• 0

Nederlander moet meer gaan uitvinden

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Uitvindingen jaarlijks goed voor 100 miljoen

 

ROTTERDAM - Nederlanders moeten meer gaan uitvinden. Staatssecretaris Wijn (Economische Zaken) vraagt iedereen de ideeën of oplossingen 'voor dat ene probleem dat al jarenlang in uw hoofd zit' op papier te zetten en uit te werken.

Volgens de staatssecretaris zit de Nederlandse economie te springen om uitvindingen. Uitvindingen leveren de Nederlandse economie bijna 100 miljoen per jaar op. Commercieel goede ideeën zijn dus van groot belang in de huidige economische malaise.

Het centrum voor Nederlandse uitvinders, ID-NL, onderstreept dit. 'We zien dat de economie wel vaart bij goede, innovatieve ideeën. Vijftig procent van onze groei komt zelfs voort uit nieuwe ontwikkelingen en producten', aldus de directeur Egbert Ottevanger.

 

Voorbeeld Vacu-vin

De winnaar van een van de jaarlijkse prijzen van ID-NL is het vacu-vinsysteem, dat halfvolle wijnflessen luchtdicht en dus langer houdbaar maakt. Dit werd ook thuis bedacht. Jaarlijks worden ongeveer 150 uitvindingen op de markt gebracht.

 

[bron: zibb.nl]

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

En dan de hamvraag: hoe bevorder je innovatie? Hoe zet je mensen aan tot uitvinden? Is dit afhankelijk van het economisch klimaat? Wie gaat er nog op zijn zolderkamertje dingen uit zitten vinden?

 

???

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Good question ! Maar denk dat ze daar nog veel over te discubabbelen is. Zie ook de nieuwe column van Willem Schonnen.

 

 

Want niet alleen voor de creatie van een uitvinding, maar ook voor de toepassing ervan hebben we zo nu en dan de overheid nodig.

Neem bijvoorbeeld:

Over de files naar het werk toe, dat is over twee jaar mogelijk met uw eigen vliegende auto. Klinkt perfect natuurlijk. Het zal echter wel weer een kwestie van tijd zijn voordat door gebrek aan investeringen van de overheid de files ook boven de snelwegen hangen.

 

vliegende_auto300x200_auto.jpg.d19ab7294a10fd75df4276a44a23fe13.jpg

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je dacht toch niet werkelijk dat je van de overheid een vergunning krijgt om met zon apparaat in Nederland rond te vliegen he?

 

Maar, on-topic, het is eigenlijk heel moeilijk om wat uit te vinden. Je kunt er wel een maand voor gaan zitten, maar de kans dat je erop komt is dan niet zo groot. De meeste uitvindingen worden volgens mij onverwachts gedaan. Een uitvinding die expres gedaan wordt is vaak eerder een technische ontwikkeling of doorbraak, gestoeld op een product met vergelijkbare functie. Neem bijvoorbeeld de uitvinding van de CD, die in de afgelopen 20 jaar casettes en langspeelplaten naar liefhebber of zolderkamer heeft verplaatst.

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De meeste uitvindingen worden volgens mij onverwachts gedaan.

Mmmm ... de huis/tuin en keuken uitvindingen wel denk ik. In het verhaal van Stas Wijn laat hij doorschemeren dat hij deze ook bedoeld. Maar hoe komen die "ideeën" tot een prototype? Dat is vaak ook een probleem.

 

Wat de grotere innovaties betreft, deze worden veelal ontworpen/uitgevonden op R&D afdelingen van grote bedrijven of in de labs van de universiteiten. Hier wordt vantevoren nagedacht over "hoe kan het beter" en niet zoals Stas Wijn zegt: 'voor dat ene probleem dat al jarenlang in uw hoofd zit' op papier te zetten en uit te werken.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad onjuist (echter wel logisch) het romantische beeld naar boven te halen over de uitvinder op zijn zolderkamer (mmmm daar zit ik nu ook)! Uitvinden en innovatie ontstaat niet alleen in stoffige schuurtjes maar veelal binnen bedrijven waar of een R&D afdeling de hele dag niets anders doet, danwel door inventieve managers of werknemers die productieprocessen veranderen.

 

Het is absoluut niet zo dat uitvindingen door bedrijven een verbetering of vandering zijn van bestaande structuren.

 

Ooit zij een toenmalig directeur van Bureau Industrieel Eigendom dat "nu is alles uitgevonden wat er uitgevonden kon worden". Nu vele jaren later bleek hij geheel niet gelijk te hebben. Sindsdien zijn er miljoenen uitvindingen beschermd met een octrooi!

 

Uitvinden kent geen grens!

 

Evert

 

Ps. Er worden hele studies gewijd aan innovatie management! De Erasmus Universiteit kent de vakgroep Management van Technologie en Innovatie binnen de studie Bedrijfswetenschappen! Zij besturen geen mensen op zolderkamertjes kan ik je vertellen!

Link naar reactie
  • 0

Iedereen kan wat roepen, in de politiek is dat blijkbaar je werk.

De vraag die in me opkomt is hoe de Staatssecretaris dat innovatief klimaat denkt te kunnen stimuleren? Wat is de beloning?

Een gratis schouderklopje: goed zo jongen?

 

Door al die losse bureautjes/dienstjes/subsidieregelingetjes/initiatiefjes/adviseurtjes/sitejes die er nu zijn te handhaven (en die volgens mij een gecoordineerd optreden missen)?

 

Ok kunnen we iets moois verwachten op korte termijn, want het is tenslotte bijna kerst?

 

In Sinterklaas en de kerstman geloof ik in ieder geval niet meer.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha PdB,

 

"I second that Emotion" (vrij naar The Three Degrees)

 

Die infrastructuur voor technostarters loopt voor geen meter. Totaal versnipperd en ingegraven in een eeuwig durende competentiestrijd.

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal mensen waarvoor ik best hun goede voornemens voor 2003 wil invullen!

 

Er is veel te veel geneuzel tussen die kleine ondersteunende bedrijfjes. Overkoepelende organen, waarbij je je zelfstandigheid niet hoeft te verleizen maar er wel een effectieve, eenduidige en duidelijke uitstraling is naar buiten toe! Tenslotte wil je het publiek bereiken dat richting zoekt...een gezamelijke doelstelling waarin iedereen afzonderlijk zijn rol kan spelen.

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.