• 0

Catch 22 door kip/ei-probleem: vergunningen, investeringen

Ik ben ben vanaf het begin van het jaar bezig met een plan om een eigen bedrijf te starten maar de moed begint me in de schoenen te zakken en ik weet het niet meer.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen want ik bots tegen allerlei dingen aan. Ik dacht dat de kamer van koophandel mij wel verder zou kunnen helpen maar dat schiet niet op. Ik heb een goed plan om hier een bedrijf te starten dat hier in Nederland nog niet bestaat alleen .... het is een grote investering (min. 500.000 euro), Ik heb financiering voor een dure machine en ... een vergunningen nodig. Een vergunning krijg ik pas als ik een lokatie heb en het apparaat is geplaatst en dat kan 9 mnd duren maar als ik geen vergunning zou krijgen zit ik met iets waar ik weer niets mee kan. Alles hangt met elkaar samen en ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.

Ik vind het echt een wereld idee en na wat ik allemaal heb uitgezocht zou dit echt een goed winstgevende onderneming zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Over welke vergunning gaat het?

Het is inderdaad zo dat de KvK geen vergunningen doet/in behandeling neemt. Hiervoor moet je namelijk naar de gemeente. En bij welke loket je daarbij aanklopt is dan weer afhankelijk van het soort vergunning dat je nodig hebt.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Over welke vergunning gaat het?

Het is inderdaad zo dat de KvK geen vergunningen doet/in behandeling neemt. Hiervoor moet je namelijk naar de gemeente. En bij welke loket je daarbij aanklopt is dan weer afhankelijk van het soort vergunning dat je nodig hebt.

 

 

Het betreft een vergunning voor de destructiewet. De provincie had me verwezen naar Min. van LNV, wat op zich goed was alleen .... LNV wist het zelf niet waardoor ik 5 mnd lang van het kastje naar de muur ben gestuurd. Mijn schriftelijke vraag hoe dit in zijn werk gaat, wat voor mogenlijkheden er zijn etc etc werd dus duidelijk niet gelezen want ik kreeg een telefoontje van de Provincie dat hij naar mijn bedrijf kwam kijken :-\????????????

Bij de Gemeente heb ik ook een vergunning nodig maar omdat het onder de destructiewet valt is een lokatie niet het makkelijkste. Want de meeste gemeentes hebben wel een industrieterrein waar dat mogenlijk is alleen gaat dat dan tot categorie 5 en wat ik wil valt onder categorie 8. Dus zou ik van de Gemeente wel toestemming kunnen krijgen alleen dan moet weer via de provincie een vrijstelling voor categorie 8 worden aangevraagd wat dan nog eens minimaal 9 mnd duurt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb financiering voor een dure machine en ...

 

Financiering heb je al wel... of toch niet?

 

Nee, dat heb ik nog niet. Omdat ik zo in een cirkeltje draai dacht ik dat het beter was om nog niet naar de bank te gaan omdat ik heb begrepen dat banken niet zo happig zijn op startende ondernemers met een idee dat nog niet bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Een vervelende bijna Kafkaiaanse sitiuatie. Weliswaar wordt er het nodige ondernomen om de administratieve lastendruk te verminderen, zoals bijvoorbeeld het wetsvoorstel Paarse Krokodil, maar dat blijkt lang niet voldoende. Daarom is onlangs is nog eens voorgesteld om een speciale commissie in het leven te roepen die dit soort specifieke kastje-muur gevallen gaat behandelen. Het gros van de ambtenaren zijn nu eenmaal gewend om te denken in regels en niet in kansen c.q. mogelijkheden. Doorgaans is het handig om eerst te proberen een gemeente ambtenaar mee te laten denken. Vaak kunnen die meer betekenen, maar vergt dat net even een aanpak die afwijkt van de formele "papieren" route. Wanneer het ambtenarenapparaat geen uitkomst wil bieden dan kun je het nog via de lokale politiek proberen. Veel succes in ieder geval.

 

NB Wellicht dat deze bijeenkomst ook interessant voor jou is.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Is het niet mogelijk om samen met een financierder en een ambtenaar aan tafel te gaan zitten? Dan kan je in 1x alles regelen, misschien maak je dan ook wat duidelijker dat je serieus bent en het meer is dan "alleen een plan".

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Mijn schriftelijke vraag hoe dit in zijn werk gaat, wat voor mogenlijkheden er zijn etc etc werd dus duidelijk niet gelezen want ik kreeg een telefoontje van de Provincie dat hij naar mijn bedrijf kwam kijken :-\????????????

 

Advies: EERST bellen met alle instanties, totdat je glashelder hebt hoe het vergiunningentraject loopt, de doorlooptijden, etc. DAN PAS schriftelijk. En nabellen na een redelijke termijn (die je ook kan aangeven in je correspondentie) als er geen schot in lijkt te zitten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is ook altijd hetzelfde, niemand wil naar je idee luisteren en of meewerken.

Weet je waarom niet?

Simpel: je zet ambtenaren aan het werk.

Moet je niet doen suffie!

ook kvk is overheid en helpen meestal niet wanneer je iets probeerd op te zetten waar de gemeente aan te pas komt.

In veel gevallen is het beter om illegaal te beginnen, dus zonder vergunning.

Dan kan een gemeente niet meer om je heen en heel vaak zie je dan dat ze het maar moeten legaliseren.

Zo leg je de bal bij niet willende gemeentes neer.

Link naar reactie
  • 0

In veel gevallen is het beter om illegaal te beginnen, dus zonder vergunning.

Dan kan een gemeente niet meer om je heen en heel vaak zie je dan dat ze het maar moeten legaliseren.

Zo leg je de bal bij niet willende gemeentes neer.

 

Eds, Leden en zeker alle vrijwilligers achter dit forum steken veel tijd Higherlevel om anderen verder te helpen met innvovatie in ondernemerschap. Hulp bij zelfdoding past niet in dat streven. Daarom het dringende verzoek om zinvolle bijdragen te leveren.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.