• 0

BVBA in België Wonen in Nederland

Beste Forum gebruikers,

 

Ik heb de gelegenheid om voor 50% in te stappen in een nog op te zetten BVBA in België. De werkzaamheden bestaan uit dienstverlening in de vorm van o.a. project- en interim management binnen en buiten Europa.

 

Ik woon en werk nu in Nederland en ga na een eventueele start voor een deel in Nederland en een deel in het buitenland werken. Facturering zal vanuit de BVBA plaatsvinden.

 

Wat is wijsheid, voor onder de 4.9% aandelen in de BVBA nemen (beneden de DGA grens) maar wel voor 50% delen in winsten en inspraak in de beleid en bedrijfsvoering. Of daadwerkelijk voor 50% aandelen nemen en in Nederland aangeslagen worden als DGA......

 

Ook zou ik graag willen weten wat de voor- en tegen zijn m.b.t. tot de hypotheek aftrek in Nederland.

 

Binnen 3 jaar zullen er minimaal 6 mensen werkzaam zijn in de BVBA, uiteindelijk zal het groeien tot 15 tot 20 medewerk(st)ers.

 

Ook vraag ik me af of je met een BVBA verplicht bent om 7 of meer opdrachtgevers te hebben zoals dat hier in NL het geval is (overigens snap ik die regeling nog steeds niet).

 

Ik heb op internet gezocht maar kan over het bovenstaande onvoldoende vinden.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ron.

Met vriendelijke groet,

Ron

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.   Ik zou niet weten waarom je in Nederland als DGA aangeslagen zou worden als je werkt voor een Belgische BvbA (eventueel kan je de aandelen in een stichting proppen)

2.   Ook in Nederland ben je niet verplicht om minimaal 7 opdrachtgevers te hebben!

Lekker in de BvbA stappen, je kan het maar hebben

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Beste doingbusiness.nl

 

1.   Ik zou niet weten waarom je in Nederland als DGA aangeslagen zou worden als je werkt voor een Belgische BvbA (eventueel kan je de aandelen in een stichting proppen)

 

Omdat ik in Nederland woon en zoals het er naar uit ziet ook bij een opdrachtgever in Nederland werk zal verrichten. Daardoor ben ik voor de Nederlandse fiscus belastingplichtig in Nederland en wordt dus bij het hebben van 5 of meer procent van de aandelen volgens het Nederlands belastingrecht als DGA aangemerkt met alle belastingplichten van dien.

Een stichting is misschien een oplossing, maar niet een die ik zoek. Ik wil op een normale manier mijn bedrijfvoeren en niet via stichting of holding in een ver weg land. 8)

 

2. Ook in Nederland ben je niet verplicht om minimaal 7 opdrachtgevers te hebben!

Lekker in de BvbA stappen, je kan het maar hebben

 

Waarom heb ik nu dan een probleem met de belastngdienst over de periode 2003-2005 voor het niet hebben van 7 of meer opdrachtgevers (in de ICT zijn het zeker in projecten vaak langlopende opdrachten)?

 

Ik hoop dat er forum gebruikers zijn die deze situatie zelf meegemaakt hebben en daar iets meer duidelijkheid over kunnen geven.

 

Groeten Ron.

Met vriendelijke groet,

Ron

Link naar reactie
  • 0

Voor mij was het niet duidelijk dat je de 7 opdrachtgevers over drie jaar bedoelde, dat is inderdaad krapjes. Verder kijkt de belastingdienst naar de verhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (is er geen sprake van een verkapte werkgever/werknemer verhouding)

 

Verder bedoel ik geen vreemde constructies met vennootschappen in allerlei ****landen maar een bijvoorbeeld een “stichting administratiekantoor”

 

Als je weer zulke lang lopende project(en) in Nederland gaat verrichten dan ben je ook als BvBA in Nederland belastingplichtig.

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik kom toevallig op dit forum omdat ik op zoek ben naar informatie over het starten van een BVBA in Belgie maar in Nederland te wonen en te werken via de BVBA.

 

Heeft iemand de voor- en nadelen op een rijtje?

Volgens mij heb je dan niets meer te maken met de eisen van het nl-ondernemerschap, dus niets meer met het aantal opdrachten. De ondernemer is immers gezeteld in Belgie.

 

Is alleen Belgie in beeld? Want de inkomstenbelasting ligt hoger dan in Nederland. Dus volgens mij ben je financieel er niet mee geholpen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.