Ga naar inhoud
  • 0

eigen fietsmerk?

Al gedurende 2 jaar loop ik te oriënteren naar wat ik nu eens als eigen bedrijf zou willen starten. Men zegt wel eens dat je iets moet doen wat je leuk vindt en goed in bent.

 

Nu ik voor de lol eens heb aangemeld voor een lascursus, begin ik er steeds meer lol in te hebben. Is weer eens wat anders dan hele dagen achter de pc zitten.

 

Nu kwam ik op een leuk idee om eventueel in toekomst een iegen fiets merk te beginnen. En dan met name handgemaakte ATB fietsen en deze onder eigen merk verkopen. In weze is alleen het frame van een ATB van het merk zelf, de rest aan remmen, tandwielen etc is in te kopen.

 

Ik zie het altans heel goed realiseerbaar voor me, maar hoe kom ik er achter of hier uberhaupt wel vraag naar is?

En welke wet en regelgeving komt hier allemaal niet bij kijken.

Ik neem aan dat een fiets ook aan eisen moet voldoen, maarja welke.

 

Ik ben erg benieuwd of jullie me hierbij wat kunnen informeren.

BTW lukt het me ook wel om website zo te programmeren dat mensen hun fiets geheel zelf kunnen samenstellen.

 

alvast ebdankt voor jullie meningen en adviesen

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat wil je precies ?

Eigen frames bouwen ?

Of gewoon een batchmerk ?

 

Als je wilt weten of er markt is, nou ga eens een paar fietsevenementen langs, ga eens bij fietsenmakers langs en vraag of die behoefte bestaat.

 

Idworx is het merk van Gaastra, familie van de Koga's en Batavus.

Die heeft een eigen merklijn opgezet met specifieke framekenmerken.

Let op, deze man heeft dus al een jarenlange ervaring in de fietsenwereld inclusief natuurlijk alle contacten.

 

Even kort , het is niet onmogelijk maar het zal niet meevallen.

En laten we eerlijk zijn, de grote ATBhause is voorbij, de racefietsenmakrt kwakkelt.

Verder komt het moment naderbij waarop vele echte fietsenwinkels zullen verdwijnen omdat de meeste winkeliers over hun uiterste houdbaarheid heen zijn, een opvolger hebben ze niet.

 

Je zult dus ook heel goed na moeten denken over verkoop en service kanalen.

Link naar reactie
  • 0

Zegt bike2build je iets?

Dat ken ik zeker ja. Wat dat betreft ben ik zeker niet de enige, maar is wel iets wat me leukt lijkt.

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Ter inspiratie dit jonge Nederlandse fiets producerende bedrijf Urbanbikeconcepts dat een nieuwe vouwfiets zonder ketting op de markt heeft gezet. Ook te vinden op de blog sproutstart. Hier kun je wat achtergrond verhalen lezen.

 

Is een beetje ATB frame trouwens niet van aluminium? Voor een echt goede verbinding las je dat niet maar verlijm je het.

Aluminium is ook prima te lassen hoor. Misschien heb ik ook nog voordeel bij dat ik product ontwerpen heb gestudeerd

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

 

Verder komt het moment naderbij waarop vele echte fietsenwinkels zullen verdwijnen omdat de meeste winkeliers over hun uiterste houdbaarheid heen zijn, een opvolger hebben ze niet.

 

Je zult dus ook heel goed na moeten denken over verkoop en service kanalen.

 

Aah, dus wat jij eigenlijk zegt is: Begin of neem een fietswinkel over. Verkoop hier fietsen en gebruik deze zaak als basis om in het klein bijzondere fietsen te produceren en deze in je eigen winkel te zetten. Vandaar uit werk je verder.

 

Is dat iets?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je je nog wel voldoende onderscheiden met ATB's? De fietsfabriek, maakt geen ATB's maar is wel succesvol. Succes zal afhangen van hoe onderscheidend je bent en hoe de markt jouw fietsen iets vindt toevoegen tov het huidige aanbod. Bovendien zijn er op de onderdelenmarkt enkele grote spelers.. shimano sram etc.. NB: Veel fietsen komen inmiddels uit taiwan/china en die worden vervolgens hier gespoten/afgemonteerd. M.a.w. de NL onderneming kan zich focussen op innovatie, design en handel....

