• 0

teveel terug gevraagd watnu ?

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb bij de aangifte van een 2 tal periodes teveel terug gevraagd, (een en ander mis gegaan met administratie) het gaat hierbij om een paar duizend euro's

 

hoe kan ik dat oplossen binnenkort heb ik een controle en weet niet wat me te wachten staat.

 

Je hebt het toch per ongeluk gedaan? Als je je erg ongerust maakt schrijf je vast een briefje naar de belastingdienst dat je teveel hebt teruggevraagd en dat je dat gaat rechttrekken. En dan kun je het daarna rustig 's uitzoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe kan je foutieve belastingaangiften herstellen via een suppletie aangifte, waarbij een lage boete te verwachten is of zelfs geen, MAAR is er een controle aangekondigd dan kun je niet onder een lage boete uitkomen, reken maar op 100%.

 

Uiteraard is openheid van zaken geven, de grootste kans op een coulante boete, echter heb je geen rechten meer uit hoofde van "vrijwillige verbetering".

 

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

ik heb de meneer gebeld en uitgelegd dat ik teveel heb teruggevraagd, en voorgesteld om een correctie aangifte, maar hij zegt dat dat niet nodig is en dat we er dan wel uitkomen.

 

nou slecht nieuws dus, klonk niet al te vriendelijk. en is die boete dan 100% van het bedrag dat werdt dan heel wat ben ik bang

Link naar reactie
  • 0

De boete varieert van 0%-100%, waarbij 0% absoluut geen schuld inhoudt en 100% opzet.

 

Wanneer je weet dat je teveel terugvraagd en dat niet zelf hersteld dan zal sprake zijn van opzet. In welke mate ligt aan het humeur van de belastinginspecteur en aan de geloofwaardigheid van jouw verhaal.

 

Overigens hoef je absoluut niet bang te zijn voor een controle, bij de belastingdienst werken over het algemeen hele begripvolle mensen. Je zou bijvoorbeeld bij een hoge aanslag kunnen verzoeken deze in termijnen te mogen voldoen.

 

Je kan ook bruut geweld inzetten in de vorm van een fiscalist, dit kost echter ook (veel) geld.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

dr is per ongeluk gewoon facturen (zakenreizen etc) gedeclareerd die niet bij deze onderneming horen (andere nog op te richten onderneming) ik doe de administratie niet zelf maar ben wel verantwoordelijk. kom er dus nadat ik de berichtgeving voor het onderzoek kreeg achter nadat ik mijn admin naspitte.

 

nu ben ik wel bang voor eventuele andere gevolgen (strafblad etc)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jaja, boete van 100%, in principe is dat wel mogelijk. Maar ik zou alvast een suppletieaangifte indienen en bij de controle de controleur een en ander uitleggen. Meestal blijft het dan beperkt tot een boete van 0%, verhoogd met heffingsrente. De meeste controleurs zijn gelukkig niet zo moeilijk en hebben begrip voor de ondernemer.

Succes.

Link naar reactie
  • 0

De meeste controleurs zijn gelukkig niet zo moeilijk en hebben begrip voor de ondernemer.

Succes.

 

Met welke inspecties heb je te maken. Ik wou dat dat bij ons zo was. 8)

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien heeft de inspecteur recht om een boete op te kunnen leggen, omdat er al een controle is aangekondigd.

 

tips:

1) Geef de inspecteur een goede vergadertafel, stoel en kamertemperatuur om in te werken EN KOFFIE.

 

2) Vervolgens moet je uitleggen hoe de BTW-aangifte fout is gegaan. Dan snapt hij dat er geen opzet in het spel is. Grove fout kan vaak alleen als er sprake is van een fiscalist die boetes aftrekt, terwijl hij GEACHT wordt te weten, dat dit niet mag. HOEFT NIET.

Link naar reactie
  • 0

Onder welke inspectie valt je onderneming?

 

Uit mijn praktijk kan ik je vertellen dat het nogal wat uitmaakt welke inspectie competent is.

 

Overigens is het zo dat de fiscus aannemelijk moet maken dat hier sprake is van opzet, m.a.w. dat het duidelijk te wijten is aan grove schuld./opzet.

 

Als je redelijkerwijs kunt aangeven hoe de fout is ontstaan, mag je wel wat coulantie verwachten.

Link naar reactie
  • 0

helaas kan ik dat niet heb de administratie door iemand anders laten doen en de cijfers overgenomen, ik heb nog geen omzet (komt pas met kerst etc) mijn boekhouding stelt niets voor en nu blijkt dat hij god weet wat heeft gedeclareerd.

ik heb helemaal geen verstand van belasting zaken. voor de duidelijkheid ik heb geen loze facturen etc er is gewoon geld teruggevraagd terwijl hiervoor geen enkele reden was.

 

geen opzet op geen enkele wijze echter.

maar dit hakt er wel in ik ben student notarieel recht, 3e jaars goede baan in vooruitzicht en nu dit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.