• 0

Senternovem innovatievouchers

Hoi,

Vandaag kreeg ik weer een mailing van SenterNovem, met daarin de melding dat er nog steeds innovatievouchers verkrijgbaar zijn.

Ieder willekeurig bedrijf dat een innovatief idee heeft kan deze voucher inruilen voor een onderzoek, ontwerp etc. bij een bij alle publieke kennisinstellingen zoals een universiteit, TNO , maar zelfs ook bij researchlabs van een aantal grote multinationals.

 

Hiervan ga ik als eenmanszaak behoorlijk zitten koken op mijn stoel.

Dat is toch concurrentie vervalsing? Waarom toch de grote researchlabs sponseren?

Wij als kleine bedrijven kunnen heel snel en minsten net zo goed innoveren, zodat er binnen een tweetal maanden een kant en klare oplossing op tafel ligt. Dat wil ik de grote reseachlabs nog wel eens zien doen. ( voor dezelfde prijs)

Dus innovatievouchers okay, maar dan ook inleverbaar bij kleinere bedrijven!

 

groet,

Chris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

NB: De innovatievouchers kunnen worden ingewisseld bij organisaties die geen winstoogmerk hebben...

 

Wat ik niet snap is hoe zo laat in het jaar nog innovatievouchers over kunnen zijn... Het budget is nou niet zodanig groot dat het daaraan zou kunnen liggen nmm 22.5 mln..

Link naar reactie
  • 0

nou ja , okay stimuleren , daar kan ik in komen. Soms moet je inderdaad een bedrijf overtuigen dat het best wel een goed idee is om te innoveren met hun produkt.

Goed, dan gebruiken ze een voucher, maar hoe gaat 't daarna dan verder? Wanneer de opvolging wordt uitgevoerd door een groepje bedrijven, is het dus wel een vorm van klanten binnenhengelen...

 

groet,

Chris

Link naar reactie
  • 0

is er al een evaluatie beschikbaar van deze regeling?

ik heb de indruk, maar kan dat niet hardmaken, dat er heel weinig vouchers echt uitgegeven worden bij instellingen?

wel aangevraagd maar verder niet uitgegeven?

weet ieamnd of er een score beschikbaar is van deze regeling?

 

bernd

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Een mooie actie, maar ik heb er niets aan gehad.

Zelf ook zo'n goud-omrand stuk papier aangevraagd; ligt hier nog en zal niet verzilvert worden omdat ik geen tijd heb om de juiste bestemming te vinden.

Zelf vind ik de korte termijn van verzilvering wat kort, minimaal een jaar zou me beter passen. Het is gelukkig niet ongebruikelijk om drukke periodes te hebben en daarin werk je in de eerste plaats voor je klanten en leg je de andere dingen opzij.

Over de aanvraag:

Na aanvraag hoor je een hele tijd niks, gemaild en blijkt het in behandeling te zijn; vervolgens ligt het na een week of zes in je brievenbus.

Wellicht zou een 21ste eeuwse reactie-tijd op z'n plaats zijn.

Dat bijv. Syntens ook op de hoogte gesteld wordt van de aanvraag is weer een pluspunt.

 

Maar goed, zoveel ondernemers, zoveel meningen.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Sinds de geboorte van de vouchers ben ik al benieuwd naar de resultaten ervan, maar ik kan die zelf nergens vinden. We zien/horen wel hoeveel er verkocht zijn, maar niet wat ermee gebeurd is ... of ... zoals bij PdB nog in de kast liggen.

 

Ik heb wel gesurfd naar de informatiepagina's. Er zijn er 5300 verkocht dit jaar, maar als ik dan kijk naar deprojecten dan staan daar slechts 10 vermeld. Kan natuurlijk zo zijn dat die informatie niet up-to-date is of dat het niet de bedoeling is om hier alle ingeleverde vouchers te vermelden.

 

Bydewee ... de administratieve doorlooptijd van aanvraag tot ontvangen verbaasd mij ook.

 

Ik zal vragen of een adviseur van SenterNovem op de vragen die "leven" m.b.t. de vouchers hier antwoord op kan/wil geven.

