• 0

Schuld uit oude onderneming betaald door nieuwe werkgever

Vraagje,

 

Heb enige tijd geleden een onderneming gehad die een lening had gesloten bij de bank.

Voor deze lening had ik mij persoonlijk garant gesteld.

 

De onderneming kon de lening niet betalen, waarnaar de bank bij mij aanklopte om de lening in te lossen.

De onderneming heb ik beindigd, en ben bij een nieuwe bedrijf in loondienst gaan werken.

 

Met dit bedrijf heb ik afgesproken de lening aan de bank voor mij te betalen, indien ik orders naar binnen bracht.

Dit heeft ook plaatsgevonden. Vanwege de door mij binnengebrachte orders steeg de omzet van mijn werkgever fors en loste hij ook mijn schuld bij de bank in.

 

Nu is de vraag of ik over dit bedrag dat aan de bank betaald is ook in de inkomstensfeer nog een naheffing van de belastingdienst kan verwachten, daar de belastingdienst het mogelijk als prive inkomsten kan beschouwen? Kan iemand mij aangeven hoe ik dit kan voorkomen? Immers indien de originele schuld door de onderneming was ingelost aan de bank zou daar geen belasting over worden geheven. Het enige wat ik gedaan heb is mij garant gesteld voor die schuld, welke ik door mijn werkgever heb laten inlossen.

Ook mijn werkgever wil hieraan haar volle medewerking geven om een naheffing van de belasting bij mij te voorkomen.

 

Wie kan mij voorzien van een goed advies?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gezien de informatie die je geeft vloeit het aflossen van de schuld voort uit de arbeidsverhouding (loon) en kun je zeker een naheffing verwachten. Je werkgever dient derhalve ook rekening te houden met de heffing van de werkgeverslasten. Simpel gezegd, het bedrag wat je werkgever heeft afgelost bij je bank zal aangemerkt moeten worden als inkomsten uit arbeid.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Wanneer jouw werkgever de schuld aflost, heb jij nu een schuld aan je werkgever.

 

Het probleem met de inkomstenbelasting komt pas op het moment dat jouw werkgever de schuld kwijtscheldt.

 

Indien er een lage rente wordt berekend (is wel verplicht) en je de schuld aflost, krijg je geen naheffing. Hiermee voorkom je tenminste de aanslag in één keer.

 

Bovendien is lenen van de werkgever goedkoper dan bij een bank. Let op er moet dus wel (een lage) rente door je werkgever worden berekend!

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nu wel de garantstelling staan (iets te snel gelezen). Echter, de garantstelling alleen is niet afdoende. Er zal alsdan sprake moeten zijn van een duidelijke overeenkomst waaruit blijkt dat er sprake is van een financiering vanuit de zijde van de werkgever.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er nog onduidelijkheid over de feiten.

Naar mijn mening zijn er 2 mogelijkheden:

1. Je hebt nu een schuld bij je werkgever. In dat geval zal je rente moeten betalen, als je die rente niet hoeft te betalen kan dat gezien worden als loon, waarover belasting betaald moet worden. Dit is omdat dit voortvloeit uit de arbeidsverhouding en jouw werkgever niet aan iedereen zonder meer renteloze leningen verstrekt.

2. Je werkgever heeft de schuld voor jou betaald als vergoeding voor het binnenhalen van de order. Dit geval is wat lastig, omdat die aflossing tot het loon behoord, het is immers een vergoeding voor arbeid. Wat het lastig maakt, is dat een netto bedrag is uitgekeerd en dat het dus "gebruteerd" dient te worden. Dit betekent dat er belasting over dit bedrag betaald moet worden. Omdat belasting over het bruto bedrag wordt betaald, kan je niet makkelijk de belasting uitrekenen, omdat die betaalde belasting ook weer tot loon behoort.

Om dit uit te rekenen heeft een boekhouder/accountant wel een stukje software die het voor jouw specifieke situatie uit kan rekenen.

 

Als ik jouw stukje lees lijkt het op de 2e situatie, dus ga een keer met de boekhouder praten...

Succes

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.