• 0

Eenmalige freelance opdracht, hoe mee om te gaan?

Hoi, ik vind het erg moeilijk om het juiste forumgedeelte te bepalen hiervoor dus ik hoop dat ik het hier goed heb neergezet :).

 

Op dit moment heb ik een fulltime baan bij een werkgever. Er is mij een opdracht aangeboden bij een ander bedrijf (in een totaal andere branche, mijn huidige werkgever vind het prima dus daar is geen enkel probleem mee) alleen heb ik een vraag omtrend de facturering.

 

Het efficientste lijkt mij om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak, de opdracht aan te nemen, en mezelf vervolgens weer uit te schrijven. Dit omdat ik ook niet verwacht aan de regel te voldoen om minstens 3 verschillende afnemers te krijgen en omdat ik eigenlijk niet zo'n zin heb om vaker te freelancen.

 

Iemand die hier iets meer over kan vertellen of iets anders aanraad? M'n ouders hebben ook een eigen bedrijf en ik zat ook te overwegen om mijn klant het geld op hun rekening te laten storten, maar ik weet niet of dat uitmaakt.

 

Als er iemand is die de efficientste oplossing zou kunnen bedenken (en waarmee ik het minste BTW betaal hehe :)) dan ben ik die persoon erg dankbaar :).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eenmalig is niet regelmatig. Lijkt mij meer een bijverdienste die je gewoon bij overige inkomsten kan opgeven.

BTW kan je alleen rekenen als je een nummer is toegekend. Aangezien dit maanden kan duren zou ik niet direct die weg bewandelen. Evt. doe je het via het bedrijf van je ouders maar ook dan heb je inkomsten dus voor de belasting maakt dat niet zoveel uit.

Link naar reactie
  • 0

Okay, maar de opdrachtgever vraagt om een btw nummer, ik kan gewoon zeggen dat dat niet nodig is ivm bovenstaande reden? (volgens mij willen ze wel een BTW nummer namelijk)

 

En ik breng het bedrijf in kwestie 15.000 EUR in rekening (ex BTW). Enig idee met hoeveel ik dan rekening moet houden qua omzetbelasting, want ik kan me voorstellen dat de belastingdienst dit ook wel een leuk bedrag vind om te zien.

Link naar reactie
  • 0

Okay, maar de opdrachtgever vraagt om een btw nummer

 

Daarop kun je antwoorden dat je niet btw-plichtig bent en dus geen btw-nummer hebt.

 

(volgens mij willen ze wel een BTW nummer namelijk)

 

Onzin. Individuele burgers / rechtspersonen hebben niets te willen wat btw betreft. Btw is iets dat de overheid al dan niet dwingend oplegt.

 

En ik breng het bedrijf in kwestie 15.000 EUR in rekening (ex BTW). Enig idee met hoeveel ik dan rekening moet houden qua omzetbelasting

 

Omzetbelasting = btw. Niet btw-plichtig betekent: geen omzetbelasting.

 

want ik kan me voorstellen dat de belastingdienst dit ook wel een leuk bedrag vind om te zien.

 

Ja, maar dan als "opbrengsten uit overige werkzaamheden" in de inkomstenbelasting.

 

In de inkomstenbelasting is niet jouw omzet belast, maar de winst. Winst = omzet - kosten. Documenteer en administreer dus zoveel mogelijk van je werkelijke kosten. Hoe meer kosten je kunt aantonen, des te minder winst je hebt en des te minder inkomstenbelasting je betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor je antwoord :).

 

Vraagje over dit:

 

In de inkomstenbelasting is niet jouw omzet belast, maar de winst. Winst = omzet - kosten. Documenteer en administreer dus zoveel mogelijk van je werkelijke kosten. Hoe meer kosten je kunt aantonen, des te minder winst je hebt en des te minder inkomstenbelasting je betaalt.

 

Hoe kan ik dit documenteren? Het is mijn eigen werk dat ik doe, en het aantal uren werk dat ik er in steek zijn toch geen kosten voor mezelf? Het is een vormgevingsopdracht, dus los van veel tekenen en urenlang achter photoshop en illustrator kan ik niet echt met harde dingen komen toch? Of zie ik dat verkeerd? :)

 

Sorry voor alle vragen maar ik ben er wat huiverig voor dat ik straks opeens de helft van het bedrag mag deponeren bij onze vrienden van de belastingdienst :).

Link naar reactie
  • 0

Het is een vormgevingsopdracht, dus los van veel tekenen en urenlang achter photoshop en illustrator kan ik niet echt met harde dingen komen toch?

 

Afschrijving computer en randapparatuur, softwarelicenties, kantoormeubilair, telefoonkosten, reiskosten, internetabonnement, ...

 

Voor een 1malige opdracht lijkt me dit wat overdreven. Gewoon de werkelijk gemaakte kosten, zoals reiskosten, telefoonkosten, etc. De rest heb je al aangeschaft voor privégebruik. Je bent meer tijd kwijt met precies specificeren wat je aan kosten maakt, dan dat je ermee aan belasting bespaart ... :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Die overige kosten heb ik dus amper, ik ben een paar keer langsgeweest om te bespreken wat ze willen maar het bedrijf zit hier in de stad dus reiskosten heb ik niet. Vervolgens heb ik een offerte gemaakt en dat is het. Aangezien ik bij m'n fulltime werkgever gewoon op een pc daar mag werken aan deze opdracht (in ruil voor vakantiedagen aangezien ik daar een gigantisch overschot aan heb, en hier hebben ze hi-spec pc's) heb ik daar ook geen kosten aan of iets dergelijks.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.