• 0

Ict mogelijkheden in de bouw

Goede avond, Beste Higherlevels ;D

 

 

Ik ben een jonge van 20jaar en ik heb 4 jaar ervaring in de Bouw in verschillende takken . en doe sindskort de ict omdat ik voor me zelf wil beginnen .. ik zie grote mogelijkheden voor de ict sector in de Bouw.

Ik heb een potentieel, plan op papier gezet wat naar mijn idee en vele anderen en mensen uit de bouw zelf wel eens goed zou kunnen uitpakken.

Maar op ict vlak heb ik niet veel ervaring.

Mijn doel is de bouw en ict dichter bij elkaar te brengen door mijn unieke plan Graag zou ik pm/06 nr willen waar in ik mijn verhaal duidelijk kan maken.

 

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reacties,

 

O.Bruk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke.. ik zal wat duidelijkheid geven ;D

 

 

Veel kleine ondernemers en zzpers werken buiten hun regio

die reizen naar de grote steden om het werk te doen enz.

En moeten al hun producten bij hun groothandel bestellen en ophalen en mee nemen. zie maar in de ochtend al die busjes die over van het land naar de randstad gaan enz iederen werkt buiten hun regio

 

 

mijn doel is om een Software pakket/website aan te bieden

waarop de zzpers,kleine ondernemers van te voren hun goederen kunnen bestellen en dat die worden afgeleverd op de werkplek

Dus het digitaliseren van Groothandelaren en ondernemers

 

Voorbeeldje

 

Je bent Schilder in zeeland en je hebt een klus in Brabant

Waarom zou je bij je eigen groothandelaar blijven zitten

als je op de Kijk/verglijk site zelf je bouw artikelen kan bestellen en die leveren het op de bouwplek af waar jij het nodig voor hebt

 

Het scheelt Tijd,De kosten kunnen lager zijn dat je eigen groothandelaar.

en waarom je stenen,hout,verf bestellen via de fax ,telefoon als het digtaal ook kan

Link naar reactie
  • 0

Beste Brukkie,

 

Voordat je zwaar gaat investeren in hard en software zou ik eerst maar eens uitzoeken waarom dit op dit moment niet gebeurt.

Ik dat veel spullen op de grotere bouwplaatsen namelijk wel op locatie geleverd worden. Zoek eerst eens uit of dit echt een markt is, of er echt geld mee bespaard kan worden.

Voor de kleiere lokaties zou het kunnen gebeuren dat een leverancier komt op het moment dat het personeel er niet is, en dan ?

 

Met andere woorden, begin met een goed businessplan.

Link naar reactie
  • 0

Materiaal beschikbaar op locatie en afroep is ideaal en zal zeker voordelig zijn. Denk ook dat er wel een groep van (kleinere) aannemers is die hun materiaal wel meenemen naar locatie.

 

Ik vraag me wel af of je die groep genoeg voordeel kunt bieden om weg te gaan bij hun huidige leverancier. Ik ken de bouw niet maar in andere branches krijg je al snel een relatie met je leverancier, ook als je kleine afnemer bent. Die relatie levert korting op en je weet wat je in huis hebt. Denk aan leversnelheid en het oplossen van problemen. Naast prijs en locatie speelt er vaak meer in de relatie tussen afnemer en leverancier.

 

Onderschat de ontwikkeltijd en kosten van zo'n operatie ook niet. Ik heb een tijd geleden een electronische catalogus ontwikkeld voor een franchiseketen van ijzerwarenhandels. Vrij recht toe rechtaan voor de gebruiker maar de selecties van assortiment per leverancier en kortingen op basis van afnemer/staffel/ordergrootte maakte het al aardig complex. Als je daar meerdere leveranciers, voorraadstatus en de logistiek van bezorging aan toe wil voegen ben je wel even zoet ;)

Link naar reactie
  • 0

beste willemj

 

 

ik zeg niet dat je weg moet gaan maar als je paar weken buiten je regio moet werken dat je dan keuzes kan maken om op mijn site even die bestellingen te doen

 

ik ben een soort doorgeefluik /informatieve site maar je moet wel inloggen zegmar de bestellingen worden verwerkt bij de groothandelaren en die zorgen voor de rest

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het idee levensvatbaar is.

