• 0

Bonus uitkeren - hoe boeken?

Ik heb het volgende bij de hand:

 

Als aandeelhouder van een BV (deze aandeelhouder is zelf ook een BV) wil ik een werknemer van die BV een soort bonus betalen. Ik kan mijn aandelen nl verkopen en wil die werknemer daar een beetje van laten meeprofiteren. (vraag niet waarom en waarom hij niet gewoon aandelen heeft dit is ooit zo afgesproken).

 

Kan ik hem dit betalen als 'betaling aan een derde' en dit vervolgens via een IB47 aanmelden? Ik gebruik deze constructie vaak voor figuranten etc, maar dan gaat het om kleine bedragen. Dit zou gaan om iets in de trant van > 10.000.

 

Jullie reacties worden zeer gewaardeerd.

 

Abe

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

hmmm vallen bedragen die worden verstrekt door een aandeelhouder van werkgever en die (in)direct voortvloeien uit de dienstbetrekking ook onder de loonbelasting? Moet daarop het antwoord helaas schuldig blijven... Kan wel zeggen dat de fiscus meestal de materiële realiteit volgt. Als het geen betalingen zijn die voortvloeien uit de dienstbetrekking is er dan geen sprake van een schenking?

Link naar reactie
  • 0

OK sorry niet helemaal duidelijk blijkbaar, tweede poging:

 

BV 1 is aandeelhouder van BV 2. BV 1 wil een cashbonus uitdelen aan een werknemer van BV 2.

 

BV 1 heeft geen relatie met werknemer. Kan BV 1 middels een betaling aan een derde die cashbonus (van > 10.000) aan werknemer betalen? BV 1 geeft dit via een IB47 op aan de belasting en werknemer draagt hierover af. (werknemer moet deze bonus bij zijn aangifte vermelden bij inkomsten niet uit dienstverband)

 

het gaat dus niet om een slimme belastingtruuk maar meer om de vraag hoe krijg ik dat geld bij werknemer...

 

Alvast dank,

Abe

Link naar reactie
  • 0

Ja zo zit het ongeveer. De afspraak is eigenlijk tussen mij als directeur van de hmij (in haar hoedanigeheid van aandeelhouder) en de werknemer.

 

 

Ik zag overigens nu pas je aangepaste post moest even refreshen :P

 

Die schenking vind ik ook een beetje een raar idee. Zo'n 'betaling aan een derde' vind ik op zich heel handig aangezien de ontvanger hier de belasting over afdraagt. Ik weet dus alleen niet of dat ook met een dergelijk bedrag kan.

Link naar reactie
  • 0

De fiscus gebruikt de ib47-verklaring ter controle van de derde partij. M.a.w. of deze alles aangeeft. Zoals jij (waarschijnlijk) heb ik niets kunnen vinden of in de jouw beschreven situatie de LB-route gevolgd moet worden. Heb je al contact gehad met je dossierbehandelaar bij de belastingdienst?

 

Wat betreft die schenking... daarvan is waarschijnlijk sprake als er geen andere grondslag/titel is voor de betaling.

Link naar reactie
  • 0

Ja die schenking klopt idd denk ik. Die LB route is waarschijnlijk wel hoe de belastingdienst er naar zal kijken, ik heb al eens eerder zo iets soortgelijks bij de hand gehad waar een werknemer van een aandeelhouder aandelen kocht.

 

De info over die IB47 (dat formulier gebruik ik bijna dagelijks) is vrij karig op het net. Misschien toch maar eens bellen inderdaad. Ik hou jullie op de hoogte als ik iets relevants uitvind.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.