• 0

Eenmanszaak financieren! "Leen" of "bank"?

Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een financiering voor mijn op te starten bedrijf, een eenmanszaak naast een loondienstverband.

 

Nu ben ik gisteren naar een startersdag geweest van de KvK waar ze interessante algemeenheden hebben verteld. Niks dus wat ik nog niet wist bij de diverse workshops. Eën van de workshops was afkomstig van de ABN-Amro. Deze medewerkers hamerden eigenlijk continue op eigen vermogen wat mee gebracht moet worden. Dat heb ik dus niet.

 

Een oplossing is het BBMKB, echter daar zijn ook kosten aan verbonden. Hierbij moet je denken aan een garantiestorting van 2,8% van € 50.000 en een haalbaarheidsonderzoek. Daarnaast is het een langdurig traject in mijn ogen. Terwijl ik NU wil gaan beginnen. Gemiddelde rente bij een bank zal liggen rond de 6%.

 

Waarom zou ik niet het geld lenen bij een Frisia of een Postkrediet? Ook bij een zakelijke lening ben ik privé-aansprakelijk. Het wellicht hogere rentepercentage (9%) bij "Leen" zal enigzins betaald worden door het wegvallen van een garantiestorting en het haalbaarheids onderzoek.

 

Problemen: Bij het afsluiten van een hypotheek zal men misschien moeilijker doen, maar de komende paar jaar ben ik niet van plan te verhuizen uit mijn pas opgeknapte woonhuis (geen overwaarde, huwelijks voorwaarden). Misschien sneller een deurwaarder?

 

Waar maak ik een fout in mijn denkwijze, wat zijn de valkuilen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nog nooit gehoord van de garantiestorting op een BBMKB? Je betaald een bepaald percentage commissie, is dit wat je bedoelt?

 

De rente bij een BBMKB is juist lager omdat er voor de bank minder risico inzit, ik denk zelf zo rond de 5% op dit moment.

 

Persoonlijk zou ik niet voor "Leen" gaan, alle uitgaven die je doet moeten wel eerst verdiend worden dus waarom al 4% meer rente gaan betalen als dat helemaal niet nodig is.

 

Geduld is een schone zaak, ik zou gewoon mijn plan helemaal uitwerken en hiermee naar de bank gaan. Als je een aantal banken hebt gehad kun je altijd nog voor de "Leen" variant kiezen als je dat wilt.

 

Hoop dat je daar wat aan hebt.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Als je loondienstverband voldoende oplevert om de lening terug te kunnen betalen wanneer de onderneming mislukt, dan maakt het eigenlijk niet uit hoe je leent. Anders moet je wel even denken aan het faalscenario: persoonlijk faillissement / langdurige schuldsaneringsregeling.

 

Maar aan de andere kant, als je genoeg verdient om te kunnen lenen, dan kun je ook een tijdje sparen en de start van de onderneming uitstellen.

 

In jouw situatie is het heel moeilijk om aan extern geld te komen. Ik ben zelf gestart met ondernemen met een 'stepping stone'-benadering: met een beetje spaargeld starten als freelancer en tijdens het freelancen een ondernemingsactiviteit opbouwen. Is zoiets voor jou geen optie?

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een de garantiecomissie wat ik bedoel. Bij een looptijd van zes jaar bedraagt die 2,4 procent van het aangevraagde bedrag. Een bedrag dus van € 1.200, weliswaar eenmalig. Wat kost een haalbaarheidsonderzoek?

 

Hoe lang heeft het traject bij jou geduurd?

 

 

......................................denken aan het faalscenario: persoonlijk faillissement / langdurige schuldsaneringsregeling.

 

 

Dit probleem blijft toch altijd hetzelfde bij een eenmanszaak, of de lening nu zakelijk wordt afgesloten of privé. Aansprakelijkheid blijft bij mij liggen. Of heb ik het hierin mis?

 

Zouden er nog voordelen hierin kunnen zitten als ik op huwelijkse voorwaarden ben getrouwd. Zakelijk moet de partner misschien sneller meetekenen. Is dit bij een privé-schuld misschien anders?

 

Uitstellen is geen optie, ik had gisteren al willen beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet verstandig om overhaast en overgefinanciert te beginnen, maar ja. Bij een bank moet je ook privé bij tekenen, dus je kan net zo goed bellen met Leen. Het geld van Leen is wél duur en hij is niet gek. Ook Leen stelt zijn eisen.

 

Maar als het lukt en je bent bereid het risico te nemen en de prijs te betalen, dan is Leen een prima bron van vreemd vermogen.

 

Een PeeElletje van de bank is misschien nog beter.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof het overhaast is, maar dat is niet het geval. Er zit een gedegen ondernemingsplan achter. Ik vind gewoon dat er een paar knopen doorgehakt moeten worden.

 

Overgefinancierd. Tsja. Het gaat eigenlijk om een bedrag van ongeveer € 1.500 per jaar aan extra rente kosten. Als de huur € 100,- duurder was werd er niet over gesproken. Niet dat ik € 1.500 niet veel geld vind, maar nominaal gezien is het bedrag natuurlijk te overzien.

 

Het gaat mij eigenlijk erom of ik niet een addertje onder de gras vergeet of niet kan overzien. Dus welk risico zou ik dan nemen waar jij over spreekt in je antwoord.

Link naar reactie
  • 0
welk risico zou ik dan nemen waar jij over spreekt in je antwoord.

 

Met een lening om te ondernemen loop je maar één risico: dat de onderneming mislukt en dat je de lening niet terug kan betalen / er privé krom voor moet liggen. Met 1.500 per jaar lijkt dat me wel te overzien. Maar misschien zitten er nog andere financiële risico's in je onderneming, zoals aansprakelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij eigenlijk erom of ik niet een addertje onder de gras vergeet of niet kan overzien. Dus welk risico zou ik dan nemen waar jij over spreekt in je antwoord.

 

Nee, een persoonlijke lening ter financiering van de eigen onderneming is heel normaal. Daar geen addertjes dus. Er zou hoogstens iets in de kleine lettertjes bij Leen kunnen staan. Dat is een kwestie van goed lezen

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb gisteren gesproken met de ING Bank over een financiering van 6000 euro, wat al redelijk moeilijk is omdat het om detailhandel gaat (en dat is voor een bank de meest riskante branche). Ik ben daarom ook gaan kijken voor een PL, maar ben er al enkele tegengekomen waarbij duidelijk vermeld staat dat het niet voor zakelijke doeleinden gebruikt mag worden.

 

Misschien is daar ook wel weer iets op te vinden, ik weet het niet

Link naar reactie
  • 0

Linda,

 

Bedankt voor de informatie. Ik denk dat hierbij geldt een leugentje om bestwil. Daarnaast hebben de "Leentjes" dusdanig agressieve verkoopmethoden dat zij, indien de aflossing haalbaar, niet een diepgravend onderzoek doen naar waarvoor het geld gebruikt gaat worden. Ik ga mijn huidige baan ernaast aanhouden, dus ik verwacht daarin weinig problemen.

 

Wat zeker mijn interesse heeft is hoe zo'n gesprek verloopt bij een bank. Kan jij mij hier iets meer over vertellen? Per mail (klokske@belgacom.net) of off-topic?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.