Link naar reactie
  • 0

Het overnemen van een fietswinkel zou een optie kunnen zijn, maar ik denk dat je nog meer verkoopt als je via internet verkoopt. Je hebt dan geen kosten aan een winkel en je kunt je volledig focussen op het bouwen van frames.

 

Zover ik weet gaat santos nederland ook zo te werk, alleen weet ik niet waar zij hun frame laten maken. Als ik zo eens naar mijn eigen atb frame kijk, dan denk ik dat je dit toch na aantal lasdiploma's moet kunnen lassen. Alleen weet ik nog niet hoe ik me ga onderscheiden van andere framemerken. En tarief van mij Al ook stuk hoger liggen, dus er zitten wel wat twijfel punten in mijn plan

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Rare vraag misschien voor jou, maar heb je wel eens fietsen in elkaar gezet ?

 

Waar je mee zou kunnen beginnen is het inkopen van no name frames en daar zelf een badge op plakken.

Voor het zelf ontwikkelen van alu frames heb je niet aleen super lasvaardigheden nodig (lees jaren ervaring in het lassan van dun materiaal met verschillenden diktes) maar ook heb je veel technische ervaring als fietser en techneut nodig.

 

In Nederland zijn er een aantal grotere fietsenzaken bezig met eigen label fietsen, de prijsstelling van die fietsen is zodanig dat jij daar weinig aan over houd, niet genoeg om van te leven.

 

De enige optie die je hebt is een high end fietsontwikkelen en daar een dito prijskaartje aan hangen. Zoiets laat zich slecht combineren met andere werkzaamheden en again vraagt oook veel ervaring van jou als fietser. Tot op de dag van vandaag bouwt 99,5% van de fietsfabrikanten en verkeerdframe dus er is wel degelijk nog iets te verbeteren, echter, hoe ga jij de klanten vinden.

 

Als het opstarten van een internetwinkel voldoende zou zijn om een fietsenmerk te branden dan denk ik dat je er veel te makkelijk over denkt.

 

Aan de andere kant, je wordt niet niet gehinderd door enige kennis, dat kan een goed startpunt zijn.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit de uitdaging niet primair in de technische uitvoering, maar in een innovatief concept dat aanslaat bij de markt...

 

Juist.

En daarom is de keuze voor een fietswinkel ook goed.

Je heb een basis, geld (komt uit die winkel), contact met klanten, contacten met leveranciers. Je kan een prototype neerzetten om te kijken of het werkt.

En dan productie opschalen. Het toevoegen van een verkoopkanaal als internet is dan alleen een logistiek en technisch probleem.

Link naar reactie
  • 0

Je kan het ook anders benaderen... Gewoon in een product handelen waarin je gelooft (m.a.w. een product van anderen). Een soort Coolblue formule... Ondertussen je eigen product perfectoneren en introduceren... Ik denk dat veel bedrijven zo beginnen... Met internet als ondersteuning is je aanwezigheid/bereik gelijk een stuk groter... Toch weer een beetje kip-ei, want ook een internetwinkel moet zich onderscheiden...

 

Binnen de online fietsenhandel is er nmm nog wel ruimte voor een speciaalzaak.. Als actieve fietser zijn er voor mij maar 2 fietszaken die er echt op internet toe doen:

Bike2Build en Manteltweewielers.. Geografisch is er nog een enorm gat of heeft iemand daar nog ideeën over?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf een fanatieke wedstrijdrijder en heb enig ervaring met mountainbikes. Als ik persoonlijk een eigen fietsmerk zou beginnen, zou ik eerst goed nadenken welk imago de fiets moet krijgen. M.a.w. op welke doelgroep wil je en KUN je richten. Hierbij is het belangrijk om te weten of jij met jouw kennis zelf hoogwaardige frames kunt bouwen of dat je redelijke frames kan bouwen.

Jouw kunde bepaalt dus voor een redelijk deel de doelgroep. De doelgroep bepaalt vervolgens weer in sterke mate de consumentenprijs, het gebruikte materiaal, de te gebruiken onderdelen.

Daarnaast moet je bepalen hoeveel marge je erop kan maken en hoeveel je er kunt maken. Dat laatste kan ook invloed hebben op de doelgroep waar je voor kiest.

