• 0

Medewerker op wereldreis

Een medewerker wil volgend jaar voor een half jaar op reis.

 

Hoe kunnen wij voor de periode dat ze op reis is ervoor zorgen dat wij geen verplichtingen naar haar hebben. Het is nu wel de intentie om met haar door te gaan na het half jaar, maar er kunnen natuurlijk onvoorziene omstandigheden een rol gaan spelen zoals tegenvallende bedrijfsresultaten of veranderingen in haar persoonlijke gezondheid.

 

Heeft iemand ervaring of tips hoe dit aan te pakken.?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als werkgever is het meest raadzame om in dit soort situaties te komen tot een beeïndiging van de arbeidsovereenkomst zodat de risico´s worden geminimaliseerd. Daarbij kun je wel een voornemen uitspreken dat bij gelijkblijvende omstandigheden de medewerker na terugkeer zijn/haar werkzaaamheden kan voortzetten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Daarbij kun je wel een voornemen uitspreken dat bij gelijkblijvende omstandigheden de medewerker na terugkeer zijn/haar werkzaaamheden kan voortzetten.

 

Klopt theoretisch, maar als ik die werknemer was zou ik daar toch niet intrappen. Boezemt weinig vertrouwen in.

 

Tegenvallende bedrijfsresutaten is geen argument, wat doe je nl als ze niet op wereldreis gaat, gewoon doorwerkt en de bedrijfsresultaten vallen tegen?

 

Veranderingen in gezondheid vind ik ook tricky. Waar leg je de grens? En ook dat kan gebeuren als ze niet op reis gaat.

 

Dus wat dan wel? Hangt er erg van af. Heeft ze een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Wil je haar graag terughebben, bied dan onbetaald verlof, en laat haar contract doorlopen.

 

En wil je geen verplichtingen, beeindig dan het contract. Dat is ook fair ten opzichte van haar. Reken dan niet op loyaliteit van haar kant, maar dat heb je zelf ook niet. Toch?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ben je groot genoeg als bedrijf zijnde om de problemen die je schets financieel op te vangen? Als je bijvoorbeeld 30 man in dienst hebt kan ik me voorstellen dat dit een minder groot probleem is dan bij een eenmanzaak met 2 man personeel.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als u de werknemer na het verlof weer graag voor u wil laten werken kunt u het onbetaald verlof schriftelijk overeenkomen. De werknemer ontvangt geen loon, want hij vericht geen arbeid.

Om een beeld te krijgen van de regelgeving in verband met onbetaald verlof kijk eens op de volgende "twee links" van het ministerie van SZW

de eerste voor werkgevers:

 

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=2521&link_id=91400

 

en deze voor werknemers (alrijd als werkgever wel nuttig om die kant ok even te bekijken)

 

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=2521&link_id=72433

 

Succes

 

Fred Londema

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Moet je als werkgever accoord gaan met een vraag om langdurig onbetaald verlof? De werkzaamheden moeten vaak toch vervult worden. Een uitzendkracht is te duur, dus je probeert iemand te vinden met een contract voor beperkte duur. Wat doe je als de eerste werknemer weer terug komt? De collega die inmiddels goed bevalt weer de tent uit sturen? Ik vind het best moeilijk. In een klein bedrijf werkt zo'n sabbatical er verstorend. Het getuigd niet erg van loyaliteit. Zelf zou ik aansturen op beeindiging van de overeenkomst (mits langdurig onbetaald verlof geweigerd mag worden)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ow. ik moet natuurlijk gewoon lezen. Op de link van Frelo (bedankt Frelo) staat bovenaan:

Mag u onbetaald verlof weigeren?

 

Er bestaat geen wettelijk recht op onbetaald verlof. Het is wel mogelijk dat in de cao afspraken zijn gemaakt over onbetaald verlof.

 

U mag een verzoek voor onbetaald verlof weigeren als uw bedrijf of organisatie, door de afwezigheid van de werknemer in ernstige problemen zou komen. U moet daarvoor wel goede argumenten hebben

Komt u er samen niet uit, dan kan in het uiterste geval de rechter uitspraak doen over de aanvraag van het verlof.

Als het verlof eenmaal is ingegaan, dan kunt u het niet meer terugdraaien.

 

In onze situatie zou ik langdurig onbetaald verlof niet zomaar accepteren. Meen maar ontslag en we zien wel als je weer terug bent. Klint hard, maar het zou zakelijk anders niet te verantwoorden zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tenzij die kracht natuurlijk erg waardevol is en je meer zekerheid wilt hebben dat deze weer terug komt... Je hebt dan de kans dat ze helemaal "fit" weer vol aan de slag gaat. Je hebt echter ook het risico dat ze binnen een paar weken weg wil omdat ze "nagedacht" heeft.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik als semi werledreiziger dan het volgende zeggen.

Iedereen die langere tijd (> 2 maanden) van huis is en op eigen kracht de wereld aan het ontdekken is, komt als een ander mens terug.

Je denkbeelden en inzichten zijn meestal enorm verandert, je maakt onderweg dingen mee die je hele normen en waarden patroon overhoop (kunnen) halen.

Ik denk dat het eerder regel dan uitzondering dat deze mensen na terugkomst niet terugvallen in hun oude patronen.

Vooral de regetjes van het bedrijfsleven staan deze mensen vaak tegen, of ze worden zelf ondernemer omdat ze zelfstandigheid als een groot goed ervaren.

 

Ik denk dat het ook voor de persoon goed is als deze zijn of haar werk letterlijk los kan laten en zonder agenda op reis gaat.

 

Ik bedoel, het vinden van een baan staat in het niets bij dolen door een onbekende drukke stad op zoek naar een hotel. En dat terwijl de hemel zojuist even besloten heeft alle kranen open te zetten en menig weggetje verandert in een modderstroom met allerhande aan je voorbij trekkend ondefinieerbaar afval. Je vind dat je nu wel een echt bed verdient. Je hebt al 3 dagen niks binnen kunnen houden omdat er toch iets niet goed was met het eten uit dat ene viskraampje, of was het misschientoch dat broodje met die vreemd geurende salade. Nu je er aan terugdenkt voel je die zachte substantie weer tussen je tanden wegglippen, wat zou het geweest zijn ?

Hoe dan ook jij wil een bed en een kan warm water, kun je eindelijk eens naar die jeukende wond op je onderbeen kijken, die wond met ........

 

Nee zo iemand schuift zo weer aan en gaat verder met de orde van de dag.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer een werkgever tijwfelt tussen de opties onbetaald verlof of beeïndiging dan is de laatste aan te bevelen. Een half jaar is een lange periode waarin veel kan gebeuren. Beeindiging van de arbeidsovereenkomst biedt dan de meeste zekerheid.

 

Onbetaald verlof klinkt leuk maar brengt veel risico's mee. Het biedt allerminst de zekerheid dat de medewerker na terugkomst op gelijke voet zal presteren, nog daargelaten de vraag of medewerker daadwerkelijk terugkomt. Dan ken ik ook nog een geval waarin een medewerker na een onbetaald verlof terugkomt en vervolgens door een in Azie opgelopen virus ruim een half jaar in de ziektewet is beland.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.