• 0

Verdient de 'Starterspas' navolging ?

Van Nu.nl :

Van Gennip wil betere begeleiding startende ondernemer

 

Uitgegeven: 4 november 2006 10:42

Laatst gewijzigd: 4 november 2006 11:36

HILVERSUM - Steeds meer Nederlanders beginnen een eigen onderneming, maar drie op de tien stoppen binnen drie jaar met hun bedrijf. Betere begeleiding van de startende ondernemer blijkt de overlevingskans flink te verhogen. Dat was de kern van de toespraak van staatssecretaris Karien van Gennip, zaterdag bij de startersdag van de Kamers van Koophandel.

 

De CDA-bewindsvrouw vindt dat een initiatief van de Kamer van Koophandel in Hilversum landelijk navolging verdient. Daar maakten de afgelopen drie jaar per jaar zo'n tweehonderd ondernemers gebruik van de zogeheten StartersPas, die goed is voor advies op maat en hulp bij netwerken. Gevestigde bedrijven werken daaraan mee omdat gezonde jonge bedrijven de economie in de regio versterken. Na drie jaar bleek van de deelnemende starters meer dan 90 procent nog ondernemer.

 

Van Gennip wees erop dat ook de rijksoverheid mensen stimuleert om het risico te nemen een eigen onderneming te beginnen. Vrijdag ging de ministerraad akkoord met een wetsvoorstel (pdf) dat het gemakkelijker maakt om een bv op te richten. Het verplichte minimum-startkapitaal van 18.000 euro wordt de komende jaren afgeschaft.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dus wat denken jullie : is dit de doorbraak waarop we hebben gewacht ? Weet iemand meer over de Starterspas ? En ga jij nu wel het bedrijf beginnen,omdat het minimum starterskapitaal is afgeschaft ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rond mijn start ben ik naar de workshops van de kvk gegaan, en daar valt al veeluit te halen. Ik denk dat je het niet in begeleiding moet zoeken. Veel starters weten gewoon wat ze willen, en zijn goed in staat om hun weg te vinden. Wat een manco is dat veel subsidieregelingen of teveel administratieve lastendruk opleveren om voor een starter of een eenmanszaak interessant zijn, of dat ze alleen voor eenrechtspersoon toegnakleijk zijn.

 

Daar kun je veel starters mee helpen: kleinschalige subsidieregelingen voor kleine ondernemingen. Startende studenten kunnen op de universiteit of hogeschool leunen, grote ondernemingen kunnen 'gewoon' wat wbso bestellen zonder daar vooraf verantwoording over af te leggen (Philips bijvoorbeeld).

De kleine starter wordt naar mijn idee te veel bemoederd, terwijl die net zo goed volwassen is. Alleen wordt hem de toegang tot veel faciliteiten moeilijk gemaakt. Voor hetzelfde bedrag als dat je een groot bedrijf met aardig wat overhead helpt, help je een groep kleine starters, die er misschien wel meer productie tegenover zetten. Die hebben geen managers in schaal 'hoog in de boom'.

 

De begeleiding die starters wel helpt, kan de overheid zelf niet bieden: zoiets als NewVenture helpt, maar de mensen die daar ondernemers adviseren zijn ondernemer, en geen beleidsambtenaar. Bij de seminarsvan de kvk is het vaak ook een ondernemer die voor een fles wijn daar staat te adviseren, waarbij de kvk vooral als boekingsinstrument en gastheer optreed.

Link naar reactie
  • 0

Dit is altijd een lastig onderwerp. Er liggen een aantal priciepes aan ten grondslag.

 

Ten eerste leer je ondernemen vooral van ondernemers, dus "peer networking" is geweldig. Dat gebeurt zowel via private initiatieven als publieke initiatieven.

 

Starterspas helpt, maar ook ICT kringen (Syntens), New Venture, HigherLevel. Holland Innovation, Jong MKB, Skillcity etc. Er is vrij veel op dat gebied en derhalve kan je je afvragen of het initiatief daartoe nog door publieke partijen genomen moet worden, od f dat het aan de markt overgelaten moet worden (misschien met enige generieke steun van de overheid)

 

Ten tweede is de markt niet van elastiek. Is er een gronisch tekort aan nieuwe bedrijven? En gaat het om de kwaliteit of de kwantiteit. De markt is niet van elastiek. Er zijn X klanten en Y budget. Meer aanbod betekend niet altijd meer vraag. Door de ene ondernemer te "helpen" benadeel je misschien een andere ondernemer. Zelf ben ik groot voorstander van Darwinistische preselectie voor goede ondernemers. Alles wat je nodig hebt om succesvol te zijn is aanwezig. Misschien schaars en moeilijk te vinden, maar het is er. De beste ondernemers verwerven de meeste resources. Mindere ondernemers mebben het moeilijk. Moeten we die mindere ondernemers nou gaan bijvoeren zodat ze marktaandeel kunnen bezetten die dan voor anderen niet bereikbaar is? Ik ben daar niet zo voor. Voor iedere ondernemer die je helpt wordt er ook een gedupeert. Laat ze het lekker zelf uitzoeken, dat maakt de ondernemers "handig" en daarmee betere ondernemers.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

maar ook ICT kringen (Syntens), New Venture, HigherLevel. Holland Innovation, Jong MKB, Skillcity etc.