 

Er wordt altijd al geleverd op locatie, dat is geen probleem. Wil de leverancier dat niet, zoek je toch een ander die dat wel wilt. Wil je idee niet afkraken, maar het lijkt me zonde van je energie en tijd. En mocht een product snel nodig zijn, en niet op voorraad in de bouw, is er altijdwat te regelen, De mensen die daar verantwoordelijk voor zijn zijn creatief genoeg daarin.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

Goede avond, Beste Higherlevels ;D

 

 

Ik ben een jonge van 20jaar en ik heb 4 jaar ervaring in de Bouw in verschillende takken . en doe sindskort de ict omdat ik voor me zelf wil beginnen ..

Kan je alleen in de ICt voor jezelf beginnen?

 

Er is al een soortgelijk idee, alleen dat werkt telefonisch en als volgt.

 

ZZP'er belt naar X en geeft aan wat deze nodig heeft en waar het geleverd zou moeten worden. X schakelt leverancier in ZZP'er word via SMS op de hoogte gehouden van de levering en kosten etc. Begin dit jaar is een kennis begonnen met deze dienst. Ik weet niet of het is aangeslagen. Ik denk wel dat dit makkelijker werkt dan een website. ZZP'er heeft denk ik weinig zin om avonds nog eens een website te bezoeken. En op een bouw plaats ontbreekt het meestal aan een internetaansluiting.

Link naar reactie
  • 0

@ jef

 

Met de komst van WIFI en andere draadloos netwerk mogelijjkheden is veel mogelijk Dat je via je pda/laptop bestellingen kan doen op de werklplek en waarom op een avond niet even internetten iederen heeft internet en als het een makelijk overzicht systeem is waarom niet

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begin mij werkelijk af te vragen of jij wel eens op een bouwplaats geweest bent. Wifi op een bouwplaats, voor wie ?

ZZpérs komen meetsla vroeg en gaan laat weer weg, bestellingen doen ze met hun mobiel voo rzover hun worstvingers het toelaten.

Zie jij een stucadoor al met een laptop bezig terwijl zijn handen wit zijn van roodband of erger portland cement ?

 

Zoek eerst eens uit hoe de goederenstromen nu werkelijk lopen.

Het heeft voor een stacadoor echt geen zin om ergens tien zakken af te laten leveren als hij het per pallet inkoopt, dat neemt ie zelf wel mee.

Verder is de bouw aartsconservatief, zomaar van een onbekende leverancier gebruik gaan maken die zich verschuilt achter een website, ik geef je weinig kans.

 

Link naar reactie
  • 0

het is niet van een onbekende leverancier op mijn website staan gewoon alle leveranciers in die regio ,merken,aantallen, je besteld ook per pallet enz het is niet voor de partucelier bedoeld. je maakt daar je keuze op en de bestelling word doorgelinkt naar de groothandelaar en verwerkt de bestelling. mix van dropshipping/a ffiliatemarketingen en komt aan op die werkplek.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie wel mogelijkheden! Juist doordat de ict in de bouw nog minder ontwikkeld is. Door afname van het aantal vaklieden in de bouw, zal de jongere zzp'er steeds efficienter moeten gaan werken. De komende 5 jaar gaan er zoveel ouderen in de bouw met pensioen dat het conservatisme vanzelf een stuk minder wordt. En voor worstvingers zijn oplossingen te bedenken. GPRS/UMTS wordt de komende jaren gemeengoed in NL en zal ook op de bouwplaatsen doordringen en een grote efficientieslag teweeg brengen.

 

Het probleem voor de zpp'er is om een leverancier te vinden in de omgeving waar de werkzaamheden plaats vinden. Zeker als een klus meerdere dagen duurt en er niet elke dag naar huis wordt gereden zal de huisleverancier niet meer ingezet kunnen worden. Hiervoor wil Brukkie1 een oplossing aanbieden.