 

 

<>

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat innovatievouchers nergens nuttig voor zijn en in ieder geval niet bijdragen aan innovatie. Het nuttig effect van innovatie zit voornamelijk bij de instantie die de innovatie uitvoert, in dit geval dus TNO en andere instanties waar je met je voucher naar toe kunt. Ik zou niet weten wat ik met zo'n voucher zou moeten. Of zou een bedrijf met zo'n voucher naar ons kunnen komen om de innovatie bij ons te kopen? Dat lijkt me wel wat....

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat innovatievouchers nergens nuttig voor zijn en in ieder geval niet bijdragen aan innovatie. Het nuttig effect van innovatie zit voornamelijk bij de instantie die de innovatie uitvoert, in dit geval dus TNO en andere instanties waar je met je voucher naar toe kunt. Ik zou niet weten wat ik met zo'n voucher zou moeten. Of zou een bedrijf met zo'n voucher naar ons kunnen komen om de innovatie bij ons te kopen? Dat lijkt me wel wat....

 

 

 

Inderdaad, ondernemers die innovatie inkopen bij andere ondernemers. Dat is pas revolutionair :D Waarom zouden ze dat bij het innovatieplatform niet willen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ook wij hebben een innovatievoucher ontvangen. De besteding bleek alleen minder eenvoudig dan gehoopt.

We hebben contact gehad met TNO. Zij konden misschien wat voor ons doen, maar de voucher moet binnen een halfjaar na uitgifte ingeleverd zijn bij SenterNovem. In die korte tijd kan TNO geen project van de grond krijgen en zeker niet met 2500 Euro.

Bij een hogeschool konden ze een klein onderzoekje doen, wat een 'rapport' van max. 10 pagina's zou opleveren. Uiteindelijk hebben we de voucher besteed bij een MBO-opleiding. Even afwachten wat het eindresultaat zal worden, maar het lijkt goed besteed.

Link naar reactie
  • 0
Metaalunie bepleit bredere inzet innovatievoucher

 

De Koninklijke Metaalunie wil een ruimere toepassing van de innovatievoucher. Kleinere bedrijven kunnen met de voucher gesubsidieerd onderzoek laten verrichten bij universiteiten en andere publieke instellingen als TNO. Werkgevers in de metaalsector bepleiten dat ondernemers ook kennis moeten kunnen inkopen bij bedrijven in de private sector. Volgens Ronald Kousbroek van de Metaalunie gaat een mkb-ondernemer niet gauw naar een universiteit om daar zijn vraag op tafel te leggen. Na een tweejarige testperiode is de innovatievoucher in mei vorig jaar officieel geintroduceerd. Tot november kon het bedrijfsleven inschrijven op de 6.000 beschikbare vouchers. Subsidiebureau SenterNovum, dat de aanvragen voor de vouchers behandelt, verlengde de inschrijfdatum met een maand toen nog 900 exemplaren over waren. Het bureau liet weten ook dit restant gemakkelijk aan de man te hebben gebracht. De Metaalunie heeft echter een andere perceptie en beweert dat Senter Novum de laatste vouchers aan de straatstenen niet kwijtraakte.

 

bron: Het Financieele Dagblad (06-01-07)

Link naar reactie
  • 0

Metaalunie bepleit bredere inzet innovatievoucher

 

De Koninklijke Metaalunie wil een ruimere toepassing van de innovatievoucher. Kleinere bedrijven kunnen met de voucher gesubsidieerd onderzoek laten verrichten bij universiteiten en andere publieke instellingen als TNO. Werkgevers in de metaalsector bepleiten dat ondernemers ook kennis moeten kunnen inkopen bij bedrijven in de private sector. Volgens Ronald Kousbroek van de Metaalunie gaat een mkb-ondernemer niet gauw naar een universiteit om daar zijn vraag op tafel te leggen. Na een tweejarige testperiode is de innovatievoucher in mei vorig jaar officieel geintroduceerd. Tot november kon het bedrijfsleven inschrijven op de 6.000 beschikbare vouchers. Subsidiebureau SenterNovum, dat de aanvragen voor de vouchers behandelt, verlengde de inschrijfdatum met een maand toen nog 900 exemplaren over waren. Het bureau liet weten ook dit restant gemakkelijk aan de man te hebben gebracht. De Metaalunie heeft echter een andere perceptie en beweert dat Senter Novum de laatste vouchers aan de straatstenen niet kwijtraakte.

