• 0

WID

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen?),

 

Kun je misschien even vertellen wat voor freelancer je bent. Werk je vanuit een eigen bedrijf en ben je fiscaal ondernemer compleet met BTW-nummer? Of heb je een baan en doe je daarnaast enkele uren per week klussen?

 

Dat maakt nogal een verschil in je verhouding met je klanten/opdrachtgevers. Laat dat aub even weten en dan kan een van de deskundigen hier op het forum je misschien meer vertellen.

 

Daarnaast wordt dit forum bezocht door allerlei soorten mensen, dus misschien dat je de afkorting WID ook even kunt uitleggen.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Karen,

 

Ik ben fulltime freelancer, eigen eenmanszaak met btw-nummer en kvk-nummer. Voor wat betreft mijn activiteiten kun je denken aan bijvoorbeeld het uitvoeren van AO/IC projecten en het tijdelijk invullen van financiële functies

 

Wat betreft de WID; dit staat voor Wet Identificatie bij Dienstverlening en vormt samen met de Wet melding ongebruikelijke transacties (Wet MOT) de kern van het Nederlandse anti-witwassysteem. De Wid verplicht instellingen die bepaalde diensten verlenen om hun cliënten en degenen die hen vertegenwoordigen te identificeren.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt CBR,

 

Nu aub nog even uitleggen wat AO/IC projecten zijn en dan snappen de lezers hier helemaal waar je het over hebt. (branchegerelateerde afkortingen werken niet zo goed op een algemeen forum)

 

Ik vermoed overigens dat ik je niet verder kan helpen, mij klinkt het alsof je een gewone ondernemer bent die hooguit zelf op verzoek een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) aan zijn klanten moet overleggen.

 

Misschien moet je ook nog even verder toelichten wat voor financiële functies je dan tijdelijk vervult, want daarbij denk ik aan boekhouders en fiscalisten en daarvan hebben we er hier op het forum een aantal. Die willen misschien hun ervaring wel met je delen als ze weten wat je situatie precies is.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

AO/IC staat voor administratieve organisatie en interne controle.

 

Voor wat betreft je opmerking omtrent de VAR; dit staat natuurlijk volledig los van de WID; de VAR kun je verstrekken aan de opdrachtgever indien hierom door hem wordt verzocht en geeft aan op wat voor manier de belastingdienst je ziet. Voor wat betreft de WID; dit is een mogelijke actie van de freelancer ten opzichte van de opdrachtgever, waarbij, indien van toepassing, de freelancer actie dient te ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

De VAR wordt verstrekt door de freelancer aan de opdrachtgever. (identificatie door freelancer). Dit in tegenstelling tot WID: In het kader van de WID worden gegevens door de opdrachtgever verstrekt aan de freelancer.(identificatie door opdrachtgever). Dus: VAR staat los van WID

Link naar reactie
  • 0

De WID verplicht instellingen hun clienten te identificeren...niet hun medewerkers, dat is een andere regeling.

 

Wbt de WID hoef jij je niet te identificeren, wat betreft je werk daar, inderdaad moet je je ten allen tijde bij het uitvoeren van je werkzaamheden kunnen identificeren. Net als gewone werknemers...

Dit is o.a. geregeld in de wetten voor onderaanneming.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Beste 2thePoint,

 

Wat je stelt is m.i. niet juist. Het gaat hier niet om medewerker/werknemer, en hiermee een arbeidsrelatie, maar om dienstverlening tussen twee entititeiten: de opdrachtgever ('client') en mijn entitieit, de eenmanszaak die financieel-administratieve dienstverlening biedt.

 

In het verlengde van de Wet MOT (Melding ongebruikelijke transacties) geldt de WID voor onder meer diensten van administrateurs en bedrijfseconomische adviseurs. De meldplicht in het kader van de MOT is van toepassing op een ieder die zich beroeps- of bedrijfsmatig onder meer zelfstandig bezig houdt met het verrichten van werkzaamheden in verband met het samenstellen, beoordelen of controleren van de jaarrekening of het voeren van administraties.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals...lees eerst even wat ik bedoel: ik ben geen werknemer of medewerker

Nee, inderdaad je bent een soort onderaannemer met als opdrachtgever de financiele instelling....dus je bent GEEN client van hun en daarom behoef je je in het kader van de WID niet te identificeren.

Uiteraard moet je opdrachtgever wel jou identiteit vaststellen en moet jij je ten allen tijde kunnen identificeren op de werkvloer van je opdrachtgever, maar dat is niet in het kader van de WID.

 

Maar wat is nou je vraag precies.... ???

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Deze polemiek starte met de volgende vraag:

 

Moet je als freelancer, ik laat mij inhuren door opdrachtgevers voor het uitvoeren van financieel-adminstratieve werkzaamheden, voldoen aan de WID? En, zo ja: wat ik moet dan hebben; zowel een uittreksel als kopie paspoort van de opdrachtgever??

 

Jij stelt dat ik geen client ben van mijn opdrachtgever en dat ik mij daarom in het kader van de WID niet behoef te identificeren. Het is eerste is volledig juist: ik ben inderdaad geen client van mijn opdrachtgever. Echter: de opdrachtgever is mijn client. Dus wederom de vraag:

 

Moet je als freelancer, ik laat mij inhuren door opdrachtgevers voor het uitvoeren van financieel-adminstratieve werkzaamheden, voldoen aan de WID? En, zo ja: wat ik moet dan hebben; zowel een uittreksel als kopie paspoort van de opdrachtgever??

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.