• 0

man-vrouw firma

Als nieuweling op dit forum waar ik inmiddels al uren heb doorgebracht en al héél veel nuttige informatie heb gevonden brand bij mij de volgende vraag.

 

Sinds één jaar voert mijn man een eenmanszaak. Echter heb ik net zoveel energie en tijd maar vooral ook kennis hierin gestoken. De zaken gaan boven verwachting en hopelijk in de toekomst nog beter. Daarom hebben wij besloten om er een man-vrouw firma (vof) van te maken per 1/1/2007. Gewoon een makkelijke datum gekozen. Gezien het feit dat ik parttime werk (20 uur) maar toch zeker aan het urencriterium kan voldoen kunnen we alletwee van alle ondernemersfaciliteiten gebruik maken. De winstverdeling zal 50/50 zijn.

De eenmanszaak van mijn man gaat op 01/01/2007 over in de vof, dus heb ik deze per 31/12/2006 opgezegd bij de belastingdienst. Kan ik echter wel deze administratie blijven draaien voor de vof of moet ik de hele boel gaan verrekenen, oftewel verkopen aan de vof. Tenslotte blijft mijn man de zelfde werkzaamheden verrichten en zijn we in gemeenschap van goederen getrouwd dus ben ik nu toch al mede aansprakelijk ik heb nl ergens iets gelezen over schenking e.d.

Het makkelijkste voor mij is dus dat ik gewoon de balans overneem maar weet niet of dit mogelijk is ivm btw afrekening en reeds genoten afschrijvingen en investeringsaftrek e.d.op de eenmanszaak.

Wat is eventueel mogelijk en wat mag absoluut niet ?

 

Truus

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eenmanszaak wordt bij de KvK per 1-1-2007 omgezet naar een vof.

Dit is een kwestie van formulieren invullen.

Maar zorg dat je wel een goede VOF overeenkomst opstelt. Nog even een punt, als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, is het zaak voor oprichting van de VOF hierover advies in te winnen (binnen de VOF ben je namelijk IEDER hoofdelijk aanpsprakelijk).

 

Vervolgens meldt je bij de belastingdienst aan als "starter"

De VOF zal daarbij een eigen BTW nummer krijgen toegekend.

 

Vervolgens wordt de waarde van de eenmanszaak "geruisloos" overgezet tegen de boekwaarde naar de nieuwe VOF. De eindbalans van de eenmanszaak wordt de openingbalans van de nieuwe VOF, alleen komen er twee eigen vermogensrekeningen. Het eigen vermogen van je man blijft daarbij zijn vermogen. Als jij "buiten je arbeid" geen goederen/kapitaal inbrengt, wat gebruikelijk is in de situatie, is jouw begin kapitaal "nihil"

Het is eveneens verstandig om in de VOF een duidleijke scheding van de prive opnames/stortingen op te nemen. Deze zijn later in de aangifte inkomstenbelasting nodig.

 

Om in aanmerking te komen voor de zelfsandigenaftrek (en startersaftrek) is het wel zaak om de aan de onderneming te besteden uren goed bij te houden. de bewijslast ligt bij de ondernemer.

 

Tenslotte voor de inkomstenbelasting zal ieder voor zijn aandeel in de winst aangifte doen. Afhankelijk van hoe de aangifte wordt gedaan (software belastingdienst of commerciele software) zal de winstaangifte worden opgesteld vanuit de "commerciel jaarrekening van de vof"

 

 

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Vervolgens wordt de waarde van de eenmanszaak "geruisloos" overgezet tegen de boekwaarde naar de nieuwe VOF.

Vindt er geen afrekening plaats voor de zelfstandig ondernemer?

 

De belastingdienst zegt namelijk: De volgende veranderingen in de rechtsvorm van uw onderneming hebben altijd fiscale gevolgen:U brengt uw eenmanszaak in een samenwerkingsverband (maatschap of vof ) in.

 

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie.

 

Volgens de belastingdienst heeft mijn man te maken met een aantal fiscale afrekeningen waaronder OB en stakingswinst omdat hij als het ware stopt met ondernemen en alles moet 'verkopen' aan de VOF. De eenmanszaak moet schriftelijk opgezegd worden bij de belastingdienst, omdat het een andere rechtsvorm betreft wat dus staking inhoudt. Hier ben ik het natuurlijk niet mee eens omdat hij gewoon op dezelfde voet doorgaat met ondernemen en er voor ons eigenlijk qua zakelijk opzicht en financieën én aansprakelijkheid met privé niets veranderd.

