet beginnen.

- Een freelancer die tijdelijk een stoel vult op een crediteurenadministratie. Niet zelfstandig. Hij is gewoon een medewerker voor de loonbelasting en de SV, want hij heeft een hiërarchische arbeidsverhouding met de afdelingschef.

 

Als er sprake is van een fictief dienstverband draait de opdrachtgever alsnog op voor Loonbelasting en SV-premies (en boetes). Laat alle freelancers een VAR (verklaring arbiedsrelatie) aanvragen bij de belastingdienst.

Het aanvraagformulier kan je hier downloaden.

http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/brochure.htm

Je krijgt dan van tevoren een uitspraak van de belatingdienst over de "zelfstandigheid" van de freelancer.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Beste Allemaal,

 

Ik las bovenstaande en herinner me een ander topic.

Zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=19189;start=msg160967#msg160967

 

Daarin wordt duidelijk gezegd: "Je bent misschien geen ondernemer, maar dat ben je wel voor de omzetbelasting (BTW). Je doet namelijk mee aan het economisch verkeer.".

Dus als een privé persoon een dienst verricht voor een bedrijf, en deze stuur daar een factuur voor, de fiscus bij die persoon aan kan kloppen en 19% vraagt over de omzet als BTW.

In dat geval is het dus verstandig dat de persoon er 19% bij telt voor zijn of haar diensten.

Probleem wat ik me kan indenken is, dat, aangezien die persoon geen BTW nummer heeft, het lastig te boeken is.

Het beste lijkt me dus, als je meer dan één keer meedoet aan het handelsverkeer, een BTW nummer aan te vragen.

Je hoeft niet persé als bedrijf ingeschreven te staan bij de Kvk.

Je bent immers privé persoon die bijverdient.

 

Mocht ik het mis hebben,lees ik dat graag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.