 

bron: Het Financieele Dagblad (06-01-07)

 

Helemaal mijn idee. Wij worden graag betaald met innovatievouchers! Andere ondernemers ook.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu enige ervaring met het uitgeven van deze innovatievouchers.

Uiteindelijk lukt het wel en in ieder geval bij de RUG te Groningen doen ze er goed marktonderzoek voor, maar het duurt wel even voordat je de juiste weg weet.

Na ruim anderhalf jaar regeling verbaast mij dat wel. Immers er zouden er nu ruim 6.000 ingediend moeten zijn en bij de meeste instellingen die ik gebeld heb wisten ze er weinig of niets van.

 

Wel kwam ik in contact met een MBO instelling in de provincie die er enkele tientallen bleek in te zetten door studenten in teams marktonderzoek te laten uitvoeren. Dus een soort betaalde studenten opdracht, maar of dat nu de bedoeling is??

 

Ik wacht eigenlijk op de evaluatie van de regeling.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou denken dat innovatievouchers bedoeld zijn om wetenschappelijk onderzoek enigzins te laten aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt. Zeg maar een soort van richtinggevend, zodat we geen miljarden steken in het onderzoek naar de voortplanting van de dwarsgestreepte boshagedis. Als de innovatievouchers nu worden gebruikt om marktonderzoek te laten doen, dan denk ik dat mijn evaluatie niet erg postief zal uitvallen.

Link naar reactie
  • 0

De innovatievouchers zijn inderdaad een verhaal met een lang staartje. Het is overduidelijk eerder bedoeld voor de grote bedrijven (200 +) om via deze weg R&D te stimuleren en kennis om te zetten in producten. TNO gerelateerde activiteiten zou je kunnen stellen.

 

En de kleinere ondernemer? Die heeft er een stuk minder aan. Zelf roept EZ al bijna een decennia dat het kleinere mkb juist sneller en eerder innovatie kan verwezenlijken en dat het een grotere bijdrage kan leveren aan de concurrentiepositie van NL. Maarja zo zijn er meer voorbeelden te noemen van de manier waarop de overheid de eigen plank misslaat. Sommige betrokken partijen zijn bijna niet op de hoogte van het bestaan.

 

Het kleine- en middenbedrijf wordt weer benadeelt. Het mkb kan idd wel naar onderwijzinstellingen voor uitvoering van markt- afnemers- en bijv. tevredenheidsonderzoeken. Het is niet totaal zinloos want vaak komt het in een innovatietraject voor dat aanvullende marktinformatie zeer wenselijk maar ook van groot belang kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik u er op attenderen dat de innovatievouchers morgen, 20 februari 2007, weer uitgedeeld gaan worden.

U kunt dus weer volop vouchers aanvragen. Indien u het afgelopen jaar een kleine voucher heeft aangevraagd, met het bedrag van €2500,- dan kunt u dit jaar alleen nog een grote voucher aanvragen. De grote voucher met een bedrag van €7500,-, kunt u wél jaarlijks aanvragen. Er geldt, net zoals vorig jaar, voor de grote innovatievoucher een eigen bijdrage van 1/3. De bijdrage van SenterNovem is dan maximaal €5.000,-.

 

Ten opzichte van vorig jaar, zijn er weer een aantal veranderingen. De belangrijkste veranderingen zijn:

* De innovatievoucher is na uitgifte een jaar geldig in plaats van een half jaar.

* Inzet van een derde partij (niet-kennisinstelling), is voor 1/2 subsidiabel in plaats van 1/3.

* De bedragen in verband met het Vedrag op de-minimissteun is gewijzigd. http://www.senternovem.nl/mmfiles/De%20minimisverordening_tcm24-212737.pdf

 

De innovatievouchers worden weer uitgedeeld volgens het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst haalt'.

Wees er dus snel bij! De vouchers kunnen aangevraagd worden tot 14 december 2007.

 

http://www.senternovem.nl/innovatievouchers/

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan het toch niet laten om even te gallen.

 

Kunnen ze die vouchers niet beter innovatieflyers gaan noemen.

 

Vorig jaar werd ik door mensen benadert of ik niet nog wat ideeën had omdat ze nog wat van die flyers over hadden. Ook via andere kanalen bereiken mij berichten waaruit blijkt dat deze flyers lang niet altijd gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.

