• 0

Kleinbedrijf met een super idee

Ruim twee jaar geleden heb ik een nieuw adverteerkanaal voor internet bedacht. Het is volgens mijn onderzoeken een super idee die ik nog niet (wereldwijd) ben tegengekomen. Ik ben er van overtuigd dat ik het bij een succes kan verkopen aan Google. Maar hoe ga ik als klein internetbedrijfje de markt op met dit super idee? Hieronder alvast mijn eigen bevindingen...

 

Het liefste wil ik het zelf ontwikkelen en de promotie/verkoop uitbesteden. Hiervoor is veel geld, maar ook de juiste kennis voor nodig. De bank wil geen risico lopen en een formal investor ken ik (nog) niet. Gezien de bank je alleen geld geeft, gaat mijn voorkeur uit naar een formal investor met internetkennis. Deze mensen hebben doorgaans meer affiniteit met hun geld en kunnen je daarom adviseren bij (dure) beslissingen. Een andere oplossing die ik kan bedenken zou een samenwerking met een grote internetprovider zijn (bijvoorbeeld KPN), want hun hebben alle ingredienten (budget, capaciteit, klanten, marketing, etc). om er een succes van te kunnen maken. Het idee is dus eigenlijk voor mijn bedrijfje te groot om het zelf te doen. Hoe pak ik dit aan? Het idee presenteren en de internetprovider doen overtuigen, vervolgens het kantoor uitlopen en het risico lopen dat ze het idee van je afpakken? Nee bedankt! Ik kan toch geen rechtzaak betalen, dus het idee ben ik sowieso kwijt. En waarom zouden ze met een klein bedrijfje in zee gaan en een aandeel laten houden in de winst?

 

Dus moet ik er eerst voor zorgen dat ik een octrooi heb, zodat internetproviders (of investeerders) een octrooilicentie kunnen kopen. Allemaal leuk en aardig, maar dat schijnt (alleen) in Nederland een probleem te zijn, omdat mijn idee met de "vrije internetmarkt" te maken heeft. Ik zou misschien de nieuw te ontwikkelen software kunnen beschermen. Ook dat geef onvoldoende zekerheid volgens het octrooicentrum, want met een kleine aanpassing in het octrooi kan een andere partij het ook beginnen. De kosten voor (wereldwijd) octrooi zijn schrikbarend en duurt minstens 10 maanden onderzoek, dus daar schiet ik voorlopig ook niets mee op... Een geheimhoudingsintentie zou een goedkopere oplossing zijn, maar hoe vertrouwelijk is dat?

 

Het verbaast me dat het idee nog niet bestaat. Alhoewel de tijd begint te dringen. Ik wil het niet langer uitstellen, heb er al veel tijd (= geld) ingestoken. Het is een nieuw adverteerkanaal via internet, dus volgens diverse adviseurs (bank, Syntens, etc.) is het niet slim om het eerst kleinschalig of regionaal aan te pakken. Wat moet ik met mijn idee gaan doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het hangt er een beetje van af wat je bereiken wilt, maar als dat verkoop aan Google is dan zijn octrooien misschien niet het belangrijkste. YouTube is volgens mij niet verkocht op basis van hun octrooi maar op basis van hun marktpositie.

 

Misschien is een joint venture een idee, om zo andere (kleinere) bedrijven samen te brengen die elkaar aanvullen en de benodigde kennis en middelen inbrengen. Als dat de wind in de zeilen krijgt sta je veel sterker naar investeerders toe.

Link naar reactie
  • 0

Het doel is niet om het aan Google te verkopen (het zou wel mooi zijn). YouTube is inderdaad vanwege zijn marktpositie verkocht. Ik wilde hiermee alleen aangeven hoe groot de potentie van mijn idee is. Het doel is niet om klein te beginnen, zodat een andere partij het grootschaliger kan gaan afpakken. Om snel te kunnen groeien heb ik de juiste mensen om mij heen nodig. Keihard acquireren bij andere (kleine) bedrijven? Dus mijn voorbeeld van KPN is te risicovol?

 

Weet iemand wanneer een octrooi voor mij zinvol is? Het kost veel geld, maar dekt wel het risico af dat iemand hetzelfde gaat beginnen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand wanneer een octrooi voor mij zinvol is? Het kost veel geld, maar dekt wel het risico af dat iemand hetzelfde gaat beginnen...

 

 

 

Een goed octrooi bestaat soms uit een lappendeken van octrooien om zo de concurrentie de pas af te snijden. en dan nog wil een concurrent nog wel eens een omweg vinden.

