Kansenzone - Geen last van regels [16-11-2006]

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Staatssecretaris van Economische Zaken,

ir. C.E.G. van Gennip MBA nodigt beleidsmakers van rijk en gemeenten, beleidsmakers van universiteiten en kennisinstellingen en ondernemers uit voor het Seminar "Kansenzone - Geen last van regels" :

 

"Voor regelgeving die noodzakelijk is, wil ik de procedures ereenvoudigen. Daarom ben ik vorig jaar tezamen met de drie Technische Universiteiten gestart met drie pilots Kansenzone.Kansenzones zijn gebieden daarbinnen startende en snelgroeiende bedrijven extra ondersteuning kunnen krijgen via een Formulemanager. Deze Formulemanager zorgt - door samenwerking met gemeenten, universiteiten en EZ - dat bedrijven snel geholpen worden met hun vragen op het vlak van bijvoorbeeld milieuregelingen, subsidies en vergunningen. Ook kan zij ondersteuning leveren bij de veelheid van andere vragen waar jonge ondernemers mee te maken krijgen.De Kansenzones geven een extra impuls aan de (lokale) economische dynamiek door nieuwe bedrijvigheid te stimuleren. Daarnaast zijn ze een experiment waardoor mijn departement kan leren tegen welke regelgeving juist startende en snelgroeiende bedrijven aanlopen. Dit maakt de Kansenzones een interessant concept voor zowel de landelijke als de regionale overheden."

 

Zie de bijlage voor het programma en de volledige uitnodigingstekst van de Staatssecretaris van EZ >>>

Kansenzone_EZ_Seminar.pdf

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ja ... zoiets zat ook in mijn grijze hersencel, maar was er verder niet meer zo mee bezig. Maar nu je het zegt .... heb ik even gegoogled en kwam hier terecht

 

En heb ook even gechecked hoelang die gedachten bij de overheid al leven .... en kwam bij een persbericht van 2005 terecht >>>

 

En mij nog even verder verdiept en blijkt dat de invulling van deze kansenzones tot stand is gekomen door een Motie van de heer Ten Hopen 2004 >>> zie bijlage:

 

 

Kansenzones_-_invulling_motie_TenHoopen1.pdf

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Quote uit FEM:

Weg met regels!

Uit het blad | 13-07-2006 09:35 | Arne van der Wal

 

Mike Ackermans neemt afscheid als hoofdredacteur van FEM Business en doet dat met een revolutionair voorstel. Laten we in Nederland, net als in Shenzen en Dubai, enkele regelvrije zones instellen. Inderdaad, een gebied binnen de landsgrenzen waar ondernemers helemaal vrij zijn, subsidies niet bestaan en de overheid doet wat zij moet doen: niets.

 

Het idee van een kansen zone is dat de overheid er niets doet. In het voorstel van EZ staat juist dat de overheid alles gaat doen.

 

Ik weet het niet. Wat is het probleem? Om wie gaat het en hoe lossen we dat probleem op. Niet met een Formule Manager in overheidsdienst lijkt mij.

 

Anyway, het is lastige materie. Maar ondernemen en overheid gaan heel slecht samen. Het lijkt wel of het steeds lastiger wordt. Dus als je een kansenzone wil creëren moet dat juist een zone zijn waar geen overheid is. Geen subsidies, geen aftrekposten, geen faciliteiten, maar ook geen regels en geen (of weinig) belastingen. Laat de markt het nou eens zelf uitzoeken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Er staat ook niet dat het kansen bied voor ondernemend nederland het is een interessant concept voor landelijke en lokale overheden:

De Kansenzones geven een extra impuls aan de (lokale) economische dynamiek door nieuwe bedrijvigheid te stimuleren. Daarnaast zijn ze een experiment waardoor mijn departement kan leren tegen welke regelgeving juist startende en snelgroeiende bedrijven aanlopen. Dit maakt de Kansenzones een interessant concept voor zowel de landelijke als de regionale overheden.

 

 

Dit is verkapte subsidie aan studenten die een onderneming willen beginnen. Ik lees hier nergens dat niet-studerende starters welkom zijn, of dat starters die al een paar jaar in loondienst erop hebben zitten (werkervaring helpt vaak als je een onderneming start)ondersteuning krijgen. Vallen die hier ook binnen?

Zoniet, hoe krijg je die aan boord, want ook daar zit een belangrijk deel ondernemers'kapitaal'...?

 

Dat schrijft staatssecretaris Van Gennip (EZ) in een brief aan de Tweede Kamer. De ervaring met deze eerste vier kansenzones wordt gebruikt voor het kabinetsbeleid om in Nederland een goed ondernemingsklimaat voor starters en snelle groeiers te ontwikkelen.

...

Economie

Starters en snelle groeiers zijn van groot belang voor de Nederlandse economie. Uit cijfers van de OESO blijkt dat Nederland zeer laag scoort met het aantal startende en snelgroeiende ondernemingen.

 

Ook het aantal bedrijfjes dat voortkomt uit kennisinstellingen, blijft in Nederland achter in vergelijking met het buitenland.

 

Bron:

Persbericht ministerie van EZ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.