• 0

BTW en belasting

Goedenmiddag,

 

Allereerst zal ik mij even kort voorstellen aangezien ik nieuw ben hier op het forrum.

 

Ik ben Michel, 23 jaar en werk momenteel fulltime voor een baas.

Ben al een aantal jaar van plan om voor me zelf te beginnen, en wil nu rustig aan eens gaan beginnen met een webwinkel.

Ik heb al wel een hoop informatie via internet en de startersdag van kvk gevonden, maar toch heb ik nog een hoop vragen.

Vooral op het gebied van administratie enz weet ik zo goed als nix

 

Wat ik graag zou willen weten is het volgende:

 

De producten die ik wil gaan verkoopen kosten al snel rond de 900 euro incl Btw. (Inkoop)

Dat houd even makkenlijk gezegt in dat ik daar al gauw 175 euro belasting over betaal.

 

Nou vroeg ik me zelf af: Stel ik verkoop het product voor 920 euro hoe zit dat dan met de btw?

Klopt het dat ik dan over 20 euro "winst"belasting betaal, en ik later de 175 euro van de belasting kan terug vragen, of werkt het zo niet?

 

Alvast bedankt voor de eventuele reactie's.

 

Mvg Michel

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een makkelijker rekenvoorbeeld:

 

Je koopt in 1000 EUR ex 19% BTW. Je betaalt je leverancier EUR 1190.

 

Je verkoopt voor EUR 3000 ex 19% BTW. Je ontvangt EUR 3570. Op je bankrekening staat dus nu EUR ( 3570-1190) = EUR 2380.

 

Per saldo betaal je EUR (570 - 190) = 380 EUR aan BTW aan de belastingdienst.

 

Je bruto winst is EUR 3000 - 1000= EUR 2000.

 

BTW aangifte is meestal 1x/kwartaal. Als je in het 1e kwartaal inkoopt en in het 2e verkoopt (let wel de factuurdatum is bepalend, niet de datum waarop het geld binnenkomt of uitgaat), krijg je over het 1e kwartaal EUR 190 terug, en in het 2e kwartaal betaal je EUR 570 aan BTW. In hetzelfde kwartaal verreken je direct via je aangifte.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

BTW is belasting toegevoegde waarde. Jij draagt BTW af over je volledige omzet (dus die 920 euro uit je voorbeeld) minus de BTW die je reeds betaald hebt bij je inkoop (de 900 euro uit je voorbeeld). Per saldo betaal je dus BTW over de 20 euro die jij verdiend hebt. Da's 20 : 119 x 19. Wat je overhoudt is brutomarge. Daar gaan al je kosten vanaf, en dan heb je de nettomarge. Dat is opgeteld je ondernemersinkomen, waarover je dan vervolgens weer inkomstenbelasting mag betalen.

 

Waarom koop je geen simpel boekje over boekhouden? Iemand nog een tip voor zo'n boekje?

 

 

(goh, nou had die dekselse Fred ook al antwoord gegeven ;) )

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ken o.a. de volgende twee boekjes van Jurgen en Lia Warmerdam die in het kort op de belangrijkste zaken voor de zelfstandige zonder personeel ingaan, zonder het al te ingewikeld te maken. Redelijk goed leesbaar voor de niet boekhouder.

De ZZP-er, boekhouden en de elktronische aangifte, prijs 12,50 en

Zelfstandig ondernemen Zonder Personeel, prijs 12,95

beide zijn uitgaves van Kluwer

 

 

Fred Londema

 

 

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel.

 

Even uitgaande van mijn eigen voorbeeld:

Dus als ik het goed begrijp betaal ik 19 procent belasting over het totaal bedrag wat mijn klant moet betalen, en niet over de 20 euro winst?

 

Het is dus niet zo dat ik 19% betaal over de 20 euro winst, maar ik moet 19% betalen over de 920.

 

Ik zal eens zoekken naar een boekje over boekhouden.

Het meeste zal ik toch laten doen door een boekhouder, maar ik moet er wel iets van weten vind ik.

 

Mvg michel

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, winst en BTW zijn twee totaal verschillende zaken en hebben afgezien van de kleiner ondernemersregeling niets met elkaar te maken.

BTW moet je betalen over je omzet (en omzet is altijd zonder BTW)

De op je inkopen, investeringen en bedrijfskosten door je zelf betaalde BTW mag hiervan trekken. Het verschil moet je (meestal per kwartaal, soms per maand) aan de betlastingdienst betalen. Is in een kwartaal de BTW die je zelf hebt betaald hoger dan die over je omzet, dan krijg je het verschil door de belastingdienst terugbetaald.

 

Inkomstenbelasting betaal je over je winst: omzet minus inkopen minus bedrijfskosten = winst, min eventueel zelfstandigenaftrek etc.

 

Fred londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk moet je BTW als ondernemer niet betalen. Je moet het heffen (bij je klant in rekening brengen), incasseren, administreren, aangeven en afdragen.

 

De BTW die je betaalt op inkoop krijg je van de belastingdienst terug.

 

BTW is voor een ondernemer altijd een zero-sumgame, die je precies 0 cent kost (even afgezien van de overhead van administratie en aangiftes, de KOR en bijzondere gevallen als btw op consumptie, btw op relatiegeschenken etc.).

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allemaal voor de reactie's.

Nu ben ik weer een stapje verder.

Het schiet dus duidenlijk niet op als ik maar 10 euro op de prijs doe. :)

 

Ik heb net een boekhouder gesproken waar ik via via mee in contact ben gekomen, en die wil mij ook het 1 en ander uitleggen dus dat is mooi meegenomen.

 

En ik ga maar eens het boekje aanschaffen wat Frelo adviseerde.

 

Mvg Michel

Link naar reactie
  • 0

@Christine:

 

Nee, maar omdat ik dus helemaal nix wist over hoe het ging met de btw dacht ik eerst dat ik gewoon maar 20 euro op mijn product kon doen, en de rest terug kon vragen via de belasting.

In dat geval had ik dus meer dan 20 euro verdient.

Mijn doel is het om het product zo goedkoop mogenlijk aan te bieden.

Omdat ik dit naast mijn huidige baan wil gaan doen, hoef ik er dus (nog) niet een volledig inkomen mee te verdiennen.

Maar ik maak de producten dus gewoon wat duurder want voor 20 euro is het idd niet rendabel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.