• 0

Hulp in bedrijf onkostenvergoeding geven

Even een vraag waar ik even mee zit voor ik iemand vraag om me even te assisteren bij iets in de zaak.

 

Een vriend van me heeft net wat kennis die ik nodig heb om een project van de grond te krijgen. Alleen nu is het jammere dat hij geen eigen onderneming heeft. Normaal gesproken zou ik hem anders kunnen inhuren, maar dat gaat me dus nu niet lukken.

Maar om hem in te schrijven als personeel (voor hooguit 5 uurtjes werk) vindt ik wat te veel werk worden (en al geen ervaring mee ook).

 

Nu vroeg ik me af: bestaat er een mogelijkheid om hem te bedanken voor zo iets o.b.v. een onkostenvergoeding met een bedrag erboven voor de moeite. Dus lager dan een normaal salaris, maar dat ik hem niet met lege handen laat zitten. Want helemaal niets geven vindt ik ook maar niets (geef ik hem liever nog iets uit m'n prive vermogen als bedanktje).

 

Zag al dat ik hem niet als 'vrijwilliger' zou kunnen betalen of dergelijke omdat ik geen non-profit organisatie ben.

 

==

Als er overigens niet zo-iets bestaat: hoe zit dat met die software/websites tegenwoordig waar ik nogwel eens wat geld achterlaat omdat het erg goed werkt (maar verder niet bijstaat dat het een bedrijf is ofzo). Lijkt me haast hetzelfde namelijk.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het een korte, eenmalige opdracht is, hoeft het niet perse een dienstbetrekking te worden. Je kunt hem dan ook als freelancer inhuren. De inkomsten zou hij dan aan moeten geven als resultaat uit overige werkzaamheden. Daar moet op Higherlevel nog wel het een en ander over te vinden zijn, hoe dat precies werkt. Of anders op de website van de belastingdienst.

 

zie bijvoorbeeld ook hier:

[url=https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=13359[url=https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=13359http://]]https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=13359

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Geef je vriend een redelijke vergoeding van laten we zeggen € 25,- per uur.

 

Boek dit bedrag in als opstartkosten/adviseringskosten, verder niets.

 

Indien en voorzover er dan ooit een boekenonderzoek zou plaatsvinden is de kans op een correctie minimaal gelet op de hoogte van de (naar ik begrijp eenmalige vergoeding)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je incidenteel gewoon een particulier betalen. Ik weet alleen niet precies hoe het zit met de aftrekbaarheid van die kosten. De particulier moet ZEKER GEEN factuur sturen. Maak zelf een soort kwitantie voor in de boekhouding.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De particulier moet ZEKER GEEN factuur sturen.

 

Waarom niet? Freelancers doen dat de hele tijd. Als de 'particulier' een factuur stuurt, zelf netjes een kopie bewaart en zijn resterende winst voor de IB aangeeft als "resultaat uit overige werkzaamheden" dan is er niks aan de hand. Voor het bedrijf van Willy zijn het gewoon zakelijke kosten.

 

Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst een incidentele klus van 5 uur per se als een dienstverband wil zien en loonheffingen komt naheffen. En dan nog, als dat zou gebeuren dan is het bedrag erg laag. Maar hoe het in dat geval zit met een boete wegens het nalaten van de eerstedagsmelding weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

De eerstedagmedling geldt alleen voor nieuwe werknemers die op de payroll komen te staan.

 

Hmm... wat betekent "op de payroll" fiscaal precies?

 

De EDM geldt i.i.g. ook voor fictieve dienstverbanden. En de belastingdienst zou tot het oordeel kunnen komen dat daarvan sprake is.

 

"Voor de aanwezigheid van een dienstbetrekking maakt het niet uit of iemand in vaste dienst is of niet. Ook de omvang van de arbeid is niet van belang" (bron: Handboek Loonheffingen 2006).

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk vindt ik het vreemd/grappig dat er niet echt een eenduidig antwoord zo op komt... want je het het toch met grote regelmaat dat bedrijven als tradedoubler etc. aan particulieren geld overmaken voor de geleverde diensten.

 

Hoe doen zij dat? Ik begreep inmiddels van een collega ondernemer dat een soort van "factuur inderdaad de oplossing was, tesamen met een kort contract dat het om iets eenmaligs + dat als de kosten vergoed moesten worden hij dat voor zijn rekening zou nemen".

 

Eingelijk jammer dat er niet iets simpels voor bestaat, want kan me voorstellen dat dit best vaak voorkomt eigenlijk bij bedrijven.

 

Zelf ben ik ook ooit als particulier begonnen met (in het heel klein toen nog) advies geven en dan was het al snel in een envelop iets (meer als onkonstenvergoeding toen nog) wat je vervolgens maar bij de IB opgeeft... tot ikzelf al heel snel iets had van dit kan niet zo grijs, bedrijf van maken.

Link naar reactie
  • 0

Willy,

Dat je geen eenduidig antwoord krijgt heeft met de complexiteit van de materie. Ik heb hiermee redelijk wat ervaring, maar het blijft lastig om een oordeel te geven. Mijns inziens is er geen dienstbetrekking, maar belangrijker is een praktische oplossing.

 

De meest veilige optie is een bedrag onder tafel, maar dan mis je je aftrek.

Je kunt ervoor kiezen om een onkostenvergoeding te geven, bijvoorbeeld een kilometervergoeding voor het vervoer dat je vriend voor je heeft uitgevoerd.

Ook kun je hem bijvoorbeeld een stukje hardware geven, waarvan jij dan de kosten binnen je bedrijf aftrekt.

Dit zijn geen legale opties, maar de kans dat de belastingdienst hierachter komt is nagenoeg nihil.

 

Hoewel iedereen netjes belasting moet betalen, vind ik het in dit geval niet onoverkomelijk om enige creativiteit te betrachten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.