• 0

online samenwerking / product ontwikkeling

Hallo,

 

Ik zoek veel meer info van startende ondernemers die in de productie zitten. Ik kom uit de ict hoek, maar zoek mogelijkheden om een klein schalige productie van een niet - ict product op te starten.

 

Er zijn contacten met liof.nl maar ik zoek m.n. reactie van producenten zelf: om antwoord op mijn vragen te krijgen stel ik een hypothetisch product voor :D R2D2 (yep die droid)

a) wat zijn reele onderzoeks en ontwerp kosten? In %/aantal?

b) hoe makkelijk werkt men samen met collega producenten (in bv autoindustrie gebruikelijk? )

c) hoe worden product gegevens uitgewisseld, per tekening of juist digitaal?

d) hoe aanpasbaar zijn productielijnen?

 

Om die productlijn te starten verwacht ik diverse leveranciers/producenten erbij te moeten betrekken. Om dat geheel te coordineren wil ik uitgaan van een virtueel kantoor. Vanuit mijn ict achtergrond wel verklaarbaar 8). Om dat geheel te laten samenwerken met de bestaande ict van de leveranciers heb ik nog een tweede uitdaging.

Mijn volgende vraag is dan ook:

wie heeft ervaring met bovenstaande?

 

mvg,

Remco

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Remco,

 

Hypothetische gevallen zijn voor opleidingen.

Hier kan je voornamelijk praktische antwoorden krijgen.

Het enige advies dat ik je kan geven is, zet je ideeën op papier.

Maak een soort van ondernemingsplan en kom met concrete vragen.

Zowel de markt als ook je product zijn bepalend bij de mogelijkheden die er zijn om samen te werken.

 

Veel succes.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

a) wat zijn reele onderzoeks en ontwerp kosten? In %/aantal?

 

Dat varieert van €100 tot €1.000.000.000. afhankelijk van wat je wil gaan maken.Wil je een R2D2 gaan maken dan is er nog wat werk te doen, en kun je beter eerst microsoft overnemen om de software te maken. Ga je een sleutelhanger maken, ach, dan kom je met 100 euro een heel eind. Waarschijnlijk zit jouw product hier ergens tussenin.

 

Kortom, ik vind niet gauw een vraag dom, maar dit is een zeer domme vraag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

::)

 

Ok ook goed, even een korte reactie:

@ Rob, :-\

Een hypothetisch voorbeeld stellen is niet voor opleidingen maar om te voorkomen dat er een concurent met het idee ervan door gaat.

Met dank aan mijn contacten van het liof, die deze suggestie mij (zowel de vragen stellen hier op het forum als gebruik maken van een hypothetisch voorbeeld) aan de hand deden.

 

@Christine, ???

Heeft u mijn vraag goed gelezen en ooit als eens productontwikkelaars zelf gesproken? Die beginnen nl hier meteen mee te schermen als men ze aanspreekt op kosten van productontwikkeling. En om eens ervaringen uit te wisselen met collega's over productontwikkeling kan een vraag in mijn ogen nooit dom zijn. Hooguit kunt u als lezer mijn vraag niet begrijpend gelezen hebben.

 

Voor diegene die geinterresseerd is, ik heb het antwoord via een ander forum al gevonden: voor een sleutelhanger (weinig techniek, waarschijnlijk grote aantallen) rekent men met 0,5 tot 1,5 % ontwikkelingskosten. Voor bv een computerprogramma rekent men eerder op 7 tot 9 %. Het is dus afhankelijk van de uitdagingen voor het ontwerpen alsmede de te verwachte cq gerealiseerde verkochte aantallen.

 

@Extax, ::)

Dank voor uw suggestie, ik heb daarom een aantal afspraken ingepland bij een drietal productie bedrijven.

Dan kan ik eens e.e.a doorvragen.

 

mvg, Remco

 

Professionals met Hart voor uw Office

(opbouw 2e eigen zaak in de automotive)

Link naar reactie
  • 0
Voor bv een computerprogramma rekent men eerder op 7 tot 9 %.

