• 0

VAR aanvragen of toch eenmanszaak oprichten?

Compleet nieuw op het forum en in ondernemersland werd ik gisteren geconfronteerd met een vraag naar een KvK nummer of VAR.

 

Van beide dingen weet ik niks, wellicht dat iemand hier mij meer kan vertellen. In het kort de situatie: Sinds ongeveer een jaar fotografeer ik en een paar weken terug zijn er 2 foto's van mij gepubliceerd in 2 verschillende bladen.

Na het verzoek een rekening te sturen heb ik dat dus gedaan en daarna belden ze mij op met de vraag of ik ook een KvK nummer had danwel een VAR-nummer. Nee dus. Nu hebben ze mij keurig zo'n formulier opgestuurd om in te vullen en naar de belastingdienst te sturen, maar ik twijfel toch.

 

Via de zoekfunctie heb ik hier geen duidelijk antwoord op kunnen vinden. De een zegt zonder KvK/BTW nummer geen VAR, de ander zegt dat er moeiteloos een VAR aangevraagd kan worden.

 

Op welk moment is het zinnig om een eenmanszaak aan te melden bij de KvK en wanneer is het makkelijker een VAR aan te vragen? Ik ben echt een totale leek op dit gebied dus nuttige tips zijn zeker welkom.

Wat zijn de voor- en nadelen?

 

Voor dit jaar alleen zou het nog wel met een VAR kunnen maar stel dat het volgend jaar beter gaat lopen en men plaatst vaker foto's van mijn hand, is dan een KvK nummer noodzakelijk of is een VAR verklaring voor het hele jaar ook voldoende?

 

Alvast heel erg bedankt voor de reacties...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een var dient voornamelijk de belangen van de opdrachtgever. Als er namelijk "winst uit onderneming" op staat dan mag hij je betalen zonder loonheffingen in te houden. En dat wil je graag, vermoed ik. De meeste freelancers proberen daarom zo'n var-wuo in de wacht te slepen.

 

Inschrijven bij de KvK doe je omdat het verplicht is (als je activiteiten het karakter van een bedrijf krijgen), of omdat je serieuzer genomen wil worden door zakenpartners.

 

En als je activiteiten het karakter van een onderneming krijgen, dan moet je de start van die onderneming aanmelden bij de belastingdienst, waarna die beoordeelt of die onderneming btw-plichtig is en als dat zo is dan krijg je een btw-nummer.

 

Strikt genomen geldt een var alleen voor de inkomstenbelasting en staat het los van KvK en BTW, maar de kans dat je gezien wordt als zelfstandig ondernemer wordt groter als je je in alle opzichten als professioneel ondernemer opstelt.

 

Als dat is wat je wilt natuurlijk. Want het ondernemerschap betekent ook: verplichting tot factureren, administreren, archiveren, aangiftes doen, btw heffen, incasseren en afdragen etc. etc.

 

Ik mag geen reclame maken :-X, maar op de site in mijn sig staan allerlei artikelen over de var, eenmanszaak, kvk etc.

Link naar reactie
  • 0

...van de Belastingdienst link wordt ik niet heel veel wijzer want dat is me reeds duidelijk wat daar staat... ;)

 

Dan heb je het blijkbaar niet goed gelezen. In de eerste regel staat duidelijk:

"Als u werkzaam bent als zelfstandige, dan wilt u uw opdrachtgevers de zekerheid geven dat zij geen loonheffing en premies werknemersverzekeringen voor u hoeven te betalen."

 

Dus, een VAR verklaring is bedoeld voor zelfstandigen, en de vraag of je zelfstandige moet worden of een VAR verklaring moet aanvragen gaat dus uit van het incorrecte idee dat deze twee los van elkaar kunnen bestaan. :)

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoelde ik dus met de tegenstrijdige berichten...

 

Als ik hetgeen ReneP schrijft goed begrijp is een KvK inschrijving als zelfstandige niet nodig, dat wat Zaph schrijft dus weer juist wel...

Of zie ik het nu verkeerd?

 

Ben echt een leek op dit gebied hoor... ;D

Link naar reactie
  • 0

Om een VAR aan te kúnnen vragen moet ik dus bij de Belastingdienst als zelfstandige ingeschreven staan?

 

Strikt genomen niet, want je kunt ook een VAR aanvragen om bevestigd te krijgen dat het gaat om "loon uit dienstbetrekking".

