• 0

WUO / Var / Zelfstandigenaftrek

Hallo,

 

Ik heb even een vraagje. Voor de VAR heb ik ingevuld dat ik tussen de 10.000 en de 15.000 Winst uit onderneming zal krijgen.

 

Wat ik me echter af vraag. Stel dat ik 12.000 winst uit onderneming heb (omzet - kosten). En ik heb meer dan 1225 uren gewerkt voor mijn onderneming. Dan kan ik gebruik maken van de zelfstandigenaftrek (ongeveer 8300). Blijft er over ongeveer 4000. Blijft voor de VAR dan nog wel de WUO op 12.000?

 

Wordt de WUO dus voor of na de aftrek berekend? Ik denk voor, maar zou dit toch graag zeker willen weten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de VAR verklaring hoef je geen rekening te houden met de fiscale posten zoals zelfstandigeaftrek, starterssaftrek, investeringsregelingen, bijtelling auto van de zaak etc.

Daarom verschillen o.a. gegevens van je schattingsbiljet (So-biljet 1/8 van ieder jaar) en de VAR-WUO nogal van elkaar.

Het doel van de VAR is om vast te stelen oof er sprake van ondernemerschap of niet is, waarvan winst/omzet een onderdeel vormen.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Wordt de WUO dus voor of na de aftrek berekend?

 

Vóór de aftrek. Dat is de enige zinnige interpretatie, want de conclusie op de var is medebepalend voor de vraag of je voor de ib als ondernemer wordt gezien en of je dus die aftrek mag toepassen.

 

Daarom vraagt het var-aanvraagformulier niet naar je "winst uit onderneming", maar naar je "geschatte jaarinkomsten". Zegt de var straks "wuo" dan worden die inkomsten gezien als winst uit onderneming en mag je de ondernemersaftrekposten toepassen (mits voldoende uren).

 

Als bèta erger ik me groen en geel aan de complexiteit en onduidelijkheid van zoiets simpels als belasting. Het wordt tijd dat de belastingdienst een wiskundige of natuurkundige inhuurt om het allemaal eenduidig te beschrijven.

Link naar reactie
  • 0

ze moge het dan onderkennen, maar vervolgens geven ze er hun eigen interpretatie aan. Belasting en simpel zijn, helaas twee geheel verschillende begrippen.

En ik ben geen beta-man en ook ik erger mij daar regelmatig aan.

Maar ga er maar vanuit dat ze zeggen dat het eenvoudiger wordt en het tegenovergestelde vaak heel lang het geval zal zijn.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.