In jouw geval denk ik dat vooral snelheid de sleutel is, maak een goed plan hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw dienst snel uit te rollen is en meteen onder de aandacht wordt gebracht door vakbladen cq blogs.

Een inventieve concurrent kun je toch niet tegenhouden, maar met snelheid kun je hem wel voorblijven, tijd is niet in alle opzichten te koop.

 

Wat voor investeringen denk jij nodig te hebben in termen van mensen, geld en tijd ?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik precies nodig heb moet ik nog in een businessplan beschrijven. Ik heb nu een PVA en presentatie. Ik heb voor de ontwikkeling een extra programmeur, een netwerkbeheerder, vormgever, copywriter (meerdere talen) en marketeer nodig. Als het product klaar is heb ik bedrijven nodig die advertenties (van derden) kunnen aanleveren. Voor de ontwikkeling schat ik nu ongeveer EUR 50.000 - 100.000 nodig te hebben. Voor subsidie komen we in aanmerking.

 

Ik moet alle risico's in een plan afdekken. Ik ben de enige software en business engineer, dus ik heb meer mensen nodig voor "what if". Doordat ik een kleinbedrijf heb, is het enorm moeilijk om geld en tijd te winnen. Meestal doe ik alles zelf, alleen gaat dat niet in een half jaar allemaal lukken. Ik ga eens denken aan een joint venture.

 

TwaLevel: wat kan Paul Molenaar volgens jou betekenen voor mij? Ik vind geen referenties op zijn site.

Link naar reactie
  • 0

Beste Deen,

 

Inderdaad, ik ben het zeker met ExTax eens; keihard acquireren, en er dus ook voor de volle 100% voor gaan. Desnoods wat accountmanagers aannemen die je kunnen helpen. Dit kost natuurlijk allemaal geld, maar snelheid is gebaat, als je het te langzaam aan doet zullen andere partijen je opmerken en je kopieren met misschien een nog beter uitgedacht conept.

 

Dus ga op zoek naar investeerders, misschien zijn er hier op HL een aantal, of misschien mensen in je omgeving?

Link naar reactie
  • 0

mijn bedrijfje

 

spreek liever over je bedrijf, anders blijft het klein... ;)

 

als je even goed zoekt op dit forum en wat googelt, moet je toch echt wel wat informals en adviseurs weten te vinden, lijkt me.

 

kijk maar eens op www.startkapitaal.com, verplichte literatuur.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

als je even goed zoekt op dit forum en wat googelt, moet je toch echt wel wat informals en adviseurs weten te vinden, lijkt me. kijk maar eens op www.startkapitaal.com, verplichte literatuur.

 

De gids Startkapitaal ken ik en Edo van Santen heb ik ook meer gezien op dit forum. We wonen zelfs bij elkaar in de buurt (10 km) zie ik net!

 

Ik kan natuurlijk mijn idee bij die verschillende investeerders presenteren, maar hoe vertrouwelijk is dat? Waar moet je op letten? Welke investeerder past het beste bij jou idee? Is een geheimhoudingsintentie voldoende? Ik ben erg voorzichtig met mijn idee, dus ik ga hier geen oproep plaatsen. De omschrijving “nieuw adverteerkanaal via internet” lijkt me voorlopig voldoende om investeerders te motiveren. Wie heeft hier goede of slechte ervaring met investeerders?

 

Ik heb vandaag nog eens gesproken met een octrooideskundige. De kosten zijn vanaf EUR 5.000,- en het duurt minstens 10 maanden voordat het onderzoek klaar is. Daarna kun je in 30 mnd. kiezen of je het ook wereldwijd wilt aanvragen, kosten vanaf EUR 20.000,- kaaaaching!!! Het maken van deze kosten werd mij eigenlijk afgeraden. Ik ben er dus inmiddels achter dat je beter flink gas kan geven zonder octrooi en het budget beter aan het product kan besteden. Wellicht kan een investeerder adviseren wat de beste keuze is. Ondertussen blijf ik rondzoeken!

Link naar reactie
  • 0

Het vestigen van een octrooi is duur, het beschermen ervan vergt vaak een nog diepere buidel.

 

Uiteindelijk wordt ieder goed idee toch door de concurrentie opgepakt, dus snel op de markt brengen is het overdenken waard. Misschien kan je je energie en geld beter besteden aan het vinden van een (launching) customer en daarmee een voorsprong op de markt opbouwen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

TwaLevel: wat kan Paul Molenaar volgens jou betekenen voor mij? Ik vind geen referenties op zijn site.