 

Ik zie een soort digitale boodschappenlijst voor mij die door de zzp 'er wordt ingevuld. Vervolgens wordt door het systeem een lijst met leveranciers in de buurt van de bouwlokatie gegenereerd die (een deel van) de goederen kunnen leveren. Klik je de leverancier naar keuze aan dan kom je direct in het bestelsysteem van deze leverancier terecht. In een optimale situatie zijn alle bestellingen ook overgenomen vanuit de boodschappenlijst maar dat vraagt inderdaad een enorme investering.De zzp'er heeft in ieder geval SNEL een leverancier gevonden en heeft zich daarmee niet declarabele zoekuren bespaard. Als verdienmodel kan ik mijn voorstellen dat leveranciers een plaats op de lijst met zoekresultaten kunnen kopen (vergelijkbaar met google) en daarnaast heb je natuurlijk advertentieruimte op de pagina beschikbaar die heel doelgericht kan worden ingezet.

 

En na een paar jaar wordt het bedrijf van Brukki1 voor grofgeld door Google overgenomen en geintegreerde als vertikale zoekoplossing voor de bouw in het Google adbranche-systeem ;-)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ict en bouw is een moeizaam huwelijk, maar daardoor wellicht wel kansrijk.

 

Er zijn natuurlijk wel lastige aspecten. Iedere bouwer heeft zijn voorkeuren, de een koopt bij Pontmeijer, de ander bij Jongeneel, etc..

Dit heeft naturlijk alles te maken met inkoopvoorwaarden, betalingscondities en kortings-staffels. Daardoor zal men niet zo snel via een ander inkopen. Er zijn wel goede inkoopcombinaties, kijk maar eens op bijvoorbeeld www.bouwline.nl

 

Veelal wordt vooraf gecalculeerd en besteld, waardoor just-in-time op de bouwplaats wordt afgeleverd of 's ochtend bij de pontmeijer/jongeneel etc wordt afgehaald.

 

Als je weet dat er vele duizenden artikelen zijn met ieder zijn maat en alle codes, is het niet altijd even simpel ment je telefoon/pda/notebook vanaf de bouw bestellen.

 

Kortom, maak eerst duidelijk wat de echte voordelen voor de zzp-er of bouwer zijn en oriënteer je eerst wat ruimer in dit marktsegment. Mogelijkheden zijn er best wel, maar je moet wel echt creatief zoeken.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

ict en bouw is een moeizaam huwelijk, maar daardoor wellicht wel kansrijk.

 

Er zijn natuurlijk wel lastige aspecten. Iedere bouwer heeft zijn voorkeuren, de een koopt bij Pontmeijer, de ander bij Jongeneel, etc..

Dit heeft naturlijk alles te maken met inkoopvoorwaarden, betalingscondities en kortings-staffels. Daardoor zal men niet zo snel via een ander inkopen. Er zijn wel goede inkoopcombinaties, kijk maar eens op bijvoorbeeld www.bouwline.nl

 

Veelal wordt vooraf gecalculeerd en besteld, waardoor just-in-time op de bouwplaats wordt afgeleverd of 's ochtend bij de pontmeijer/jongeneel etc wordt afgehaald.

 

Als je weet dat er vele duizenden artikelen zijn met ieder zijn maat en alle codes, is het niet altijd even simpel ment je telefoon/pda/notebook vanaf de bouw bestellen.

 

Kortom, maak eerst duidelijk wat de echte voordelen voor de zzp-er of bouwer zijn en oriënteer je eerst wat ruimer in dit marktsegment. Mogelijkheden zijn er best wel, maar je moet wel echt creatief zoeken.

 

Succes!

 

Ben ik helemaal mee eens. Gisteren ben ik zelf naar de bouwbeurs geweest en constateerde dat veel bouwvakkers best behoefte hebben naar een stukje vereenvoudiging van hun werk en aan de andere kant niet achter willen blijven met diverse technologie.

 

Zelf ben ik geweest om verder kennis te maken met de diverse CAD programma's en vond dat er niet gek veel verschil tussen zat. Maar wel dat men hun best doen om het proces van idee tot eind product makkelijker te maken.

 

Jouw idee heeft ontzettend veel tijd en research nodig. Zeker onder de ZZP'ers zelf. Misschien brengen ze je op verdere ideetjes die je kan toepassen.