 

Maar in de praktijk wordt het ding alleen aangevraagd om de status "winst uit onderneming" te krijgen en dat is alleen zinnig als je de start van de onderneming bij de belastingdienst hebt gemeld.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemingen zijn verplicht zich bij de KvK in te schrijven. Dus als je als ondernemer met BTW nummer en een VAR wil werken zal je ook een inschrijving bij de Kvk nodig hebben.

Je bent namlijk ook verplcht het Kvk nummer op je facturen te vermelden envenals het BTW nummer.

Vrije beropensbeoefenaren e.d. staan niet ingeschreven bij de KvK en kunnen wel ondernemer zijn. Zij zullen, gexzien de aard van hun werkzaamheden, geen VAR verklaring nodig hebben.

 

Als je alleen voor particulieren werkt heb je geen VAR verklaring nodig. Het is geen verplichting om een VAR verklaring aan te vragen, maar opdrachtgevers, zeker in bepaalde sectoren zoals de bouw en schildersbedrijven, wel een VAR-WUO wilen hebben omdat zij daarmede zekerheid krijgen voor hun aansprakelijkheid voor de loonheffing en sociale premies. Daarom is het van belang dat de gegevens die in de VAR aanvraag staan ook overeenkomen met de werkzaamheden en omstandigheden waaronder feitelijk wordt gewerkt.

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Vrije beropensbeoefenaren e.d. staan niet ingeschreven bij de KvK en kunnen wel ondernemer zijn. Zij zullen, gezien de aard van hun werkzaamheden, geen VAR verklaring nodig hebben.

 

Dit lijkt me niet juist. Volgens mij hebben de opdrachtgevers van bijvoorbeeld (organisatie)adviseurs, redacteuren en vertalers net zo hard een VAR-WUO nodig om vrijgesteld te zijn van loonheffingen als die van de beoefenaren van onvrije beroepen.

 

Overigens kunnen vrij-beroepsbeoefenaren zich sinds een tijdje wel inschrijven in het handelsregister, zo heeft de KvK ons (= redactie van site in sig) verteld.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mij gisteren bij de KvK ingeschreven. Het leek mij de snelste en makkelijkste weg om alles te regelen. Moet nu alleen nog even de boel opsturen naar de Belastingdienst, een VAR heb ik dan (op dit moment voor deze opdrachtgever) niet meer nodig, in de toekomst kan ik hem dan altijd nog aanvragen en zal dat wellicht ook wat makkelijker gaanomdat ik nu reeds ingeschreven sta bij de KvK.

 

Dank voor alle reacties!!! :-*

Link naar reactie
  • 0

Vrije beroepsbeoefenaren kunnen zich tegenwoordig inschrijven, maar zijn dit vrijwel nooit verplicht.

De tradionele beoefenaren, zoals artsen, tandartsen, etc. werken uitsluitend voor particulieren en hebben op grond daarvan geen VAR-WUO nodig. En je hebt gelijk, een aantal van de vrije beoefenaren zal voor zakelijke opdrachtgevers werken en gezien de aard van hun werkzaamheden een VAR-WUO nodig hebben.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

De VAR aanvraag is een losse handeling. Het feit dat je bent ingeschreven bij de KvK maakt je nog geen ondernemer voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting. Deze beoordeling vindt in eerste instanie plaats na inzending van het "startersformulier".

 

De VAR-verklaring heb je nodig als een opdrachtgever zekerheid wil dat je als ondernemer wordt aangemerkt voor de werkzaamheden die je voor hem uitvoert. Deze aanvraag wordt ingediend bij de Belastingdenst te Winsterswijk en is maximaal geldig voor 1 jaar.

De opdrachtgever moet de kopie VAR-verklaring (+ geldig identiteitsbewijs) hebben voor aanvang van de werkzaamheden. Zo niet, dan kan bij controle later gesteld worden dat er sprake is van een dienstbetrekking.

 

Zolang je opdrachtgever niets vraagt is er niets aan de hand (hij neemt het risico dat er geen sprake van ondernemerschap is), maar zodra hij erom vraagt heb je de verkalring ook vaak gelijk nodig. (Aanvraag duurt normaal gesproken maximaal 8 acht weken).

Je zult dus voor jezelf wel de afweging moeten maken of je opdrachtgevers hebt / krijgt die een VAR verklaring van je willen hebben.

 

In ieder geval alvast veel succes,

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.