 

Er zijn ontzettend veel mountainbikemerken in Nederland! Veel fietsenboeren en andere lui kopen goedkope aluminium frames (dikwijls zelfde fabrieken als de duurdere merken) uit Taiwan etc. Geven het frame een kleurtje en een eigen naam en een fietsenmerk is geboren. Dit kan je aanknopingspunten geven om je te onderscheiden. Onderscheiden is erg belangrijk!

 

Frames van Santos komen volgens mij ook uit landen als Taiwan. Er zijn zeer weinig bedrijven die daar hun frames niet laten maken. Soms wil men het topmodel van een groot merk dit elders laten maken.

 

Met welk materiaal wil je werken? Klinkt als staal. Klopt dat?

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf als fanatiek ATB rijder, zocht het zelf vooral in duurdere segment.

Dus richting de wedstrijd ATB fietsen.

Probleem alleen is dat juist deze doelgroep heel sceptisch zal zijn over een nieuw merk.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf als fanatiek ATB rijder, zocht het zelf vooral in duurdere segment.

Dus richting de wedstrijd ATB fietsen.

Probleem alleen is dat juist deze doelgroep heel sceptisch zal zijn over een nieuw merk.

 

 

 

Klopt, het kost tijd. Maar is niet onmogelijk. Het duurdere segment laat zich ook kenmerken door deels meer kwaliteit en deels uitstraling/imago. Dat laatste kost tijd. Hoe onderscheidender je bent hoe makkelijker. Er zijn wel voorbeelden van beginnende merken die in mijn ogen langzaam een gewild kwaliteitsmerk (kunnen) bouwen.

 

Maar wat past bij jou als ondernemer? Veel tegen degelijke prijzen of weinig en een top imago? Bepaald ook wel je enthousiasme.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van wat voor jou de werkelijke uitdaging is kan je ook overwegen een high end merk te gaan opzetten voor de niche van fanatieke ATB'ers. Die zijn bereid veel uit te geven voor iets goeds, in die scene gaat het volgens mij als een lopend vuurtje, en men is toch op zoek naar iets nieuws, cools, sicks, wreeds, vets om zich mee te profileren.

(Toch? ;D)

Dan richt je je vooral op het opbouwen van het merk en minder op het technische, dat kan je dan elders inkopen en vanuit hun specialisme aan jouw merk laten leveren.

 

De vraag is ook of je als productontwerper wel zin hebt in de hassle van de verkoop en communicatie met leveranciers en klanten, enz.

 

Welke drijfveer ligt werkelijk ten grondslag aan je idee om zoiets op te starten? Als je dat achterhaalt weet je al meer, volgens mij.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van wat voor jou de werkelijke uitdaging is kan je ook overwegen een high end merk te gaan opzetten voor de niche van fanatieke ATB'ers. Die zijn bereid veel uit te geven voor iets goeds, in die scene gaat het volgens mij als een lopend vuurtje, en men is toch op zoek naar iets nieuws, cools, sicks, wreeds, vets om zich mee te profileren.

(Toch? ;D)

 

Die doelgroep, wanneer het mountainbikes betreft en niet freeriders of iets dergelijks, kiest vaak voor het merk. Daarbij speelt imago een hele grote rol. Zo zijn er merken die bekend zijn om hun innovaties en zijn daardoor bekend. Betekent gewoon een consequente lijn uitzetten (strategie) die past bij deze doelgroep. De kenmerken zijn er te achterhalen (naam merk, frame-type, gebruikte kleuren en waar wordt je bekend mee).

Vergeet niet materiaal keuze. Tegenwoordig is het topmodel van ieder merk van carbon. Wanneer je aluminium voor je topfietsen gaan gebruiken moet je met iets extra's komen wil het voor die doelgroep gaaf/stoer/vet etc. zijn.

Betekent dat je overgeleverd bent aan minimaal Scandium, Carbon, Titanium om mengsels van deze materialen. Bij het gebruik van carbon en titanium zie tegenwoordig dat men niet-functionele vormen in het frame aanbrengt voor de uitstraling van de fiets.

 

Dit is wel een mooi onderwerp, omdat bekenden van mij hier ook wel eens over nagedacht hebben en ik zelf ook. Ben op een gegeven moment ook verder gaan kijken hoe de merken het doen. Ook nieuwe merken.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.