 

Succes!

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Hallo Brukkie, twee vragen die bij mij meteen opkwamen, en waar je een antwoord op zal moeten vinden:

 

- de zzp 'er zal op de bouwplaats aanwezig moeten zijn als de spullen afgeleverd worden, om voor ontvangst te tekenen;

 

- als de spullen niet op de beloofde tijd afgeleverd worden, kan de ZZP'er niet aan het werk. Stel je voor dat je 's ochtends om 05:30 in je lege busje 150 kilometer gaat rijden, en dan maar moet hopen dat je spullen daadwerkelijk afgeleverd worden. Ik zou me een stuk zekerder voelen als ik achterom kijk in m'n busje, en al mijn spulletjes die ik nodig heb zie staan. Kortom, je zult veel vertrouwen bij de ZZP'er moeten kweken...

 

 

Ik heb een ander idee: in de ICT branche is het heel gebruikelijk dat de auto's van storingsmonteurs 's nachts voor hun deur door groothandels bevoorraad worden met computeronderdelen. Kun je niet 's nachts ZZP-busjes gaan bevoorraden? Dat kan zelfs uit naam van de bij de ZZP'er beklende groothandel, dus het vertrouwen is er al...

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

@brukkie

 

Idee van ICT en bouw is een breed vlak waar nog genoeg in te doen is, echter denk ik niet op het traject waar jij je in begeeft. Wij hebben een organisatie en werken samen met zzp'ers en bouwondernemers waarbij over het algemeen de productieve en adminstratieve zaken gescheiden zijn.

Ik heb wel een verlanglijstje van ICT oplossingen die ik gerealiseerd zou zien tegen aanvaardbare kostprijs.

 

Ed

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Brukkie,

 

Op zich een goed idee, maar zoals al aangegeven moeilijk om te realiseren. Wel zie ik toekomst in dit verhaal.

 

Zelf ben ik actief in de wegenbouw etc. en ben 2 jaar geleden begonnen met diamantgereedschap landelijk te leveren middels een Webshop groothandel. Tevens hebben we nu een buitendienst en leveren op de werkplek.(landelijk uiterlijk 36 uur)

Tevens leveren wij aanbedrijven gewoon op rekening dus geen struikelblok, mits goedgekeurd door de verzekering.

 

Wel is het in jouw verhaal zo dat jouw leverancier wel moet willen leveren. Ik neem aan dat je toch gegevens moet checken etc. voordat je tot levering overgaat.

 

Hoe pak je dat dan aan?

 

Tevens is het zo dat gereedschap en benodigdheden over het algemeen geen dagproducten zijn, dus je kan op voorraad hebben.

 

Daarnaast kopen mensen vaak op voorraad vanwege kortingen.

 

In de kost zitten doet men in nederland van maandag t/m vrijdag en weekenden thuis. Een ZZPér die met een luxe auto naar het werk gaat ken ikzelf dan niet, want meestal maakt men gebruik van een bedrijfsauto waarin je kan vervoeren en de trekhaak een aanhanger trekt.

 

Denk dat je in vijf dagen als schilder toch heel wat moet kwasten of als stucadoor heel wat smeren om dit in vijf dagen op te maken.

 

Voor stratenmakers gaat dit niet op want de stenen etc. worden geleverd door de hoofdaannemer en wanneer het een eigen klus verderop betreft bestel je dit ver van tevoren.

 

Toch denk ik dat er wel markt voor is wanneer iemand wat vergeten is.

Wel heb je het probleem dat de laptop niet op 230v of 400v een internet verbinding verkrijgt. Dit plan is leuk maar bedenk goed waar je aan begint.

 

Veel succes

Link naar reactie
  • -2

Op ......oktober kunt u alles te weten komen over logistiek in de bouw. Zet de eerste stappen naar meer winst en minder kosten door slimmer samenwerken. Bent u geïnteresseerd kom dan ...... Voor meer informatie zie SPAM

 

Mod edit:

Ten eerste: geen SPAM aub.

Ten tweede: waarom een topic omhoog schoppen van 2 jaar oud?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.