Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AngelaH
AngelaH
Goedemiddag,
Ik zit met een probleem, ik hoop op wat tips & advies.
Onlangs ben ik gestart met mijn onderneming welke een beetje snel en vluchtig van de grond is gekomen waardoor er weinig tijd was om juridisch & structureel alles goed dicht te timmeren. (het gaat om o.a. website & huisstijl ontwikkeling) Mijn eerste klant is dus een bekende waarbij je dus in geen geval verwacht dat daar problemen op zullen ontstaan. Fout gedacht dus.
Even concreet:
Ik heb een offerte doen toekomen naar klant (= bekende)
Klant = akkoord gegaan en heeft offerte/orderbevestiging ondertekend.(incl. paraaf op elke pagina)
Op de 1e pagina staat duidelijk vermeldt dat de oplevertermijn in overleg is.
Daarna volgt een specificatie van de aanbieding (welke misschien niet helemaal volledig & duidelijk is)
Laatste pagina het bedrag ex en incl btw met daaronder vermeldt dat beide projecten zo spoedig mogelijk én in overleg worden opgeleverd. En dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn. + nog wat logische zaken.
Hierop heeft de klant akkoord gegeven met een handtekening.
De algemene voorwaarden heb ik niet aan de klant meegegeven
Nu zit ik dus met het volgende.
Klant eist extra's welke niet in de getekende offerte/orderbevestiging zijn opgenomen (zoals beeldbewerking en bijv een betalingsmodule in de site etc)
Klant heeft een advocaat een brief laten sturen waarbij wordt aangekaart dat de oplevertermijn te lang op zich laat wachten (terwijl in de orderbevestiging hier geen datum op vermeldt staat en hier ook geen officiële afspraak over is gemaakt. Ik heb altijd gezegd dat we ons best doen maar dat het lastig is om een precieze datum aan te geven wanneer het af is. In de brief staat dat wij een starre en niet cooperatieve houding tav klant hebben, dit is volstrekt onjuist wij doen juist ons uiterste best om aanpassingen te doen en de wensen vd klant tegemoet te komen.
Het is toch logisch dat als je met een project bezig bent dat dat ook tijd in beslag neemt om aan de wensen vd klant te kunnen voldoen. Aangezien klant zelf alles perfect wil hebben, regelmatig wijzingen aanbrengt, en een goede vinger in de pap wil hebben. Ik heb een fixed price gemaakt, en reken ook al geen reiskosten e.d. De klant vind dat deze teveel betaald (maar waarom ga je dan akkoord?) en vind dat het te lang duurt. (terwijl ze zelf steeds met wijzigingen komt en informatie niet op tijd aanlevert). Nu vind klant dat ze geld misloopt en dat op ons zou moeten kunnen verhalen.
Kortom, ik laat me een beetje intimideren door deze klant en voel me daar niet prettig bij. Daarom ben ik de klant al een aantal keer tegemoet gekomen. Maar voel me nu flink in het ootje genomen.Omdat ik nu een advocaat achter mij aan heb wat geheel onrechtmatig is. Het enige punt is, hoe sterk sta ik? Kan ik verwijzen naar mijn alg voorwaarden? Ook al heb ik klant deze niet in laten zien? Moet ik reageren op de brief vd advocaat?
Welke afspraken zijn rechtsgeldig? Hoe zit het met mailcontact is wat daarin staat rechtsgeldig en in welke mate?
Doordat ik daar nu onzeker over ben weet ik niet goed wat mijn positie & recht is. Het liefst zou ik de klant de extra kosten in rekening willen brengen (alhoewel ik wel al per mail heb toegezegd dat de extra's gedaan zullen worden) Wat kan ik doen om dit allemaal weer recht te trekken?
Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie advies. Aldoende leert men :)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag