• 0

BSA (business software alliance)

Wie kan mij helpen? Heb een vraag over softwarebeheer. In hoeverre mag je software kopieeren op bedrijfscomputers? Voor particulieren lijkt het me geen probleem. Las alleen iets over de BSA (soort softwarepolitie) en dat verontrustte me een beetje.... Ik weet niet of mijn werknemers allemaal legaal bezig zijn, maar waarschijnlijk ben ik zelf verantwoordelijk...lijkt me... Heeft iemand tips of weet iemand wat die BSA precies doet?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

De meeste commerciële software mag je op zowel bedrijf als particuliere computers niet kopiëren. Tenzij de licentie dit toestaat. Voorbeelden van licenties die het wel toestaan zijn gnu/gpl, bsd, lgpl, apache, freeware en shareware. Vertel eens over welke software het gaat, dan kunnen anderen vast vertellen of je het mag kopiëren

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre mag je software kopieeren op bedrijfscomputers?

 

Niet.

 

Voor particulieren lijkt het me geen probleem.

 

Dat is wel een probleem: dat mag ook niet.

 

Las alleen iets over de BSA (soort softwarepolitie) en dat verontrustte me een beetje.... Ik weet niet of mijn werknemers allemaal legaal bezig zijn, maar waarschijnlijk ben ik zelf verantwoordelijk...lijkt me... Heeft iemand tips of weet iemand wat die BSA precies doet?

 

De BSA is een samenwerkingsverband van software leveranciers. De BSA ziet er op toe dat er niet illegaal software wordt gekopieerd. In software wordt door software fabrikanten zwaar geinvesteerd, en dan wil je niet dat mensen software illegaal kopieren. Uiteindelijk drijft illegaal kopieren de prijs op voor mensen die wel netjes betalen.

 

Wat vreemd is is het volgende. Iedereen begrijpt dat je geen namaak rolex horloges mag verkopen. Iedereen begrijpt dat je geen biljetten van 50 euro mag kopieren. Iedereen begrijpt dat een artiest iets terug wil zien van de inkomsten uit muziek of andere kunst. Alleen van software denken mensen dat het gratis is. Daarom is er de BSA.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat vreemd is is het volgende. Iedereen begrijpt dat je geen namaak rolex horloges mag verkopen. Iedereen begrijpt dat je geen biljetten van 50 euro mag kopieren. Iedereen begrijpt dat een artiest iets terug wil zien van de inkomsten uit muziek of andere kunst. Alleen van software denken mensen dat het gratis is. Daarom is er de BSA.

 

Ik denk dat dit komt omdat mensen vaak gedwongen worden software te gebruiken door o.a. vendor lock in, defacto standaarden enzz.

 

Veel scholen maken tegenwoordig gebruik van software waarmee een leerling vanuit thuis bij zijn/haar documenten op school kan. Nu zijn er diverse goede besturingsystemen maar een leerling word gedwongen windows te gebruiken alleen omdat er ActiveX word gebruikt in de webinterface. Veel scholen willen tegenwoordig dat je documenten digitaal aanlevert, MAAR dit kan alleen in het binaire gesloten doc/word formaat. Mensen zijn dus niet alleen gedwongen windows aan te schaffen maar ook MS Office, dat terwijl er veel meer capabele office programma's zijn. Zo zijn er legio voorbeelden te vinden waar een bedrijf de consument in zijn macht heeft gekregen door een gesloten standaard te maken en dit zo dominant te maken dat mensen er niet meer omheen kunnen.

Daarbij komt dat er in het verleden bewust niet is gehandhaafd op illegaal kopieeren, dit natuurlijk om een dominante marktpositie te verkrijgen.

 

In geval van een horloge hebben mensen zelf de keuze of ze een rolex of een hema horloge kopen, hier worden ze dus niet gedwongen van rolex af te nemen. De horloge markt is dus een veel vrijere en meer volwassen markt.

 

Ik pleit daarom zelf ook altijd voor het gebruik van open standaarden, als je open standaarden gebruikt kan iedereen jou document/website openen en creëer je geen vendor lock in.

 

Ruil je doc in voor een odt (dit word met een plugin in word ook ondersteund) en dan zal elke tekstverwerker dit kunnen openen omdat dit een open xml formaat is dat door iedere software leverancier zonder extra kosten gebruikt kan worden.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_standard

 

 

Edit: Dit betekend overigens niet dat ik illegaal kopieeren goedkeur!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat vreemd is is het volgende. ... Iedereen begrijpt dat een artiest iets terug wil zien van de inkomsten uit muziek of andere kunst.

 

Volgens mij begrijpt dit ook lang iedereen niet meer. Vraag de eerst volgende persoon die je tegen komt (mmm, jonger dan 30) of hij de laatste jaren (of ooit) een legale CD of DVD heeft gekocht. De P2P sites zijn volgens mij een bewijs dat lang niet iedereen dit meer begrijpt

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij een relatie een inval meegemaakt kompleet met politie, deurwaarder en computer experts. Ze halen dan informatie van iedere pc/notebook af. Overigens is shareware niet altijd vrij van een licentie! Alleen is het zo dat er volgens mij geen shareware leverancier bij de BSA is aangesloten. Na de “inval” krijg je een compleet overzicht van welke licentie je moet kunnen overleggen.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.