• 0

Onderhandelingstechnieken

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Verreweg de meeste onderhandelingen gaan over alledaagse dingen. Een leverancier die zijn service moet verbeteren. Een klant die zijn beklag komt doen. Een werknemer die salaris­verhoging wil. De indeling van het vakantierooster. Overal waar iemand iets van een ander gedaan wil krijgen, komt een proces van dealen en wheelen op gang. U kunt zelf de uitkomst beïnvloeden.

 

Vijf succesfactoren

Voorwaarden voor succesvol onderhandelen vindt u hier. Over een goede voorbereiding, het heft in eigen hand nemen en de taal van anderen spreken.

 

Vijf valkuilen

Zorg dat u er niet in valt. Kies bijvoorbeeld nooit de persoonlijke aanval en verzeker u van steun en vertrouwen in de eigen gelederen.

 

Onderhandelingsstijlen

Iedere onderhandelaar heeft zijn eigen stijl. Ieder mens is immers anders. Handig is het desondanks als u tussen verschillende stijlen kunt switchen.

 

Omgaan met schreeuwers en bullebakken

Er zijn altijd van die mensen die hun ongenoegen luidkeels uiten en met hun gedrag anderen intimideren. Voorkom dat zij de onderhandelingen traineren. Tips.

 

Verbaal en non-verbaal onderhandelen

Met non-verbaal gedrag onderhandelingen kunt u ondersteunen wat u zegt. Ken uw eigen lichaamstaal én let op de lichaamstaal van anderen. Leer spelen met non-verbale signalen.

 

Verder lezen en surfen

Boekentips en links naar interessante sites.

 

Bron: Zibb.nl .... vanaf deze pagina kun je in de linkerbalk direct doorsurfen naar de ondewerpen die je interesseren.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, klinkt als een complexe som :)

 

Sun Tzu zegt: "Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

 

Met ander woorden, zorg dat jij de best voorbereide partij bent. Ken de onderlinge verbanden, ken de alternatieven, ken de motieven.

 

Bekijk heel goed wat je zelf wilt bereiken en waarom, ga dan kijken hoe dit positeif kan zijn voor partij A. en onderbouw je argumenten.

 

Dat is het enige advies dat ik kan bedenken.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Morgen ga ik met leverancier A in onderhandeling.

Hij zal (in opdracht) proberen te sturen naar franchise-vestiging van oude werkgever, waar ik absoluut niet mee in zee wil gaan.

Hij zal uit eigen belang mijzelf als klant willen, dus ga ik hem in laten zien dat doorverwijzen naar oude w. geen zin heeft.

 

Ik denk dat eerlijk vertellen waarom je niet naar oude w. wilt ook kan helpen. Doe dat wel genuanceerd! Sla niet door ! Geen hele slechte dingen, maar ventileer alleen je gevoel van het waarom niet. Je hebt kans dat A met je mee gaat babbelen (danwel roddelen), maar zorg ervoor dat je het oppervlakkig eerlijk houdt. Je kan hiermee misschien good feeling kweken bij A. die je eerlijkheid en vooral zakelijkheid (omdat je niet te ver doorslaat) op prijs stelt ?

 

Met slechtere inkoopcondities komen is nog maar de vraag, maar dat is een "onderhandelingspositie" die je zelf in de hand hebt.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.