• 0

Risico VOF niet omzetten naar eenmanszaak

Beste forumleden,

 

Samen met een partner ben ik VOF opgestart, de zaak draait al inmiddels goed alleen de administratie is nog niet in orde.

 

Mijn partner had kort na het opstarten van de VOF gezegd dat hij er uit wou stappen. Dat betekent dat ik de zaak in mijn eentje moet runnen, wat ik al inmiddels deed.

 

De partner staat nog steeds ingeschreven en bedrijf gaat nog steeds door als VOF. Maar graag zou ik van VOF naar eenmanszaak willen maken.

 

Ik weet dat ik dit bij de KVK en bij de belastingdienst moet melden:

maar wat zijn de gevolgen?

Zover ik weet:

- ondernemer aansprakelijk voor alle schulden

(bij eenmanszaak)

 

Edit admin - titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Cab,

 

Over dit ondwerp is op het forum al veel geschreven. Met de zoekfunctie kun je de onderwerpen goed doorzoeken.

 

Zolang jouw zakenpartner nog steeds staat ingeschreven bij de KvK heeft dat inderdaad tot gevolg dat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor de verplichtingen die worden aangegaan door één van jullie beiden. De keerzijde is ook het geval: zolang jouw partner staat inschreven zou hij zich ook als vertegenwoordiger van de vennootschap kunnen voordoen. Wanneer hij een nieuwe auto koopt op rekening van de VoF dan kan dat dus ook gevolgen hebben voor jou. "Kan" omdat dit mede afhangt van de vraag wat jullie in het handelsregister hebben vastgelegd met betrekking tot de vertegenwoordigingsbevoegdheid. Wanneer de de partner zijn boekje te buiten gaat dan kun je je eventueel weer beroepen op die onbevoegdheid.

 

Om een lang verhaal kort te maken. Corrigeer de inschrijving z.s.m. en zorg dat de VoF wordt omgezet. Anders kan dit nog eens tot problemen gaan leiden. Laat niet de administratie bepalend zijn voor de omzetting.

 

Wel zal jouw partner toestemming moeten geven om de handelsnaam van de VoF te blijven gebruiken.

 

Wellicht hebben jullie een VoF overeenkomst waarin het één en ander is geregeld. Handel daar dan ook naar. Succes.

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.