• 0

Sportvloer zonder lijnen

Hey, daar is ie weer..een nieuw idee:

 

Ik vraag me af, het moet met de huidige techniek toch wel mogelijk zijn om een sportvloer zonder vaste belijning te maken? Ik stel me gewoon een vloer voor waarbij je de belijning per sport digitaal kunt "projecteren" of op een andere manier op de vloer krijgt (lampjes of iets dergelijks)

 

Willen jullie eens meedenken hoe je zoiets zou kunnen doen?

 

Groet, Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

;D

 

Wil je dat her zo open op het forum hebben ?

 

Projecteren is lastig omdat er dan geen objecten in de bundel mogen komen, lukt dat met sporten ?

Lampjes kan maar is duur

 

Mogen het van te vroen vastgestelde belijningen zijn ?

Of wil je alles kunnen instellen, dat maakt namelijk nogal wat uit.

 

En niet onbelangrijk, wat is de klant bereid te betalen ?

Link naar reactie
  • 0

Mag hier open op het forum, ik ben namelijk niet de verkoper maar de koper van zoiets. Dus vraag me meer af welke technieken er mogelijk zouden zijn om zoiets te verwezenlijken.

 

Ik denk inderdaad dat de belijning vast zou moeten zijn. Maar gewoon een egale vloer, en als er gevoetbald word zijn de lijnen voor het voetbalveld zichtbaar en als er gevolleyballd word dan staat er een volleybalveld.

 

Dit leek me leuk, maar bestaat volgens mij nog nergens...tenminste, niet dat ik weet.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, van mij mag het hier uitgevonden worden. Ik ben hier eigenlijk naar op zoek, maar kan er helemaal niets over vinden.

 

En aangezien er hier heel wat creativiteit meeleest dacht ik, ik stel de vraag hier maar eens.

 

Maar je mag me ook in een PM uitleggen wat de oplossing voor mijn probleem is natuurlijk. Dan brengen we het samen op de markt en zijn we binnen een jaar multimiljonair... :o ;D

Link naar reactie
  • 0

maak er een groot LCD scherm van, met "touch screen", zodat je meteen kan detecteren of een bal in dan wel uit is.

Kan je meteen leuke xbox spelletjes spelen!

 

Het is me niet helemaal duidelijk wat dit toevoegt aan de vraag? Lijkt me niet aan te bevelen als 12 voetballers over je touchscreen lopen...maar goed.

Link naar reactie
  • 0

Je zou in de huidige vloer, vaak hout verzonken uitsparingen kunnen maken.

Dit voor verschillende speelvelden.

Daar in heldere led((rgb)strips). http://www.lagotronics.com/nl/sales-lagoled-strips.htm

Zo kun je bepalen wel speelveld je activeerd.

Wel moet het oppervlak lichtbak dezelfde eigenschappen als de vloer hebben.

Of als een dansvloer http://www.lagotronics.com/nl/sales-lagoled-dance.htm

Kun je zelf bepalen wat je aanzet.

He,,, :Dzelfs mogelijkheden voor nieuw soort spelen, wisselend speelveld.

 

zo maar aan brainstormen hoor, ;)

Link naar reactie
  • 0

maak er een groot LCD scherm van, met "touch screen", zodat je meteen kan detecteren of een bal in dan wel uit is.

Kan je meteen leuke xbox spelletjes spelen!

 

Het is me niet helemaal duidelijk wat dit toevoegt aan de vraag? Lijkt me niet aan te bevelen als 12 voetballers over je touchscreen lopen...maar goed.

 

ik probeer aan te geven dat de mogelijkheden onbeperkt zijn.

Dus, maak niet alleen de lijnen programmeerbaar, maar denk even door, en bouw er ook een balsensor bij.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klikt wel als een heel cool project, al denk ik wel dat je de hele zaak moet verbouwen (of nieuwbouwen).

 

Je zou eens kunnen uitzoeken of het mogelijk zo'n gymzaalvloer ook (semi)transparant op de leveren. Als dat zou is zou je eronder via EM wire of folie de velden kunnen leggen en doen oplichten waar nodig.

 

Iets in/op een bestaande vloer monteren lijkt me riskant omdat zoeits op een gegeven moment meer/minder slijt dan de rest en zo een struikelblok wordt...

 

Nog een maf plan: Een vloer met daarin een kleurstof verwerkt die o.i.v. van (uv) licht is te 'schakelen' tussen 2 kleuren (zulke materialen bestaan). Je zou dan voor aanvang het patroon moeten schrijven middels projectie, maar tijdens gebruik zit je niet met (laser)stralen die verblinden of onderbroken raken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik zat zelf ook te kijken naar folie of lichtprojectie van onder. En het is ook een heel cool project, helemaal omdat dit maar 1 dingetje uit een rij van vele innovatieve dingen uit het project is.

 

Maar goed, als ik het zo hoor moet het wel mogelijk zijn. Waarom het nog nooit gedaan is zal dan wel een kostenplaatje zijn, een lijn trekken is natuurlijk de goedkoopste optie. Een lijnloos veld wat je multifunctioneel kunt inzetten zal wel nog nooit ergens nodig zijn geweest?

 

Nog even over die balsensor, om te controleren of de bal over de lijn geweest is (makkelijk bij voetbal en tennis enz). Dit lijkt me de volgende stap inderdaad. Heb je geen lijnrechters meer nodig bij tenniswedstrijden, scheelt toch al snel een mannetje of 6 langs de lijn. ;)

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan inktsoorten die door verwarming van temperatuur kunnen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de plassticker die van zwart naar transparant gaat.

