• 0

VOF omzetten in BV --> Parttime

Beste mensen,

 

Graag jullie advies. Momenteel heb ik met 2 vrienden al 4 jaar een VOF (internet bedrijfje). We hebben geen recht op startersaftrek / zelfstandigenaftrek aangezien we niet voldoen aan het urencriterium (we doen het er voor de hobby bij). We maken nu elk jaar leuk wat winst, en keren dit elk jaar aan het eind van het jaar uit (ieder 1/3), dit wordt gewoon meegenomen met de IB, klaar.

 

Nadeel hierbij is dat je als VOF allemaal hoofdelijk aansprakelijk bent. Nu gaat de regering het starterskapitaal voor een BV afschaffen, en ben ik aan het kijken of dit voor mijn situatie niet een goede optie zou zijn. Ik twijfel echter of die BV niet toch wat nadelen met zich meebrengt... Is het bijvoorbeeld mogelijk zoals we nu doen aan het eind van het jaar uit te keren? Als BV ben je minder 'hoofdelijk' aansprakelijk als met een VOF (of je moet er echt een potje van maken), en dat zie ik dan ook als het grootste voordeel, zeker met een net afgesloten hypotheek enzo (persoonlijk).

 

edit: titel gewijzigd, parttime toegevoegd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een bv kun je salaris uitkeren en dividend. Kwestie van fiscaal optimaliseren.

 

Het nadeel van de bv is dat je eenmalig oprichtingskosten hebt (inbrengverklaring accountant, advies/begeleiding accountant, oprichting bij de notaris) en structureel meer overheadkosten (loonadministratie, extra administraties en jaarrekeningen bij de gangbare holding/werkmaatschappij-constructie, aangifte vennootschapsbelasting). En je moet iets meer know-how hebben om het met elkaar netjes te regelen (aandelen, salaris, dividend, bevoegdheden directie, ...).

Link naar reactie
  • 0
Met een bv kun je salaris uitkeren en dividend. Kwestie van fiscaal optimaliseren.

Dit is wel een belangrijk punt. Jullie verdiensten kunnen wel eens netto een stuk lager uitvallen wanneer je het in de vorm van een BV giet.

 

Je dient dan namelijk jezelf op de loonlijst te zetten met alle premiegevolgen. Grote kans daarnaast dat je jezelf als DGA moet belonen met het fiscaal loon van circa 36.000 euro per jaar. Zijn de winsten hoog genoeg dan is dit niet erg, maar aangezien je praat over parrtime ondernemen vermoed ik dat dit niet het geval zal zijn.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Grote kans daarnaast dat je jezelf als DGA moet belonen met het fiscaal loon van circa 36.000 euro per jaar.

 

Goed punt. Hoe zit dat eigenlijk met drie DGA's? Stel elk 1/3 van de aandelen en alledrie directeur. Moeten die dan alledrie het door de fiscus gestelde 'gebruikelijk loon' krijgen? En als ze parttime directeur zijn?

Link naar reactie
  • 0

Je mag jezelf niet voor minder op de loonlijst zetten?

 

Alleen bij uitzondering, met toestemming van de belastinginspecteur. Normaliter is er een minimum.

 

Dit zal wel bedacht zijn om de belastingontduiking te verminderen door ondernemers die privé van zwart geld leven en geen salaris uit de bv zouden willen halen om geen ib te hoeven betalen.

Link naar reactie
  • 0
Dit zal wel bedacht zijn om de belastingontduiking te verminderen door ondernemers die privé van zwart geld leven en geen salaris uit de bv zouden willen halen om geen ib te hoeven betalen.

Nou niet direct. Dit is bedacht om te voorkomen dat je zoveel mogelijk winst via de lagere vennootschapsbelasting probeert uit te keren. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van DGA salarissen die door de belastingdienst naar boven worden bijgesteld omdat de directeur gezien zijn functie (in vergelijking tot de markt) meer zou moeten verdienen.

 

Er kan alleen vanaf worden geweken als het ingestelde salaris tot een structureel verlies zal leiden.

 

Of je bij parttime directeuren ook het fiscaal salaris parttime mag berekenen weet ik niet.

 

Maar wat ik je wel kan vertellen is dat hoe je het ook went of keert je in de BV structuur minder geld gaat overhouden dan in de huidige VOF structuur.

 

Beschouw je de risico's zo hoog dat je hierover prive een aansprakelijkheid wilt dragen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nee, risico's zijn niet super hoog en redelijk af te vangen in aansprakelijkheidsverzekeringen. Misschien maar het beste om dan VOF te blijven... Zonde om de fiscus nog meer geld te geven dan nu al het geval is ;).

 

Daarbij lees ik net dat van 1-1-2007 10% van de winst geen IB over betaald hoeft te worden, ook wel relaxed ;).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.