• 0

Contract voor werkgever?

Ik ben druk bezig met het opzetten van mijn eigen bedrijf als weddingplanner. Op dit moment werk ik fulltime als coördinator op de afdeling verkoopondersteuning van een groot schoonmaakbedrijf.

Ik heb hierover gesproken met mijn werkgeven en hij is enthousiast en vindt het echt iets voor mij. Hij gaf wel aan om even na te gaan bij personeelszaken of er iets in mijn contract staat m.b.t. het starten van een eigen bedrijf. Er staat niks in mijn contract, alleen was het volgens hen wel raadzaam om een contract op te stellen voor mijn werkgever dat hij weet van deze nevenactiviteiten. Hebben jullie misschien een voorbeeld van zo'n contract? Of weten jullie waar ik dit kan vinden?

 

Alvast bedankt,

 

Gabrielle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat je hier een contract voor nodig hebt. Je gaat immers ook geen andere overeenkomst met je werkgever aan.

Het is wel handig je werkgever hierover schriftelijk te informeren, dit voor het geval dat je in de uitoefening van je eigen bedrijf iets overkomt (bv bedrijfsongeval, niet dat je zo’n risicovol bedrijf gaat beginnen…)

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Toegevoegde waarde van de opmerking? Je vergeet volgens mij belangrijke jurisprudentie; gelijk als een goed werkgever zich moet gedragen moet een werknemer dit ook doen, in casu de werknemer moet de werkgever informeren over zijn overige activiteiten die van (mogelijk) belang kunnen zijn voor deze werkgever. Wat meer is is het feit dat het om de bescherming voor deze (nog) werknemer gaat. Juist door te informeren, en geen contract aan te gaan (= rechten en plichten), maakt hij/zij een goede zet. Om niet verder gekend te zeggen waarom het (nog) nodig is, is volgens mij…..

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant is zo'n mededeling natuurlijk ook maar van beperkte (geen) waarde. Want als het erop aankomt kan een werkgever zo'n schrijven natuurlijk makkelijk aan z'n papierversnipperaar voeren en vervolgens staalhard beweren dat hij van niets wist.

 

Een contract zou ik zeker niet doen, alleen al door dat voor te stellen impliceer je al dat je werkgever de macht heeft om het jouw te verbieden.

(Een contract zou natuurlijk wel nodig zijn als er een beding in je huidige contract of arbeidsvoorwaarden staat die je verbied om nevenwerkzaamheden te doen.)

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Ik heb het nagevraagd bij de P&O adviseur en zij geeft aan dat een kort briefje met daarin een korte uitleg over wat ik wil gaan doen met daarbij het verzoek om toestemming voldoende is.

 

Als ik jullie zo hoor ik het eigenlijk onzin om dit vast te leggen. Er staat wel in mijn contract dat ik toestemming moet vragen om een eigen bedrijf te starten. Is het dan niet juist handig om dit zwart op wit te hebben, zodat mijn werkgeven later niet kan zeggen dat ik dit niet heb aangegeven?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou absoluut schriftelijk toestemming vragen, en ook ervoor zorgen dat je de toestemming ook schriftelijk krijgt.

 

Mocht er ooit nog een conflict onstaan, kan dit punt in iedergeval niet meer ter discussie staan.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0
Er staat wel in mijn contract dat ik toestemming moet vragen om een eigen bedrijf te starten.

 

Eerst zei je "er staat niks in mijn contract". Wat is het nou? Schrap alle adviezen maar die je in deze draad hebt gekregen en vertel ons eerst eens precies wat er in je contract staat m.b.t. het starten van een eigen bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Er staat wel in mijn contract dat ik toestemming moet vragen om een eigen bedrijf te starten.

 

Eerst zei je "er staat niks in mijn contract". Wat is het nou? Schrap alle adviezen maar die je in deze draad hebt gekregen en vertel ons eerst eens precies wat er in je contract staat m.b.t. het starten van een eigen bedrijf.

 

Er staat niet in het contract dat ik geen bedrijf op mag starten, wel staat er in art. 45 Nevenactiviteiten:

 

De werknemer zal zich zonder schriftelijke toestemming van de werkgever, onthouden van het al dan niet tegen beloning verrichten van nevenwerkzaamheden. Hij realiseert zicht dat schending van deze verplichting een reden voor ontslag kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

wel staat er in art. 45 Nevenactiviteiten:

 

De werknemer zal zich zonder schriftelijke toestemming van de werkgever, onthouden van het al dan niet tegen beloning verrichten van nevenwerkzaamheden. Hij realiseert zicht dat schending van deze verplichting een reden voor ontslag kan zijn.

 

Streng, hoor, zelfs vrijwilligerswerk valt hier onder. Als dat ook al reden voor ontslag is... ??? Het formuleren van zo'n regel is blijkbaar toch lastig.

 

Ik zou het advies van de P&O er opvolgen. Schrijf een briefje, vraag toestemming. En de volgende keer zo'n regel in je contract niet accepteren ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De werknemer zal zich zonder schriftelijke toestemming van de werkgever, onthouden van het al dan niet tegen beloning verrichten van nevenwerkzaamheden.

 

Dan is "weet hebben van" en "een contract opstellen" niet relevant. Het gaat erom schriftelijke toestemming te krijgen. Het enige wat je kunt doen is daarom vragen. En hoe je dat vraagt (gesprek, telefoon, brief, e-mail ...) doet eigenlijk niet ter zake.

 

Verder ben ik het met Fred eens wat betreft de strengheid.

Link naar reactie
  • 0

Wat is nou het punt?? Je gaat een activiteit starten die niet concurreert met je huidige werk. Ga je actief klanten van je huidige werkgever benaderen? Kennelijk ben je toe aan iets anders. Zeg gewoon je baan op of ga minder werken. Zo voorkom je dat je de indruk wekt dat jouw ondernemersactiviteiten ten koste gaan van je huidge werkgever. Gewoon even praten, even op papier zetten en voilá geregeld. Trouwens, als het echt een probleem is, dan ben je nu al in overtreding en dan is het sowiezo beter om uit elkaar te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard heeft de werkgever er wat mee te maken als een werknemer nevenactiviteiten (een bedrijfje naast de baan) gaat verrichten. Het is niet per se op concurrentie gericht dat beding, maar ook op de gedachte dat een werknemer zich volledig richt op zijn full time baan. Indien de energie en motivatie voor de baan minder wordt door de nevenactiviteiten dan kan dat best wel eens in strijd zijn met het vereiste van de werknemer zich als goed werknemer te gedragen. ALs het dus in het contract staat, zou ik het op safe spelen en het met de werkgever overleggen. Als hij akkoord is dan zou ik dat schriftelijk vastleggen (dat je toestemming hebt gevraagd in de zin van artikel ... en dat de werkgever akkoord is).

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.