Ook zijn er kleur naar kleur veranderingen mogelijk.

Als je de huidige kunststof belijning van deze inkten voorziet en tevens een mogelijkheid tot verwarmen in stopt, en als ik dat schrijf dan heb ik daar ook een of meerdere oplossingen voor, dan ben je relatief snel klaar.

Kan in bestaande en nieuwe zalen toegepast worden.

 

De uitkleur zou dan vrijwel gelijk aan de huidige vloerkleur moeten zijn, de aan kleur uiteraard iets anders.

 

De stalen heb ik helaas niet zo voor het grijpen, anders had ik even snel kunnen kijken welke variaties mogelijk zijn.

Omslagpunt is "instelbaar" van circa 20 tot 50 graden celsius.

Link naar reactie
  • 0

Enige 'nadeel' daarvan is inderdaad dat je het veld niet kunt laten checken of de bal in of uit is. Wat dat betreft was het idee van Roozeboos wel goed, dat zou een volgende stap kunnen zijn natuurlijk....een sportveld wat zelf kan beslissen of de bal in of uit het veld is.... :o

 

Maar okay, de basisvraag ging inderdaad over de belijning. Ik krijg goede feedback over de mogelijkheden...of zoals Barry Stevens zou zeggen: "vooral doorgaan". ;)

Link naar reactie
  • 0

Enige 'nadeel' daarvan is inderdaad dat je het veld niet kunt laten checken of de bal in of uit is. Wat dat betreft was het idee van Roozeboos wel goed, dat zou een volgende stap kunnen zijn natuurlijk....een sportveld wat zelf kan beslissen of de bal in of uit het veld is.... :o

 

 

Ow wie zegt dat. ;)

Afhankelijk van de productiemethode zoou je ook op basis van een gesupperponeerd signaal een flux verandering kun meten die aan kan geven of er een voorwerp in de buurt van of op de lijn komt.

Dat kan een bal zijn maar ook een spelersvoet.

Met een kleine transponder in de bal zou je een driedimenionaal beeld kunnen creeren.

De vogende stap is dat je op verschillende plaatsen in de wereld op diverse holodekken tegen elkaar kunt spelen op verschillende velden met één virtuele bal.

 

Maar volgens mij gaat het om een betaalbaar product bestaand uit proven technology, dan zou ik gaan voor de thermocoloribelijning van 4M.

 

Beam me up Scotty.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van de productiemethode zoou je ook op basis van een gesupperponeerd signaal een flux verandering kun meten die aan kan geven of er een voorwerp in de buurt van of op de lijn komt.

Dat kan een bal zijn maar ook een spelersvoet.

Met een kleine transponder in de bal zou je een driedimenionaal beeld kunnen creeren.

De vogende stap is dat je op verschillende plaatsen in de wereld op diverse holodekken tegen elkaar kunt spelen op verschillende velden met één virtuele bal.

 

Ik had je nog zo aangeraden om toch vooral van die paddestoelen af te blijven!! ;D

 

Maar inderdaad, het moet ook nog betaalbaar blijven. Er mag best een iets hogere investering tegenoverstaan vanwege de 'cool'-factor. Maar wel in verhouding met de totaalprijs natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Over een paar jaar kan je de greens van Wimbledon hacken. ;D

 

hahaha...misschien dat het ineens een vlucht neemt, als er 1 tennisbal over het net is, dan.... ;)

 

Even een vies woord in de mond nemen, maar je kunt ook je veld per wedstrijd voorzien van passende reclames. Dit is misschien nog wel een interessante insteek?

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment werkt zo'n beetje iedereen met matten, als ik iets zie gebeuren, dan is het dat: maak een modulair op te bouwen mat, met drukgevoelige punten en LEDs, die je vervolgens kan aansluiten op een laptop en als geheel kan programmeren.

 

Dat lijkt me het makkelijkst te produceren, het goedkoopst en het makkelijkst te implementeren (niet elke sporthal hoeft een hele nieuwe vloer aan te leggen, maar elke topstportorganisatie heeft 1 zo'n mat, die het voor allerlei sporten kan gebruiken).

Link naar reactie
  • 0

Nog nooit een indoorwedstrijd tennis gezien? In veel gevallen wordt daar op matten gespeeld. Zeker als er niet in dedicated sporthallen wordt gespeeld (Wat bijna nooit zo is vanwege de tribunecapaciteit).

 

Zelfde geldt voor de meeste volleybal/handbal/basketbalwedstrijden die worden uitgezonden door de NOS. Daar moet verplicht een veld met maar 1 lijn liggen vanwege uitzendtechnische schoonheid. Dan wordt er gewoon een mat neergelegd. Is een soort linoleum geloof ik, maar dat weet ik niet precies..

Link naar reactie
  • 0

laserstralen die vanaf de zijkant worden gepojecteerd, rakelings langs de vloer, een beetje verstrooid in vertikale richting om meer bereik te hebben. dat kun je vanaf twee kanten doen, zodat pas als twee mensen op de lijn stappen het stuk ertussen niet zichtbaar is. Tenzij de laser zo sterk is dat de lijn vanzelf weer zichtbaar wordt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met een kleine transponder in de bal zou je een driedimenionaal beeld kunnen creeren.

 

Ik meen eens gelezen te hebben dat ze dat ook met de puck bij ijshockey (willen gaan) doen... niet zo gek dus :)

 

Tenzij de laser zo sterk is dat de lijn vanzelf weer zichtbaar wordt.

 

'Corrigerend tikje' voor mensen die lijnfouten maken? :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.