 

7 tot 9% van wat?

 

Ik geloof er geen snars van. Ik heb al heel wat computerprogramma's gemaakt en de ontwikkelkosten worden elke keer bepaald door de specifieke functionele en technische eisen, de mate van hergebruik, bekwaamheid van de ontwikkelaars, kwaliteitsproblemen die zich in het project voordoen etc.

 

Er is geen toverformule die de ontwikkelkosten van een onbepaald computerprogramma met magische percentages kan afleiden uit een onbepaald bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Voor bv een computerprogramma rekent men eerder op 7 tot 9 %.

 

7 tot 9% van wat?

 

Ik geloof er geen snars van. Ik heb al heel wat computerprogramma's gemaakt en de ontwikkelkosten worden elke keer bepaald door de specifieke functionele en technische eisen, de mate van hergebruik, bekwaamheid van de ontwikkelaars, kwaliteitsproblemen die zich in het project voordoen etc.

 

Er is geen toverformule die de ontwikkelkosten van een onbepaald computerprogramma met magische percentages kan afleiden uit een onbepaald bedrag.

 

Dit is waarschijnlijk gebasseerd op een soort van nacalculatie van bijvoorbeeld een webapplicatie die niet teveel nieuws heeft.

 

Anders gezegd.

Ik heb 1.000 klanten die van mij een stukje software willen kopen voor 10 euro. Dan ben ik ik dus voor maximaal 900 euro klaar.

 

Ik dacht aan zoiets als OSX en een beetje Vista samen wat als single OS zowel OSX en Vista emuleert.

 

Deal ?

Link naar reactie
  • 0

Anders gezegd.

Ik heb 1.000 klanten die van mij een stukje software willen kopen voor 10 euro. Dan ben ik ik dus voor maximaal 900 euro klaar.

 

Dus hij beweert: software-ontwikkelkosten bedragen 7 tot 9% van de omzet die met de licentieverkoop ervan gerealiseerd kan worden.

 

Dan is 0,0001% tot 100000% waarschijnlijk een realistischere bandbreedte :D

Link naar reactie
  • 0

Heeft u mijn vraag goed gelezen en ooit als eens productontwikkelaars zelf gesproken?

 

Mijn punt is: als je niet zegt wat je wilt ontwikkelen dan kan niemand inschatten wat dat gaat kosten. Je kunt b.v. vragen "wat kost een treinreis vanuit Haarlem?" zonder erbij te zeggen of je naar Heemstede wilt of naar Tokyo. Of naar de maan.

 

Ik heb het idee dat in deze discussie de begrippen productontwerp (het jasje) en productontwikkeling door elkaar heen gehaalt worden.

Link naar reactie
  • 0

Een product ontwikkelen hangt heel erg van het soort product af. Als je een leuke vaas wilt ontwikkelen kost dat veel minder dan een inteligente deurklink. Het is dus moeilijk te zeggen wat zo iets zou gaan kosten als je geen details hebt.

Probeer eens om er met ontwerp/ontwikkel beureaus over te praten en vraag eens wat offertes aan. waarschijnlijk kun je zonder al te veel prijs te geven al wel een idee krijgen in wat voor prijs catagorie het gaat vallen. (je kunt ze natuurlijk ook altijd een NDA laten tekenen voordat je ze informatie geeft).

Link naar reactie
  • 0

Als je geschrokken bent van de prijzen van de bureaus zul je wellicht open staan voor de benadering die ook werkt, veelal goedkoper is, maar alleen een langere doorlooptijd heeft en een hogere faalkans.

Zoek eens actief naar kleinere bedrijven met de gewenste disciplines om een prototype van je idee te laten maken.

Je zult alleen iets aan je houding moeten doen, want vaak laten ze zich in dit technisch creatieve proces niet als en door een computer aansturen. Ze hebben vaak hun eigen netwerk van bedrijfjes waarmee ze problemen oplossen; geef ze die ruimte, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

 

Veel succes met je product; robotics is hot weet ik uit eigen ervaring (bezig met 2 totaal verschillende reinigingsrobots).

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.