Wat betreft het geruisloos overzetten van de administratie vertelden ze me bij de belastingdienst dat dit alleen kan wanneer het een BV betreft. Dit kom ik overigens vaak tegen op internet:

 

Staking:

Bij staking kunnen ingrijpende gevolgen ontstaan voor de inkomsten- en omzetbelasting.

Als u (een deel van) uw onderneming staakt, moet u de stakingswinst berekenen. Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van uw onderneming en de werkelijke waarde op het moment van overdracht of bedrijfsbeëindiging. Dus ook als u helemaal stopt met uw onderneming en haar niet verkoopt of overdraagt, moet u fiscaal afrekenen.

 

Het stakingsresultaat dient in het jaar van staking te worden aangegeven als fiscale post in de resultatenrekening van de onderneming. De stakingswinst kan nog verhoogd worden met de zogenoemde desinvesteringsbijtelling.

 

Ook voor de omzetbelasting moet u afrekenen. Alle voorraden en bedrijfsmiddelen die u niet aan een ander verkoopt en privé gaat gebruiken of weggeeft, gaan - als privé-onttrekkingen in natura/goederen - over naar uw privévermogen. U levert dan als ondernemer aan uzelf als privépersoon en u bent daarvoor omzetbelasting verschuldigd. Ga daarbij uit van de waarde van de goederen op het moment dat u ze zelf gaat gebruiken.

 

Uitgaande van uw antwoord (wat ik zelf overigens ook in gedachten had) stelt het eigenlijk niets voor om de rechtsvorm te veranderen . Echter loop ik nu steeds tegen bovenstaand artikel aan en heb ik waarschijnlijk te impulsief besloten.

 

Wanneer u het heeft over een duidelijke scheiding van privéstortingen/opnames bedoeld u dan van ons als vennoten apart of voor de vof, we hebben nl maar één lopende rekening voor privé.

 

Groet Truus

Link naar reactie
  • 0

Niet geheel onbelangrijk in deze discussie te vermelden:

 

Bij een man-vrouw firma zal de belastingdienst een gebruikelijkheidstoets uitvoeren, dat wil zeggen dat zij gaan bekijken of de samenwerking van jouw man ook met een willekeurige derde tot stand zou zijn gekomen.

 

Zo is het ongebruikelijk dat een tandarts met zijn assistent (/partner) een onderneming drijft.

 

Kijk hier goed naar, want als de belastingdienst oordeelt dat er een ongebruikelijk samenwerkingsverband is, dan kan de partner nooit zelfstandigenaftrek claimen ook al werkt ze 5000 uur in de onderneming.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Nog even een punt, als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, is het zaak voor oprichting van de VOF hierover advies in te winnen (binnen de VOF ben je namelijk IEDER hoofdelijk aanpsprakelijk).

 

Fred Londema

 

Hallo Fred,

 

dient dit niet huwelijkse voorwaarden te zijn in plaats van gemeenschap van goederen. Wanneer één vennoot hoofdelijk aansprakelijk is en in gemeenschap van goederen is getrouwd, bestaat automatisch de mogelijkheid de gemeenschappelijke boedel te plunderen?

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

In jullie geval is de bedoeling de huidge eenmanszaak voort zetten als VOF, waarbij de parnter als firmant toetreedt. Uit het bericht begrijp ik dat jullie beide kerntaken van de onderneming gaan uitvoeren, waarbij m.i. aan het gebruikelijkheiskriterium zal zijn voldaan.

Dan zijn er twee mogelijkheden, het inbrengen zonder fiscale afrekening. De huidige boekwaarde van de onderneming wordt ingebracht. Er is geen recht op stakingsaftrek. eventuele stille reserves gaan mee naar de nieuwe vof.

 

Het is ook mogelijk om wel af te rekenen, dan dient er over de stille reserves te worden afgerekend en worden de herziene waardes ingebracht in de VOF.

 

Voor de BTW maakt de keuze niet uit. Het jaar 2006 wordt "met het oude nummer afgesloten" en voor 2007 zal er aan de vof een nummer worden toegekend.

 

Welke methode het gustigste is, is hier moeilijk te beoordelen.

Bij het uitwerken hiervan is deskundige ondersteuning wel van belang.

 

Fred londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.