 

Twee jaar geleden een nieuw advertentiekanaal voor internet bedacht, maar geen tijd gehad om je in die markt te verdiepen?

 

Paul Molenaar was directeur van Ilse en is nu verantwoordelijk voor alle digitale activiteiten van Sanoma Publishers. Ooit van Sanoma gehoord?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wauw dat is heel wat het innovatie dillema van kip of het ei dat probleem kennen we ik zou inderdaad acquireren dat is het best en wat betreft het beschermen van je idee doe het meest cruciaal gedeelt zelf bescherm dat los van de andere componenten en bouw er een agreements contract voor waar alleen vertrouwde partners inzage van krijgen.

 

Zo kunt je dan je idee verder uitbouwen en mettertijd beter afspraken op maken. trouwens de overige reactie bevatten goeie tips. Aangezien ik zelf begin ook een kleinbedrijf met een super idee zat ik ook in het begin met de hand in het haar maar je leert naarmate je de goeie informatie opneemt die te maken hebben met je produkt en onderneming. 8)

Link naar reactie
  • 0

Beste Deen,

 

Ga is kijken of het echt een super idee is? Check het met demo bij familieleden en vrienden, voordat je er euro's en tijd in steekt. Dit kan je denk ik gewoon doen zonder geheimshoudings verklaring.

 

En zoek uit of het idee al in de markt is gezet of reeds bestaat. Dit betekend, googlen, octrooibibliotheek nagaan, enz.

 

Heb je er vertrouwen in schrijf dan je plan, waarin je dus direct de plannen uitschrijft zoals je graag het bedrijf in de markt ziet. Calculeer bedragen die je daarvoor nodig hebt. (vaak zet iedereeen dit te laag in z'n plan).

 

Tja...... en dan kapitaal zoeken. Zoals je schrijft zal je een flink bedrag nodig hebben. De bank zal dit niet zomaar geven, zeker als je geen zekerheden hebt als een eigen huis of goede vaste baan. Contact zoeken met mogelijke investeerders. (en dit kunnen natuurlijk ook bedrijven zijn).

 

Als je advies nodig hebt ga ik graag een keertje om de tafel met je zitten.

 

Gegroet en succes JW

 

 

 

 

 

 

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Juist omdat ik het met familie, vrienden, adviseurs, etc. heb besproken kan ik zeggen dat het een super idee is. Heb al veel onderzoek gedaan, maar het bestaat echt nog niet!

 

Ik denk dat ik zo moet aanpakken:

1. businessplan schrijven

2. kapitaal vinden voor ontwikkeling

3. ontwikkeling prototype

4. launching-customer voor omzet en voorsprong

5. doorontwikkeling product

6. joint-venture vinden voor sales/promotie

 

Tijdens mijn zoektocht zal ik geheimhoudingsintenties gebruiken bij organisaties waar nodig is. Of ik octrooi ga aanvragen hangt af van de investeerders, hierin laat ik mij adviseren.

 

Twee jaar geleden een nieuw advertentiekanaal voor internet bedacht, maar geen tijd gehad om je in die markt te verdiepen?

Ik had andere prioriteiten in mijn bedrijf waardoor ik geen tijd en geld had voor nieuwe ontwikkelingen. Ik heb me enorm in de markt verdiept, alleen moeten er nu grote beslissingen genomen worden waar ik onzeker over ben.

 

Paul Molenaar was directeur van Ilse en is nu verantwoordelijk voor alle digitale activiteiten van Sanoma Publishers. Ooit van Sanoma gehoord?
Ja ik ken Sanoma. Ik kan ze zelfs goed gebruiken bij mijn idee. Ik zal later met m'n businessplan eens contact gaan opnemen.

 

Er zijn heel veel waardevolle reacties gekomen op dit topic! Ik had dat niet verwacht. Bedankt jongens!

Link naar reactie
  • 0

Juist omdat ik het met familie, vrienden, adviseurs, etc. heb besproken kan ik zeggen dat het een super idee is. Heb al veel onderzoek gedaan, maar het bestaat echt nog niet!

 

Sorry dat ik je vrijdagmiddag nog even kom verzieken.

Als ik lees dat familie en vrienden het een goed idee vinden dan denk ik altijd : "zouden deze mensen tegen je zeggen "wat een ballen idee" ?

Nee het zijn niet voor niks vrenden en familie die horen je te steunen, daarbij gaat het ook nog eens om een idee waar de meeste waarschijnlijk zakelijk gezien geen kaas van gegeten hebben.