 

Het lijkt op een soort voorjaarsaanbieding. Een beetje net als met de hotelbon. Goedkoop hotel maar je moet wel zelf je eten betalen.

En met die innovatieflyers mag je alleen overnachten in staatshotels en technoboerderijen. Als dat geen gekoppelde verkoop is ?

Link naar reactie
  • 0

Leuke vergelijking! :)

 

Er zijn blijkbaar aan de hand van de evaluatie van Najaar 2006 veranderingen aangebracht in enkele aspecten waarvan ik de langere bestedingstijd de belangrijkste vind. Maark wat er nu precies uit die evaluatie kwam is onduidelijk. De vouchers zijn hoofdzakelijk bedoeld om kennisvragen bij het mkb te stimuleren. Een kennisvraag is een algemeen begrip en kan gerelateerd zijn aan organisatorische innovatie en feitelijke (nieuwe product met R&D,TNO) innovatie. Soms vraag ik me af of het mkb de toegevoegde waarde van vraaggestuurde kwantitatieve of kwalitatieve onderzoeken door onderwijsinstellingen (projectgroepen van studenten in 1/2 jaar) wel ziet? Of dat ze liever met eigen "fingerspitzengefühl" werken. Ik zou zeggen, ervaar deze (veelal positieve) input eens voordat oordelen geveld worden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn blijkbaar aan de hand van de evaluatie van Najaar 2006 veranderingen aangebracht in enkele aspecten waarvan ik de langere bestedingstijd de belangrijkste vind. Maark wat er nu precies uit die evaluatie kwam is onduidelijk. De vouchers zijn hoofdzakelijk bedoeld om kennisvragen bij het mkb te stimuleren.

 

Een kennisvraag is een algemeen begrip en kan gerelateerd zijn aan organisatorische innovatie en feitelijke (nieuwe product met R&D,TNO) innovatie.

 

Soms vraag ik me af of het mkb de toegevoegde waarde van vraaggestuurde kwantitatieve of kwalitatieve onderzoeken door onderwijsinstellingen (projectgroepen van studenten in 1/2 jaar) wel ziet? Of dat ze liever met eigen "fingerspitzengefühl" werken. Ik zou zeggen, ervaar deze (veelal positieve) input eens voordat oordelen geveld worden.

 

 

Wat bedoel je nu precies te zeggen Thijs, ik kan er geen touw aan vast knopen. Welke stukjes tekst hoeren bij elkaar en waar begint een nieuwe alinea ?

Link naar reactie
  • 0

excuses, u hebt gelijk.

 

Het gaat om de waarde van de voucher voor het mkb.

Dat onderzoek door onderwijsinstellingen wel degelijk een waardevol middel kan zijn om kennisvragen te beantwoorden die gerelateerd zijn aan organisatorische innovatie.

 

Ik vind het positief dat de voucher de drempel naar onderwijsinstellingen verlaagt. De voucher geeft het mkb de mogelijkheid om met vrij lage kosten een "op maat" marktonderzoek uit te laten voeren.

 

In vorige reacties werdt deze waaarde van de voucher niet echt erkend.

 

:)

Link naar reactie
  • 0

Kunnen ze die vouchers niet beter innovatieflyers gaan noemen.

 

Vorig jaar werd ik door mensen benadert of ik niet nog wat ideeën had omdat ze nog wat van die flyers over hadden. Ook via andere kanalen bereiken mij berichten waaruit blijkt dat deze flyers lang niet altijd gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.

 

Kan iemand dan 's uitleggen waarvoor innovatieflyers bedoeld zijn, en hoe dat dan bijdraagt aan innovatie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Re:Kan iemand dan 's uitleggen waarvoor innovatieflyers edoeld zijn, en hoe dat dan bijdraagt aan innovatie?

 

In het kort de oorspronkelijke bestaansreden:

Met de innovatievouchers wil het kabinet het midden- en kleinbedrijf (MKB) stimuleren gebruik te maken van de aanwezige kennis bij kennisinstellingen.

 

met als doel:

Het versterken van de verbindingen en de samenwerking in het Nederlandse kennis- en innovatiesysteem.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.