• 0

berekenen salaris DGA

Misschien ben ik blind, ik vind legio onderwerpen over berekenen salaris van DGA maar ik heb nog nergens dé methode gevonden om het netto salaris van de DGA te berekenen.

 

Er zijn genoeg sites waar je een bruto-netto berekening kunt doen, maar niet voor een DGA. Want er zit toch verschil in?

 

Kan iemand me helpen?

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht dat je hier wat aan hebt.

Uitgangspunt DGA salaris € 39.000 voltijd dienstverband.

Maandelijks:

 

Bruto salaris uitbetalen € 3.250,00

Vergoeding ZVW 6,5% over € 2.501,25= € 162,58

----------------

Totaal betalingen € 3.412,58

 

Inhouding ZVW 6,5% over € 2.501,25= € 162,58

LH tabel over € 3.412,58= € 1.035,83

----------------

Totaal inhoudingen € 1.198,41

 

Totaal betalingen € 3.412,58

Totaal inhoudingen € 1.198,41

---------------

Nettoloon € 2.214,17

 

 

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook voor de berekening van het netto salaris van een dga kun je gebruik maken van online rekenprogramma's. Op de site van Raet (http://www.raet.nl/Proforma/ProfLite.asp) kies je voor de sector algemeen. Vervolgens zet je 'ww-premie berekenen' op nee.

Ik vind het loon hier wel heel erg laag uitkomen eigenlijk:

 

Salaris 39000,00 39000,00 39000,00

Loon SV 39000,00

Premieloon Zvw 39000,00

Vergoeding Zvw (max) 2551,92 6,500 165,87 165,87

Loon LH 39165,87

Loonheffing 39165,87 19510,20-

Zvw inkomensafh. (max) 2551,92 6,500 165,87-

NETTO/TOTAAL 19489,80

 

Dat is 50% belasting en dat lijkt me toch beetje veel.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Je moet geen jaarbedragen met maandbedragen door elkaar gaan halen. ::)

 

Deel die 39000 door 12 = 3250 en je krijgt de juiste berekening. Vervolgens alle bedragen weer met 12 vermenigvuldigen voor het jaarinkomen:

 

 

Berekening   Grondslag    Perc.    Bruto-netto    Zvw/LH    Loon SV 

Salaris         39000   39000   39000

   Loon SV               39000

   Premieloon Zvw            39000   

Vergoeding Zvw (max)   2551,92    6,500    1990,44   1990,44   

   Loon LH            40990,44   

Loonheffing   40990,44      -12247,92      

Zvw inkomensafh. (max)   2551,92    6,500    -1990,44      

   NETTO/TOTAAL 26752,08   

 

   

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

O.b.v. het voorgaande heb ik de volgende vraag:

Ik werk voor 0,2 fte bij een hogeschool (vast dienstverband). Sinds 1-9 heb ik in mijn bv nieuw lven ingeblazen door vandaaruit als zzp'er te werken. Deze bv bestaat nu 7 jaar. Als ik bij Raet en ADP een berekening maak, dan komt er een verschillend nettosalaris uit. Ik heb dit geprobeerd voor een salaris tussen de 5000 en 6000 bruto p/mnd. Daarbij heb ik aangegeven dat er geen LH korting wordt toegepast. Kan iemand aangeven welke berekening (Raet / ADP) de juiste is. Ter illustratie:

Berekening            Bruto-netto   ZVW/LH   Loon SV   

Salaris         5000,00     5000,00    5000,00    

Loon SV 5000,00    

WW Awf (max) 3,85%    94,18- 94,18-       

Loon LH                 4905,82        

Loonheffing             1981,22-           

NETTO/TOTAAL 2924,60

 

Klopt deze berekening, of zie ik iets over hoofd?

 

Eeen andere vraag betreft het urencriterium. Is dit naar rato van het jaar? M.a.w. dien ik dit jaar nog 4/12*1225 uren te maken?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0
Als het urencriterium absoluut is, dan zou ik, in dit geval, nog 1225 uren moeten maken om voor de zelfstandigenaftrek in aanmerkingen te komen. Dat kan toch niet waar zijn, toch ???

 

Jawel, zo werkt dat nu eenmaal.

 

Maar je hebt er toch niets mee te maken als je alleen maar dienstverbanden hebt met een hogeschool en je bv? Je bent dan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en hebt geeneens recht op ondernemersaftrek in de IB.

Link naar reactie
  • 0
Die laaste begrijp ik niet. Wil je die uitleggen?

 

Als je met een eenmanszaak o.i.d. werkt kun je ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Je inkomen is dan winst uit onderneming en daarop kan ondernemersaftrek van toepassing zijn. Daarvoor geldt o.a. het urencriterium.

 

Maar als je vanuit een BV werkt ben je werknemer van de BV en krijg je gewoon salaris i.p.v. winst uit onderneming en eventueel als aandeelhouder dividend. De ondernemersaftrek (waarvoor het urencriterium geldt) is dan niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Kijk wel uit wanneer je een auto van de zaak hebt, deze ben je namelijk als DGA verplicht mee te verlonen.

 

Aan de nieuwe werkwijze van de belasting rondom de auto van de zaak zit voor een DGA ook een voordeel verbonden. Dit is met name van belang bij een bedrijf in startfase, wanneer het dus extra belangrijk zoveel mogelijk cash in het bedrijf te kunnen houden.

 

Doordat de bijtelling van de auto als loon in natura wordt gezien telt hij naar mijn mening (ben geen fiscalist!) ook mee voor het gebruikelijk loon. Hierdoor kun je het resterende DGA-loon dus verlagen.

 

Dit levert duizenden euro's (afhankelijk van de auto) cash-flow voordeel op, met name in de opstartfase cruciaal.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik ben blij dat ik dit gevonden heb, want ik stoei al maanden met bruto-netto berekenign DGA.

 

Heb ook de site van Raet.n/proforma voor me.

 

Nu woon ik in Belgie en heb ik een BV in Nederland. Met Raet.nl/Proforma kon ik op 3 totaal verschillende bedragen uit afhankelijk van de tabel die ik kies.

 

Gesteld Brutoloon = E 3250 / geen auto vd zaak etc.

Tijdvak = maand

LH korting = Ja

Zvw bijdrage = Ja

Vergoeding inkomensafhankelijke bijdrage = Ja

WW=nee

WGA premie = standaard

 

Goed en dan de tabel:

 

Wit (arbeid) = netto E 2.229.34

Wit (premieplicht. A/G) = buitenland herl. A = netto E 2.707,34

 

Ra ra welke situatie is nu voor mij van toepassing.

Andere vreemde constatering ; Als je Wit premieplicht. A/G aanhoudt en je verhoogt het bruto salaris veranderd er niets aan de afdrachten maar verdien je wel meer netto. Lijkt mij een beetje raar.

 

Graag jullie input.

Bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

Hierop inhakend. Ik heb namelijk nog niet echt verstand van loonzaken. Stel ik wordt werknemer van de B.V. enik ken mijzelf een salaris toe van 3250,- per maand. Afgezien van de belasting die ik als natuurlijk persoon moet afdragen, wat komt er nog bovenop de Euro 3250,- die de B.V. kwijt is aan belastingen. Alleen de ZVW bijdrage?

 

Ik ben momentee bezig met een financieel plan en heb van dit soort zaken weinig kaas gegeten. Behalve dan dat ik de belastingen in dit land verschrikkelijk hoog en absurd opgebouwd vind. ;D

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.