Adviseurs zijn sowieso altijd voor, als ze zeggen "nee het is nks" valt er namelijk niks meer te adviseren. Verder zou een nee van een adviseur in zijn nadeel kunnen werken omdat jij denkt "wat een kl%$#^%k dat hij het niks vind". De goede daargelaten natuurlijk.

 

Ik zou eerst een demo maken, en dan eens kijken welke partijen je kunt benaderen zonder gelijk je idee kwijt te zijn.

Probeer het eens via de NOVU, die hebben vast wel mensen in hun netwerk die jou kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Deen,

 

Via mijn onderneming begeven wij ons wel vaker op het gebied van anticipatie bij internetprojecten.

 

We hebben programmeurs en developers op gunstig uurtarief en hebben beiden (compagnons) ca. 5 jaar per persoon ervaring in de internet marketing.

 

Hierdoor kunnen wij vaak op voorhand goede concepten alvorens te lanceren al doorontwikkelen, laten programmeren, testen, en lanceren.

 

 

Vooral die laatste is belangrijk als je eenmaal de eerste fasen gehad hebt. Snel grote stappen maken...en dat is op een wereld waar er 8 miljard pagina's bestaan niet gemakkelijk.

 

Misschien zijn partijen zoals wij iets voor je om inderdaad, zoals eerder gesuggereerd, een joint venture mee op te zetten....zij hebben er dan namelijk zelf ook belang bij om het enigszins geheim te houden! Het is dan ook hun project.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn partijen zoals wij iets voor je om inderdaad, zoals eerder gesuggereerd, een joint venture mee op te zetten....zij hebben er dan namelijk zelf ook belang bij om het enigszins geheim te houden! Het is dan ook hun project.

 

Waarom jullie? Het marketing- en verkoopsucces van jullie concepten straalt er niet vanaf. Het spijt me dat ik kritisch moet zijn...

 

Ik zie eventueel een samenwerking, maar dan meer op technisch gebied. Dit gaat dan over andere activiteiten (o.a. vormgeving) van mijn bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

@Deen,

 

Bedrijven zoals het onze...wil dus niet zeggen WIJ...iedereen heeft zo zijn eigen manier van uitingen en zijn eigen beeld bij hetgeen hij wil bereiken.

 

Dat jij onze projecten niet de succes uitstraling vindt hebben kan een smaakkwestie zijn en derhalve..hoe lang is het project al actief? Wat hebben concurrerende projecten gedaan!? Etc, etc...

 

Ontwerp kan los staan van succes...(heeft er wel veelvuldig mee te maken uiteraard!).

 

Ps..voor alleen techniek ben je uiteraard ook van harte welkom zoals je zelf aangeeft....

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je kun niet voorzichtig genoeg zijn!!!

Timmer de zaak juridisch gezien zoveel mogelijk dicht, zoek een adviseur die alles weet van het beschermen van ideeen en vertel niemand erover.

Ik was ooit zo dom om Sanoma en nog een andere multinational te vertellen over een innovatief idee wat ik had. Beide gingen met mijn idee aan de haal.

NDA, geheimhouding etc. Het stelt geen ruk voor.

Ze hoeven je idee ook maar iets te veranderen om het als hun eigen idee te claimen. En steggelen met de juridische afdelingen van dergelijke bedrijven is geen lolletje.

 

Echt, zorg eerst voor geld voor een adviseur. De rest komt later.

Link naar reactie
  • 0

Gezien je vele vragen en de onervarenheid die daaruit blijkt, zou ik bij een grotere investeerder aankloppen. Als die in je idee gelooft zorgen ze niet alleen voor de funding maar ook voor een goed team, een ceo en een sales persoon b.v.

 

 

 

En wat zou Deen als hij inderdaad onervaren is dan nog te beiden hebben?

Ideeen zijn nagenoeg waardeloos.

Link naar reactie
  • 0

En wat zou Deen als hij inderdaad onervaren is dan nog te beiden hebben?

Ideeen zijn nagenoeg waardeloos.

 

Ideeen zijn in het geheel niet waardeloos. Wat je bedoelt, denk ik, is dat je meer hebt aan een goed team met een slecht idee dan andersom.

 

Ik neem aan dat Deen de aangewezen persoon is om het idee uit te voeren, niet als ceo, maar wel als cruciaal lid van het team. Als de oprichter geen competenties heeft dan is het inderdaad zinloos om verder te praten.

Kijk naar Google, de beide oprichters hebben geen titel in de directie, maar zijn wel cruciaal voor het bedrijf.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.