• 0

Internetradio: van hobby naar professie

Beste,

 

Inleiding:

 

Misschien een vreemde start van deze topic, maar ik denk dat iedereen dit gevoel ooit heeft mee gemaakt.

Je hebt je droom en de sterke behoefte om ooit eens iets voor je zelf te beginnen.

Je voelt dat je een doel in je leven hebt maar je bent het doel nog nooit tegen gekomen totdat er in eens iets gebeurd.

 

Wie ben ik?

 

Mijn naam is Rob ik ben 32 jaar en momenteel werkzaam in de software ondersteuning.

Ik doe het huidige werk om aan me geld te komen. Naast de reguliere werkzaamheden ben ik altijd iemand geweest die bezig is geweest met ontwikkelingen, ideeën en dromen.

 

Wat is de situatie?

 

Ik heb altijd een passie gehad met radio en het realiseren van radio zaken.

Begin dit jaar ben ik als hobby een internet radio gestart.

Met een aantal dj's draaide wij altijd wat muziek, meestal voor een aantal vrienden.

Echter bleef het niet hierbij buiten de vrienden waren er meer geïnteresseerden.

In de periode van begin dit jaar tot nu is de hobby uitgegroeid tot een "bijna" volwaardig radiostation.

Op het moment hebben wij +- 40 medewerkers (vrijwilligers) en rond de 100.000 unieke luisteraars per maand (dit aantal is nog steeds aan het groeien).

 

Vraagstelling:

 

Omdat alles op dit niveau aardig wat geld kost wil ik kijken of ik er iets aan kan verdienen om de internet radio in de lucht te houden.

 

Echter stelt de Sena (naburige rechten) dat je een absurd bedrag per jaar kwijt bent als je commerciële activiteiten beoefend (100 luisteraars gemiddeld is 10.000 euro per jaar).

Alles bij elkaar zou ik rond de 30.000 euro per jaar kwijt zijn (alleen rechten), voor de hosting moet ik op z’n 12.000 euro per jaar rekenen.

 

Kortom is het commercieel verantwoord om met dit plan aan de gang te gaan?

En waar zou ik allemaal rekening mee moeten houden?

Als ik gesponsord wordt moet ik de sponsoring ook als inkomsten zien?

 

Alle informatie is welkom.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Edit mod: titel specifieker gemaakt

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is altijd een moeilijke fase, hobby of professioneel.

 

Om dat goed in te kunnen schatten raad ik je aan een ondernemingsplan op te stellen. Hierbij ga ik je ook (juist) in op de financiële gevolgen.

 

In eerste instantie verzamel je alle kosten en weet je wat je moet gaan verdienen. Dan kijk je naar de mogelijke inkomstenbronnen.

 

Radiostations verdienen hun geld met reclame. Je kunt ook aan alternatieve methodes denken door gebruikers te laten betalen, of sms opbrengsten. Dat zijn dan inderdaad opbrengsten.

 

Hobbymatig valt met zulke bedragen niet meer om te gaan denk ik.

 

Wat verstaat de Sena overigens onder "commercieel"? Ben je nu geen vergoeding voor de rechten verschuldigd dan? En als je alles in een stichting plaatst zonder winstoogmerk?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Echter stelt de Sena (naburige rechten) dat je een absurd bedrag per jaar kwijt bent als je commerciële activiteiten beoefent (100 luisteraars gemiddeld is 10.000 euro per jaar).

 

De SENA maakt geen onderscheid tussen commercieel en hobby, voor zover ik kan zien. Dat bedrag moet je sowieso betalen. Je moet zelfs betalen voor een achtergronddeuntje op je site.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op het moment valt het onder particulier dan rekenen ze met een max variabele bijdrage van 1014 euro per jaar.

Ook de vaste bijdragen zijn dan lager.

 

Wat ik overgens wel krom vind.

In beide gevallen zend je muziek uit en daar zit dan een verschil tussen van 29.000 euro.

 

Wat er overgens nog bij komt zijn de buma kosten die willen 14% van je netto omzet zien. (+ een vast bedrag).

 

Ik zal eens een ondernemingsplan op gaan stellen.

Bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hoe staan de overige vrijwilligers hier tegenover? Willen die vrijwilligerswerk doen voor een bedrijf wat geld aan het verdienen is?

 

Als ik een bedrijf wil starten om opkomend tallent een kans te geven hun creaties te laten horen willen ze dat zeker.

Uiteindelijk is het voor z'n dj promotie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Echter stelt de Sena (naburige rechten) dat je een absurd bedrag per jaar kwijt bent als je commerciële activiteiten beoefent (100 luisteraars gemiddeld is 10.000 euro per jaar).

 

De SENA maakt geen onderscheid tussen commercieel en hobby, voor zover ik kan zien. Dat bedrag moet je sowieso betalen. Je moet zelfs betalen voor een achtergronddeuntje op je site.

 

De sena is zeer onduidelijk over dat punt.

 

Meer info :

http://www.2clan.nl/voorbeeld/Sena%20overeenkomst%20niet%20commercieel%20voorbeeld.doc

 

Dit is het niet commercieel contract.

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Zodra je inkomsten hebt ben je commercieel. (zodra je een btw nummer hebt / reclame op je site / etc.).

 

Kortom breedste zin van het woord.

Maar goed hier geloof ik persoonlijk niet zoveel van, het is een commerciele stichting en ik ben van mening dat ze meerdere methodes hanteren.

Een klein detail een locale omroep mag gratis op internet uitzenden.

Maar goed dat even naast deze discussie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Die hele SENA is een vermoeiende rattenbende. Als ik voor een eenmalige gebeurtenis een stuk of 100 luisteraars op een website 1 nummer wil laten horen, moet ik 270 euro dokken. Absurd. Ik heb ze op 23 oktober een mail gestuurd maar wacht nog steeds op antwoord. Misschien waren de vragen wat pittig (bv. "Wat gebeurt er met de door u geïnde gelden wanneer u de rechthebbende(n) in kwestie niet kunt localiseren?") maar dan nog zou een door de overheid aangewezen organisatie moeten antwoorden.

 

Maar goed, dat terzijde.

 

Je berekening van 30.000 euro per jaar zou wel kunnen. 100.000 luisteraars die gemiddeld 20 uur per jaar luisteren komt neer op 29.485 euro (aangenomen dat een gemiddeld nummer 3,5 minuut duurt).

 

Op het eerste gezicht zou dat bedrag wel gedekt moeten kunnen worden door middel van reclame. Stel dat je per dag honderd reclamespotjes uitzendt (4 per uur), dan hoef je daarvoor maar 30.000/(365*100) = 0,82 euro voor te vragen om uit de SENA-kosten te komen. Daar moet toch een mouw aan te passen zijn, lijkt me. Om je hosting te dekken komt er dan nog 40% bovenop maar dan nog is het een redelijk bedrag.

 

Maar goed, dat is weer theorie. Een ondernemingsplan is op dit gebied niet voldoende, want de praktijk is dat het werven van adverteerders moeilijk is - ook al zijn je tarieven laag - en bovendien hebben maar weinig bedrijven een spotje op de plank liggen. Aangezien het maken van een spotje weer prijzig is, is het alleen al daarom bijzonder moeilijk om bedrijven mee te krijgen. Wees er zeker van dat je voldoende adverteerders kunt vinden voordat je commercieel gaat. Ga in ieder geval aan de telefoon hangen met bedrijven en peil of ze interesse zouden hebben.

 

Vergis je niet in de moeite die hiervoor nodig kan zijn. Om een voorbeeld te geven, ik heb zelf een aantal bedrijven tijdelijke gratis advertentieruimte aangeboden onder het mom van "als er één schaap over de dam is volgen er meerere". Ze zeiden allemaal "dankjewel voor het aanbod" maar van 75% heb ik vervolgens nooit een "spotje" (lees: banner) ontvangen. Wellicht gewoon omdat ze niks op de plank hadden liggen, wie weet, maar het toont in ieder geval aan dat je er niet van uit moet gaan dat adverteerders in de rij gaan staan enkel om het feit dat je lage advertentietarieven biedt (als dat al je insteek zou zijn).

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.