• 0

In dienst nemen met terugwerkende kracht?

Sinds een aantal maanden is een vriend van mij als freelancer werkzaam bij mijn bedrijf. Ik heb een BV die op 17 juli is opgericht. Sinds begin november zijn de werkzaamheden zo veel geworden dat de vriend nu full-time werkzaam is in het bedrijf. Daarom wil ik hem in dienst nemen.

 

Nu heb ik het volgende probleem: Moet ik hem van 1 nov. tot 13 november als freelancer betalen, of kan ik hem in dienst nemen per 1 november? Ik heb namelijk ergens gelezen dat je binnen 2 dagen moet melden als je iemand in dienst neemt. Hij werkt namelijk sinds 1 november full-time op het kantoor.

 

Mag het volgens de belastingdienst dat ik deze vriend een arbeidscontract aanbied met de begindatum 1 november? (Ik wil zijn salaris namelijk eind van november overmaken).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is tegenwoordig niet meer zo dat je binnen 2 dagen moet aanmelden maar de eerste dag al, de zogenaamde eerstedagsmelding. Beter is het voor de aanvang te melden. Je kan je inspecteur toestemming vragen om alsnog per 1-11 aan te nemen. En anders neem je hem toch per morgen in dienst en betaal je hem overuren, starters bonus of iets anders uit.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Met terugwerkende kracht een werknemer in dienst nemen gaat niet zo eenvoudig. Je kan dit eventueel wel aan de inspecteur voorleggen. Maar zoals de voorgaande post ook al stelt, je hebt te maken met de Wet eerstedagmelding. Deze is van kracht sinds 1 juli jl. Op de site van de Belastingdienst vindt je alle informatie hierover.

 

 

De verplichting om eerstedagsmelding te doen geldt voor werknemers die op of na 4 juli 2006 bij u beginnen te werken. Voor werknemers die al voor 4 juli bij u werken, hoeft u geen eerstedagsmelding meer te doen. De eerstedagsmelding moet uiterlijk de dag vóór het begin van de werkzaamheden bij de Belastingdienst binnen zijn. Er bestaat 1 uitzondering: als u met de werknemer afspreekt dat hij nog dezelfde dag bij u komt werken, dan mag u de werknemer op die dag aanmelden, maar wel vóór het begin van de werkzaamheden.

 

Zie voor meer informatie de FAQ eerstedagsmelding

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.