 

Is het merendeel niet gericht op "innovatieve", ambitieuze bedrijven, en is de starterspas niet meer gericht op traditionelere bedrijven? Als je met je snackbar op de hoek, je lingeriezaak of je fietsenwinkel wilt starten dan ben je vaak bij dit soort organisaties aan het verkeerde adres. Is de starterspas niet juist daarop gericht?

Link naar reactie
  • 0

"innovatieve", ambitieuze bedrijven, en is de starterspas niet meer gericht op traditionelere bedrijven?

 

Denk niet dat je onderscheid moet maken door te kijken naar de type bedrijven die een ondernemer wil gaan opstarten of uitbreiden. Innovatief, Ambitieus of Traditioneel is niet de vraag.

 

Is een ondernemer al of niet met een beetje hulp in staat een prettige geldstroom te creeëren? Daar gaat het toch uiteindelijk om?

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is een ondernemer al of niet met een beetje hulp in staat een prettige geldstroom te creeëren? Daar gaat het toch uiteindelijk om?

 

Daarbij maakt het wel uit of de ondernemer dat vanaf dag één wil doen, door diensten te leveren, of dat er eerst drie jaar aan productontwikkeling wordt gewerkt waarna met de verkoop kan worden begonnen. In het laatste geval heeft een ondernemer die voor het eerst start wel hulp nodig. Of advies: emigreren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

beetje hulp

 

Zou dus moeten worden, "meer of minder hulp", financieel en/of door middel van aandacht van de juiste mensen op het juiste moment.

 

Hoe dan ook als die starterspas hierbij gaat helpen, lijkt het me geen verkeerde actie. Hoe een starterspas hulp kan bieden bij netwerken zet ik wel weer grote vraagtekens neer. Als een ondernemer al geholpen moet worden aan zijn eerste klantjes komt het spel element zoals Nils dat schetst wel weer in gevaar waarbij niet kundige ondernemers een markt verstieren voor de kundige.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn punt is, dat er al veel geboden wordt op het gebied van peer networking en ondernemersondersteuning. Is het dan zinvol om als "overheid" daar nog eens een eigen initiatief bovenop te plaatsen, of moet je de overheidsmiddelen gebruiken om wenselijk privaat initiatief te stimulerem, uiteraard zonder discriminatie van de initiatiefnemer.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

of moet je de overheidsmiddelen gebruiken om wenselijk privaat initiatief te stimulerem

 

Denk dat ze eerder investeerders en ondernemers zouden moeten stimuleren om andere ondernemers te helpen. Hoe meer je anderen helpt hoe minder belasting te betalen :-)

 

Kunnen de zogenaamde ambtenaren die denken ondernemer te zijn, ook gelijk echt ondernemer worden :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Wat is de statistische waarde van de vergelijking die Van Gennip maakt? Leuk verhaal, maar ik krijg soms de indruk dat Kamers van Koophandel (maar ook bijvoorbeeld de Bedrijfschappen) krampachtig pogingen doen om hun bestaansrecht te rechtvaardigen met dit soort initiatieven. Natuurlijk helpen alle kleine beetjes, maar is dit nu echt iets waarmee de politiek de veel gevraagde innovatie stimuleert of alleen maar bedoelt om mensen aan het ondernemen te krijgen en zodoende de kas van BV Nederland te spekken? Naar mij idee vooral het laatste.

 

De overheid die oproept om te gaan ondernemen doet dat maar vanuit één belang: continuiteit van de onderneming. Daar is niets mis mee, maar oproepen om voorbeeld te volgen zijn niet veel meer dan een truttig exponent van het brevet van onvermogen om innovatie in ondernemerschap in Nederland daadwerkelijk te stimuleren. De startende ondernemer wordt gepamperd, maar het werkelijke probleem wordt niet opgelost.

 

Het speerpunt van het kabinet en nagenoeg alle partijen is gelijk: Nederland moet aan het werk, wil deze onderneming concurrerend blijven. Ondernemerschap is daarvan slechts één vorm.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Daar kun je veel starters mee helpen: kleinschalige subsidieregelingen voor kleine ondernemingen. Startende studenten kunnen op de universiteit of hogeschool leunen, grote ondernemingen kunnen 'gewoon' wat wbso bestellen zonder daar vooraf verantwoording over af te leggen (Philips bijvoorbeeld).

De kleine starter wordt naar mijn idee te veel bemoederd, terwijl die net zo goed volwassen is. Alleen wordt hem de toegang tot veel faciliteiten moeilijk gemaakt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ieder bedrijf moet kunnen aantonen dat WBSO terecht is verkregen en toegepast. Het is een fabel dat het met name voor grote ondernemingen is. Ca 1/3 deel van het WBSO budget gaat naar het MKB 1-9 medewerkers.

Ook de EMZ en VOF kan er een beroep op doen. Zie voor rekenvoorbeeld

http://www.senternovem.nl/wbso/nieuws/aftrekposten_maak_gebruik_van_de_aftrek_voor_speur_en_ontwikkelingswerk.asp

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.